Německo chce pokročit v úpravě dieselů, automobilky se zdráhají

S cílem snížit znečištění ovzduší přijalo Německo opatření ohledně úpravy naftových motorů, zatím se mu ale nepodařilo prolomit neochotu předních automobilek a jejich dodavatelů podpořit úpravu hardwaru ve starších dieselových automobilech. Informovala o tom agentura Reuters.

Ministerstvo dopravy dnes vydalo dokument, v němž definuje požadavky takzvaného "všeobecného povolení k provozu", které je pro schválení modernizace nezbytné. "Teď je na průmyslu, aby vyvinul účinné systémy, které by splnily všechny limity a předpisy," uvedl ministr dopravy Andreas Scheuer.

Podle sdružení automobilového průmyslu VDA by zákazníci měli spíše kupovat nová auta než modernizovat ta stávající. "Nemůžeme poskytovat záruky na vozidla, v nichž byly upraveny systémy čištění výfukových plynů od třetích stran," řekl deníku Die Welt šéf VDA Bernhard Mattes. "Pokud byla ve vozidle zákazníka provedena nějaká úprava, pak odpovědnost za škody z ní vyplývající nese on sám a firma, která úpravu provedla," dodal šéf VDA.

Společnost Volkswagen uvedla, že svým zákazníkům radí úpravy neprovádět. "Všechny dosud známé způsoby mají pro naše zákazníky nevýhody, jako je zvýšená spotřeba paliva a spolu s tím i vyšší emise oxidu uhličitého, v některých případech i nižší výkon," uvedl ředitel výzkumu a vývoje Frank Welsch. Dodal, že ne každé vozidlo s emisními normami Euro 5 může být upraveno tak, aby nepodléhalo zákazu jízdy.

Podle prohlášení mluvčího ministerstva dopravy spolkový úřad pro motorová vozidla KBA dosud žádnou žádost dodavatelů o úpravu hardwaru neobdržel.

V říjnu vláda předložila plány na snížení znečištění z naftových vozidel. Požádala výrobce automobilů, aby jejich majitelům nabídli obchodní stimuly a úpravy hardwaru. Německé automobilky souhlasily, že majitelům starších dieselových aut v 15 zvláště znečištěných německých městech přispějí částkou až 3000 eur (77.300 Kč) na příslušnou úpravu jednoho vozu.

V celkovém přístup k problému, jehož řešení by stálo miliardy eur, se ale neshodují. Zatímco Volkswagen a Daimler oznámily, že některé náklady na úpravy hardwaru uhradí, společnost BMW to odmítla a nabízí jen pobídky k výměně starších aut za nová. Postoj automobilek podpořil dodavatel Continental, který konstatoval, že vývoj úpravy pro každý model by byl velmi nákladný a časově náročný.

Související

Boris Johnson

Británie urychlí zákaz prodeje klasických aut. Je čas pro zelené oživení, míní Johnson

Británie zakáže prodej nových osobních a dodávkových aut s naftovým a benzinovým pohonem už od roku 2030, což je o pět let dříve, než plánovala. Oznámil to premiér Boris Johnson. Vláda podle něj v rámci takzvané zelené průmyslové revoluce, do které chce investovat asi 12 miliard liber (355 miliard Kč), počítá do roku 2030 se vznikem 250.000 nových pracovních míst v energetice, dopravě a technologickém sektoru.

Více souvisejících

zákaz dieselů auto volkswagen BMW Německo Ekonomika

Aktuálně se děje

před 8 minutami

před 32 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 3 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy