Stát by mohl koupit až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings. České televizi (ČT) to dnes řekl ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Rozhodnout se dle něj musí do konce června, projedná to vláda. Havlíček už minulý týden připustil, že by se stát o podporu Smartwings měl postarat, hovořil ale spíše o zárukách za úvěry či přímých úvěrech. Individuální bankovní záruku dnes také nevyloučil.
Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil pro ČTK Havlíček.
"Je to otázka investice, která se samozřejmě může navrátit. Protože logika je dát dneska zdroje a samozřejmě v určitě době ji prodat a lze na tom i vydělat," řekl Havlíček ČT. "Netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy a průmyslu. Z tohoto úhlu pohledu se domnívám, že je potřeba takovéto společnosti, nejen takovéto, třeba i jiné, zachraňovat," dodal.
Havlíček dále uvedl, že o vyšší míře pomoci Smartwings stát uvažuje proto, že společnost má strategický význam pro státní i další letiště. "Je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu," poznamenal ministr.
Premiér Andrej Babiš (ANO) ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové (za ANO). Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
Pirátský poslanec Jan Lipavský už dříve zkritizoval možnost, že by stát koupil ČSA. Podnik podle Lipavského není strategický a kritický pro chod České republiky. Možnost koupě ČSA státem Lipavský označil za krajně nemravnou. Proti případné pomoci státu Smartwings Group se ve čtvrtek vymezila také zhruba 50 lidí protestující před ministerstvem financí.
Na smysluplnosti případné investice se již dříve oslovení analytici neshodli. Například analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc jako přínosné hodnotil budoucí udržení dominantní české letecké společnosti a její budoucí působení v rámci přepravy a cestovního ruchu. Bez významného investora podle něj může aerolinkám reálně hrozit krach. Pokud se ovšem stát rozhodne ČSA finančně podpořit, je podle Pelce žádoucí aby dostal něco nazpět. To by mohl být právě majetkový podíl ve firmě.
Naopak podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. "Znárodnění", jak již dříve Bartoň návrh nazval, je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. ČSA však podle něj v současnosti doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi.
Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v souvislosti s návrhem na odkup ČSA připomněl, že odkoupení národních leteckých dopravců zvažují i některé jiné státy. Podle Kovandy by však mělo jít o krajní řešení. "Státní vlastnictví firem je totiž často značně neefektivní," řekl již v polovině dubna ČTK. Podle něj může být i celospolečensky přínosnější ponechat firmu svému osudu. Vláda by měla dopravce zachraňovat v případě, že by v běžné tržní soutěži nepřežil, dodal.
Související

Česko se zotavuje z blackoutu, rozvodny jsou zprovozněny, příčina se stále vyšetřuje

Havlíček se opřel do "megapopulisty" Fialy. Debata o německých platech pokračuje
Karel Havlíček , Smartwings , ČSA , Ekonomika , Jan Lipavský
Aktuálně se děje
před 37 minutami

První předpověď počasí na další víkend. Očekává se změna
včera

Bestseller plný skandálů. Princ Andrew už nemá šanci na návrat, míní Britové
včera

Němci rozšiřují využití softwaru na rozpoznávání obličejů. Má název z Batmana
včera

Lev už běžel proti policistům. Úřady mají se zooparkem problém dlouhodobě
včera

Mrtvice ministra v televizním přenosu zaskočila Srbsko. Záběry oběhly celý svět
Aktualizováno včera

Rusko není připravené na útok na NATO. Moskva ale má taktiku na další roky
včera

Počasí bude příští týden lákat k vodě. Meteorologové čekají vlnu veder
včera

Zelenskyj ocenil podporu od Evropanů. Mír musí být spravedlivý, podotkl
včera

Arakain smutní. Zemřel někdejší kytarista kapely Miloň Šterner
včera

Natalie, Vadim či Ilja. Rusové nabízejí ukrajinské děti k adopci, vytvořili katalog
včera

Fico se opřel do Ukrajinců. Ani po třech letech nic nechápe, reaguje Kyjev
včera

Witkoff to prý v Kremlu nepochopil. Putin žádné stažení Rusů nenabízí
včera

ANO nadále míří k volební výhře. Motoristé opět klepou na dveře Sněmovny
včera

Trump může na Aljašku pozvat i Zelenského, zní z USA
včera

Kamion začal hořet na dálnici. Hasiči se na místo prodírali kolonou
včera

Poukaz jako omluva za velký výpadek. Zákazníci O2 mají čas do příští neděle
včera

Evropa na straně Ukrajiny. Lídři podpořili Zelenského
včera

Drama v obci u Prahy. Lev utekl a zaútočil, policisté zvíře zneškodnili
9. srpna 2025 21:56

Vážná nehoda na Zlínsku si vyžádala osm zraněných. Zasahoval vrtulník
Aktualizováno 9. srpna 2025 21:04
Lipavský: Česko chce mír, ale bez vydírání Kyjeva. Ukrajina musí zůstat svobodná
Česko podle ministra zahraničí Jana Lipavského chce mír, ale Ukrajinu nelze kvůli jeho dosažení vydírat. Šéf diplomacie tak reagoval na nejnovější události, kdy americký prezident Donald Trump oznámil, že se v pátek setká na Aljašce s ruským protějškem Vladimirem Putinem.
Zdroj: Jan Hrabě