Praha - Praha a firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, dnes podepsaly rozhodčí smlouvu. Na dotaz ČTK to řekl mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám tak může začít. Termín zatím znám není, IDS ale už chystá rozhodčí žalobu. Podat ji chce v červnu nebo červenci. Bez IDS, která kvůli dluhům města hrozila odchodem ze stavby, by podle Prahy nebylo možné tunel dokončit.
Blanka vyjde na 36 miliard korun. Otevřít se má podle slibu politiků v říjnu. Záležet bude na tom, jak dlouho potrvají instalace technologií nezbytných pro provoz tunelu. Praha o tom jedná s dodavatelem, firmou ČKD Praha DIZ. Opozice termín otevření Blanky zpochybňuje.
Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla zaplatit ještě 196 milionů, včetně 145 milionů, o které ji IDS žalovala v lednu.
Po podpisu rozhodčí smlouvy IDS stáhne původní žalobu a podá novou k rozhodčímu soudu. Město a firma se už domluvily na složení rozhodčího senátu.
Praha nedávno rozhodla o tom, že půjde s IDS do arbitráže. Rada města vybrala za svého zástupce při rozhodčím řízení arbitra Bohuslava Pavlíka. Zastupuje ji i u arbitráže, kterou město kvůli Blance vede s Metrostavem. Důvodem obou arbitráží jsou především neproplacené faktury.
Pavlík, který pracuje jako ředitel právního odboru Raiffeisen Stavební spořitelny, patří k nejzkušenějším členům Rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR a arbitrem je již přes 20 let. "Co se týče finančního objemu, nic většího než Blanku jsem nikdy nerozhodoval," říká právník pro iHned.cz.
Zdůrazňuje ale, že spory o velké částky mohou být jednodušší než arbitráže o několik desítek tisíc korun. "Blanka je jedna ze složitějších věcí, ale určitě to není to nejsložitější, co jsem rozhodoval," vysvětluje Pavlík. Více však arbitráž komentovat nechce ani nesmí - je vázán mlčenlivostí.
Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do pěti měsíců. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy.
IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce.
Proč se s Blankou vůbec začalo?
V roce 1997 připadalo v ČR na 1000 obyvatel celkem 416 vozidel, z toho 335 osobních automobilů. Ve srovnání s rokem 1970 se zvýšil k roku 1990 počet vozidel na 1000 obyvatel o 278%, u osobních automobilů o 504%, od roku 1990 do roku 1997 činilo zvýšení celkem 38%, u osobních automobilů 46%. Dopravní výkony k roku 1990 vzrostly ve srovnání s rokem 1970 o 242%, přírůstek v období 1990-1997 byl 38%.
Totéž, ale ještě výrazněji platí pro hlavní město České republiky Prahu. Na velmi členitém území o rozloze 496 km2 žije více jak 1,2 milionu obyvatel. Od roku 1990 do roku 1997 se počet vozidel v Praze zvýšil o 68%. V roce 2006 připadal v Praze 1 osobní automobil na 1,6 obyvatele. Tím Praha předstihla i nejmotorizovanější evropská velkoměsta, jako jsou například Berlín, Frankfurt nad Mohanem či Kolín nad Rýnem, uvedl server tunelblanka.cz.
Daleko výrazněji však narostly dopravní výkony. V roce 1990 bylo v Praze registrováno 428 tisíc vozidel, která ročně ujela 7,2 milionů vozokilometrů. V roce 1997 bylo registrováno již 722 tisíc vozidel, která ujela 14,9 milionů vozokilometrů. Nárůst dopravních výkonů mezi rokem 1990 a rokem 1997 činí 107%, tj. 3x více než na ostatním území ČR.
Tento prudký nárůst automobilové dopravy klade vysoké nároky na stávající uliční síť, dochází k dopravním kolapsům, snižuje se průměrná rychlost vozidel čímž se naopak zhoršují životní podmínky ve městě. Tyto aspekty vyvolávají protichůdné tlaky, na jedné straně potřebu výstavby nových komunikací a na druhé straně odpor ekologů proti jakémukoliv rozšiřování uliční sítě. S ohledem na historicky založený urbanismus Prahy, geografickou stavbu terénu a především i z důvodů ekologických (exhalace, hluk apod.) je pro realizaci nových komunikací v řadě případů jediným řešením výstavba automobilových tunelů.
Související
Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud
Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu
Tunel Blanka , Praha , arbitráž
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Asadova manželka odmítá žít v Rusku. Podala žádost o rozvod
před 1 hodinou
Ukrajina už vyřadila z boje 1100 severokorejských vojáků
před 3 hodinami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
Po princi Harrym a jeho ženě Meghan se rozhodli odhalit podobu letošní vánoční pohlednice i princ William a jeho manželka Kate. Budoucí královský pár volbou fotky reflektuje, že si letos prošel náročným a možná nejtěžším životním obdobím, když princezna z Walesu zápasila s rakovinou.
Zdroj: Lucie Podzimková