Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni navzdory růstu tržeb snížil o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy Kč). Uvedla to dnes mateřská společnost Volkswagen v tiskové zprávě o hospodaření svých značek. Pokles provozního zisku byl podle firmy způsoben zejména nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí WLTP, růstem personálních nákladů a výdaji souvisejícími s novými produkty.
Tržby vzrostly o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard Kč). Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,25 milionu vozů, což je o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak pátým rokem za sebou překonaly hranici jednoho milionu vozů. Řada modelů však v loňském roce navzdory celkovému nárůstu dodávek vykázala pokles. Nejvíce se snížil odbyt modelu Rapid, který letos nahradí nový model Scala.
? #NumberOfTheWeek: 11 billion CZK (430 mil. EUR) – how much #SKODA has invested in the record-breaking #Kvasiny plant over the past few years. Modernising the site is part of the #SUV campaign and includes preparing for the production of plug-in hybrid vehicles. #emobility pic.twitter.com/O94wY0DUug
— ŠKODA AUTO NEWS (@skodaautonews) 11. března 2019
Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier dnes ČTK v reakci na výsledky řekl, že rok 2018 byl rokem velkých výzev a že letošní rok bude náročný. "Těmto výzvám jsme se aktivně postavili prostřednictvím rozsáhlého interního programu na zvýšení efektivity a výnosů a budeme v tomto kurzu dále důsledně pokračovat, neboť také rok 2019 bude rokem náročným. Vedle nadále obtížných rámcových podmínek globální ekonomiky nabírá proces transformace automobilového průmyslu také pro společnost Škoda Auto zřetelně na intenzitě," řekl Maier.
Upozornil, že k poklesu zisku přispěly investice do budoucnosti podniku, které zajistí trvale udržitelnou budoucnost Škody Auto a zároveň budoucnost České republiky jako centra automobilové výroby. Zmínil také, že firma loni přijala řadu výzev vyplývajících z členství v koncernu Volkswagen, kdy Škoda Auto mimo jiné převzala řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen.
Poměrně výrazný loňský pokles provozního zisku automobilky je podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy projevem výzev a problémů, kterým čelí celý evropský automobilový průmysl. Těmi jsou na jedné straně nasycování trhu a nové emisní testy, s nimiž se automobilky dodnes nedokázaly zcela vyrovnat, a na straně druhé zpomalení Číny kvůli obchodní válce s USA. Automobilky obecně navíc čelí výzvě v podobě nástupu elektromobility a ústupu zejména dieselového pohonu, kvůli nimž musejí výrazně investovat, což jim rovněž omezuje ziskovost.
"V ČR a dalších zemích, zejména nových zemích EU, dochází v pokročilé fázi expanzivního ekonomického cyklu k citelnému růstu mezd, který se projevuje rapidním nárůstem personálních nákladů evropských automobilek, jenž omezuje jejich ziskovost. Bylo jen otázkou času, kdy se tlak odborů na další mzdový růst, který byl například v automobilce Škoda Auto zvláště patrný loni začátkem roku, promítne do zhoršení ziskovosti," uvedl Kovanada.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává přes 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.
Související
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence
Škoda , volkswagen , automobilový průmysl , Ekonomika , Škoda Rapid , Škoda Scala
Aktuálně se děje
před 3 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 4 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 6 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 14 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
včera
Zimní počasí je zpět. Do Česka se o víkendu vrátí sníh
Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35
Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera
20. prosince 2024 22:32
Přesně osm let po berlínském masakru. Magdeburg je vyvrcholením dlouhodobých hrozeb v Německu
Teror v německém Magdeburgu proběhl prakticky na den přesně osm let od brutálního teroristického útoku na vánočních trzích v Berlíně. Oproti několika případům z posledního měsíce – tentokrát už se německým bezpečnostním složkám tragédii zabránit nepodařilo.
Zdroj: Jakub Jurek