Praha - Tuzemské firmy postupně propouštějí zaměstnance zajišťující podporu informačních technologií, stále většímu počtu firem se totiž více vyplatí najmout externí tým IT specialistů formou outsourcingu. V úterý o tom informovala společnost S&T CZ.
Externí IT tým řeší problémy s výpočetní technikou na dálku prostřednictvím centra podpory, takzvaného Helpdesku. "Dnes je možné téměř veškeré problémy vyřešit virtuálně na dálku, technik provede zásah na počítači klienta zabezpečeným připojením přes internet. Obyčejně může být problém vyřešen do 15 minut od nahlášení. Fyzického zásahu je potřeba většinou u problémů s hardwarem," prohlásil HelpDesk manažer společnosti S&T CZ Petr Chmelař.
V současnosti až 50 procent tuzemských firem využívá pro správu výpočetní techniky externí společnosti. V západoevropských zemích této formy IT podpory využívá dokonce 60 procent firem. "Nejčastěji jde o firmy s 50 a více zaměstnanci. Outsourcing je ale výhodný i pro menší firmy. Společnosti sice obvykle zaplatí za externí podporu podobně jako za mzdové náklady interního IT zaměstnance, ale sníží řadu nákladových položek, jako jsou náklady za kancelář, elektřinu, počítačové vybavení nebo zvyšování kvalifikace techniků. Celkem tak firmy mohou ušetřit až třetinu reálných nákladů," vysvětlil výhody Chmelař.
Držení interního týmu IT specialistů podle Chmelaře prodražují hlavně provozní náklady spojené se zaměstnanci, jejich školení a získávání potřebných znalostí či certifikací. "Třeba jen získání první základní certifikace na Windows 7 stojí okolo dvou a půl tisíce korun. Zkoušek může být v tomto případě celkem šest. Ročně tak mohou firmy za zvýšení potřebné kvalifikace zaplatit několik desítek až stovek tisíc korun," poznamenal Chmelař. Naproti tomu firma specializující se na poskytování Helpdesk služeb může vysoké náklady na odborné vzdělání rozložit na více klientů. "Například jedno centrum podpory zajišťuje služby až pro desítky zákazníků," dodal Chmelař.
Rozhodujícím faktorem ovlivňujícím spokojenost klientů je především rychlost zpracování požadavku na servisní zásah a jeho provedení. "Standardně musí Helpdesk požadavek zpracovat do 30 minut, ale ve většině případů je doba kratší než 15 minut," uvedl Chmelař.
Centrum podpory obvykle vyřeší problém během 24 hodin od jeho zanesení do systému. "IT specialisté jsou mnohdy schopni problém vyřešit už během hovoru se zákazníkem. Mají tu výhodu, že pracují v rotačních směnách a zabývají se problémy klientů z různých oborů a oblastí," doplnil Chmelař.
Záruka kontinuální IT podpory za všech okolností přivedla k outsourcingu také společnost Renault ČR. "Společnost S&T je naším dodavatelem řešení Helpdesk už od roku 2007. Při výběru dodavatele jsme kladli důraz na zajištění dostatečného množství operátorů tak, aby v případě výpadku jednoho z nich nebyla narušena kontinuita služby. Rotace operátorů nám zaručuje aktuálnost informací a zvyšuje efektivitu řešení incidentů," řekl IT manažer společnosti Renault ČR Jan Kafka.
Externí firmy mají dlouholeté zkušenosti z různých oborů a od různých zákazníků. Tím si podle Chmelaře udržují vysokou odbornost svých zaměstnanců. "Lidé pracující na Helpdesku musí být kompetentní, jinak ztrácí důvěru uživatelů. Pokud si společnost zřídí Helpdesk u externího provozovatele, má záruku, že o její klienty pečují pracovníci, kteří mají jak v oblasti klientského servisu, tak v oblasti daného oboru dlouholeté zkušenosti," ujistil Chmelař.
V závislosti na konkrétní branži, ve které společnost působí, se hlídá i zpracování každého hovoru, aby byla zajištěna kvalita služeb. K tomu je zapotřebí tyto záznamy sledovat a uchovávat. "Mnoho firem tyto potřebné prostředky na udržení vysoké kvality Helpdesk služeb nemá, ale bez prvotřídní technologie v call-centru pro sledování a přesměrování hovorů k danému expertovi společnost v tvrdém konkurenčním boji nemůže obstát," upozornil Chmelař.
Související
Trump udělil zásadní výjimku z cel. Pomohl tak technologickým gigantům
Podniky a služby po celém světě se vzpamatovávají z globálního výpadku
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
před 1 hodinou
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
před 2 hodinami
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
před 4 hodinami
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
před 4 hodinami
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
před 4 hodinami
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
před 5 hodinami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 6 hodinami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 7 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 8 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 9 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 10 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 12 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 13 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 17 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
Česko v pátek večer zasáhla smutná zpráva. Ve věku 55 let zemřel populární moderátor Patrik Hezucký, jehož proslavily roky úspěšného vysílání ranní show na Evropě 2, na kterém se podílel s kolegou Leošem Marešem. Hezucký strávil poslední dny v benešovské nemocnici, kde bojoval s blíže nespecifikovanou vážnou nemocí.
Zdroj: Jan Hrabě