Arbitráž může začít: Praha a správce tunelu Blanka podepsali rozhodčí smlouvu

Praha - Praha a firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, dnes podepsaly rozhodčí smlouvu. Na dotaz ČTK to řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám tak může začít. Termín zatím znám není, IDS ale už chystá rozhodčí žalobu. Podat ji chce v červnu nebo červenci. Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.

Blanka vyjde na 36 miliard korun. Otevřít se má podle slibu politiků v říjnu. Záležet bude na tom, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu. Praha o tom jedná s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ. Opozice termín otevření Blanky zpochybňuje.

Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, včetně 145 milionů, o které ji IDS žalovala v lednu.

Po podpisu rozhodčí smlouvy IDS stáhne původní žalobu a podá novou k rozhodčímu soudu. Město a firma se už domluvily na složení rozhodčího senátu.

Praha nedávno rozhodla o tom, že půjde s IDS do arbitráže. Rada města vybrala za svého zástupce při rozhodčím řízení arbitra Bohuslava Pavlíka. Zastupuje ji i u arbitráže, kterou město kvůli Blance vede s Metrostavem. Důvodem obou arbitráží jsou především neproplacené faktury.

Pavlík, který pracuje jako ředitel právního odboru Raiffeisen Stavební spořitelny, patří k nejzkušenějším členům Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a arbitrem je již přes 20 let. "Co se týče finančního objemu, nic většího než Blanku jsem nikdy nerozhodoval," říká právník pro iHned.cz.

Zdůrazňuje ale, že spory o velké částky mohou být jednodušší než arbitráže o několik desítek tisíc korun. "Blanka je jedna ze složitějších věcí, ale určitě to není to nejsložitější, co jsem rozhodoval," vysvětluje Pavlík. Více však arbitráž komentovat nechce ani nesmí - je vázán mlčenlivostí.

Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy.

IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce.

Proč se s Blankou vůbec začalo?

V roce 1997 připadalo v ČR na 1000 obyvatel celkem 416 vozidel, z toho 335 osobních automobilů. Ve srovnání s rokem 1970 se zvýšil k roku 1990 počet vozidel na 1000 obyvatel o 278%, u osobních automobilů o 504%, od roku 1990 do roku 1997 činilo zvýšení celkem 38%, u osobních automobilů 46%. Dopravní výkony k roku 1990 vzrostly ve srovnání s rokem 1970 o 242%, přírůstek v období 1990-1997 byl 38%.

Totéž, ale ještě výrazněji platí pro hlavní město České republiky Prahu. Na velmi členitém území o rozloze 496 km2 žije více jak 1,2 milionu obyvatel. Od roku 1990 do roku 1997 se počet vozidel v Praze zvýšil o 68%. V roce 2006 připadal v Praze 1 osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím Praha předstihla i nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem, uvedl server tunelblanka.cz.

Daleko výrazněji však narostly dopravní výkony. V roce 1990 bylo v Praze registrováno 428 tisíc vozidel, která ročně ujela 7,2 milionů vozokilometrů. V roce 1997 bylo registrováno již 722 tisíc vozidel, která ujela 14,9 milionů vozokilometrů. Nárůst dopravních výkonů mezi rokem 1990 a rokem 1997 činí 107%, tj. 3x více než na ostatním území ČR.

Tento prudký nárůst automobilové dopravy klade vysoké nároky na stávající uliční síť, dochází k dopravním kolapsům, snižuje se průměrná rychlost vozidel čímž se naopak zhoršují životní podmínky ve městě. Tyto aspekty vyvolávají protichůdné tlaky, na jedné straně potřebu výstavby nových komunikací a na druhé straně odpor ekologů proti jakémukoliv rozšiřování uliční sítě. S ohledem na historicky založený urbanismus Prahy, geografickou stavbu terénu a především i z důvodů ekologických (exhalace, hluk apod.) je pro realizaci nových komunikací v řadě případů jediným řešením výstavba automobilových tunelů.

Související

Tunel Blanka

Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud

Městský soud v Praze vyhověl žalobě spolku Holešovičky pro lidi a zrušil kolaudační souhlas pro největší část tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a Pelc Tyrolkou. Na webu to dnes uvedla Česká televize s odkazem na vyjádření mluvčí soudu Markéty Puci.
Záchranná služba, ilustrační foto

Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu

Nehoda tramvaje a osobního vozidla v ulici Milady Horákové u výjezdu z tunelu Blanka komplikovala dnes po poledni pražskou dopravu. Osobní auto se převrátilo na střechu, nehoda si vyžádala dva zraněné. Vyplývá to z vyjádření pražské policie, hasičů a záchranné služby.

Více souvisejících

Tunel Blanka Praha arbitráž

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy