Berlín - Emisní skandál VW bude německý automobilový koncern stát desítky miliard eur, tvrdí analytici. Krom toho předpokládají, že aféra bude mít velmi negativní dopad na prodej vozů.
Analytici předpokládají, že skandál bude mít výrazný dopad na zisky Volkswagenu. Automobilka již oznámila, že si ve třetím čtvrtletí dala na náklady spojené se skandálem stranou 6,5 miliardy eur.
Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research například odhaduje, že náklady na pokuty, právní spory a svolávání automobilů by mohly překročit 35 miliard eur (950 miliard Kč). Tonn v důsledku skandálu snížil svůj odhad letošního zisku Volkswagenu o polovinu na 6,4 miliardy eur. Odhad zisku pro příští rok zredukoval na 11 miliard eur z dříve předpokládaných 15,7 miliardy eur.
Německý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer předpokládá, že celosvětový prodej Volkswagenu by v příštím roce mohl klesnout až o deset procent. Podle Dudenhöffera se tak Volkswagenu nepodaří udržet vedoucí pozici na světovém trhu, o kterou v letošním prvním pololetí připravil japonského konkurenta Toyota.
Skandál rovněž těžce zasáhl akcie Volkswagenu, jejichž cena se propadla o zhruba 40 procent. Tržní hodnota koncernu se tak snížila asi o 30 miliard eur. Podle společnosti Brand Finance navíc skandál vedl k poklesu hodnoty značky Volkswagen o zhruba deset miliard dolarů z dříve odhadovaných 31 miliard dolarů.
Automobilka přiznala, že software umožňující manipulovat s testy emisí instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V EU se skandál podle informací listu Handelsblatt týká osmi milionů vozů. V USA bylo podvodným softwarem vybaveno 482.000 vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37.500 dolarů.
Související
Tolik si kvůli Trumpovi připlatíte. Volkswagen bude u ceny aut ukazovat, o kolik lidé zaplatí víc kvůli clům
Světový trh s automobily cítí první dopady Trumpových cel. Narušení výrobního řetězce už se de facto děje, upozornil Petzl
volkswagen , automobilový průmysl , dieselgate
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 1 hodinou
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 2 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 3 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 4 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 6 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 10 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
Internetový infrastrukturní gigant Cloudflare dnes ráno čelil technickým problémům, které vyřadily z provozu celou řadu globálních webových stránek a platforem. Společnost krátce po 9. hodině britského času oznámila, že "vyšetřuje problémy s Cloudflare Dashboard a souvisejícími API".
Zdroj: Libor Novák