Berlín - Podle informací magazínu Der Spiegel by mohl zákaz jízdy naftových aut v některých německých městech postihnout i vozy, které splňují novou emisní normu Euro 6. Cestu k zákazům dieselů otevřel koncem února Spolkový správní soud v Lipsku.
Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy naftových aut už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich také Mnichov nebo Berlín.
Většina městských zákazů, které nebudou plošné, by neměla postihnout auta splňující emisní normu Euro 6, tedy taková, která mohla začít jezdit po 1. září 2014. Odborníci i vládní úředníci ale očekávají, že i na tyto vozy může dojít v případě, že se na soud obrátí majitelé aut splňujících starší normu Euro 5 nebo Euro 4. Novější auta totiž v provozu často produkují více emisí oxidu dusičitého (NO2) než tyto starší vozy.
"Majitel dieselu normy Euro 5, kterého postihne zákaz jízdy, by se pak s odkazem na stejně tak špatný vůz normy Euro 6 mohl soudit, aby mu bylo umožněno dál jezdit do uzavřených oblastí," říká hlavní právník největšího evropského automotoklubu ADAC Markus Schäpe. Taková žaloba by podle některých vládních úředníků měla solidní šanci na úspěch.
Jistotu, že se vyhnou zákazům jízdy, tak podle Spiegelu mají v podstatě jen majitelé dieselových aut nejnovější normy Euro 6d, kterých je ale v porovnání s ostatními velmi málo.
V Německu je celkem asi 15 milionů osobních aut s naftovým motorem. Normu Euro 4, která u osobních dieselových vozů počítá s maximálně 250 miligramy oxidů dusíku na kilometr jízdy, musejí nová auta splňovat od roku 2005. Novější norma Euro 5 platí od září 2009 a počítá s nejvýše 180 miligramy oxidů dusíku na kilometr. Od 1. září 2014 pak musejí nové diesely splňovat normu Euro 6 a držet emise pod 80 miligramy oxidů dusíku na kilometr.
Problémem těchto norem, které platí po celé Evropské unii, je skutečnost, že je výrobci až do loňského podzimu museli dodržovat jen při testech v laboratoři, nikoliv ve skutečném provozu, kde auta často produkují mnohonásobně více škodlivých emisí.
29. dubna 2024 20:52
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
Související
Británie urychlí zákaz prodeje klasických aut. Je čas pro zelené oživení, míní Johnson
Británie zakáže prodej aut na benzin a naftu od roku 2030, píše list Financial Times
zákaz dieselů , Německo , auto , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OSN: Evakuace Rafahu je nehumánní. Utrpení v Pásmu Gazy už je neúnosné
před 2 hodinami
Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás
před 2 hodinami
Co jsou taktické jaderné zbraně a proč Rusko nařídilo cvičení?
před 3 hodinami
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
před 4 hodinami
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
před 5 hodinami
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
před 5 hodinami
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
před 6 hodinami
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
před 7 hodinami
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
před 7 hodinami
Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně
před 8 hodinami
Ve Vatikánu zadrželi faráře z Česka. Měl u sebe pistoli
před 8 hodinami
Ruská armáda údajně postupuje. Tvrdí, že dobyla další ukrajinské vesnice
před 9 hodinami
Itálie: Protiofenzíva Ukrajiny byla chyba. Když Putin nechce jednat, Západ se musí víc snažit
před 9 hodinami
Čecha zadrželi ve Vatikánu kvůli zbraním v tašce. Šlo o faráře
před 9 hodinami
Česká diplomacie objasnila, jak momentálně funguje velvyslanectví v Rusku
před 10 hodinami
Putin nařídil ruské armádě manévry s nácvikem použití taktických jaderných zbraní
před 11 hodinami
Počasí: Meteorologové letos poprvé varují před bouřkami. Hrozí do půlnoci
před 11 hodinami
Proč USA odkládaly pomoc pro Ukrajinu? Jeden z politiků konečně prozradil důvod
před 12 hodinami
Vracet uprchlíky na Ukrajinu? Polsko je pro, Maďarsko to dělat nehodlá
před 12 hodinami
Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu odmítl tlak mezinárodního společenství, které požaduje pozastavení válečného tažení v Pásmu Gazy. Podle agentur AP a DPA zdůraznil, že Izrael má schopnost bránit se sám, pokud bude potřeba.
Zdroj: Libor Novák