Koncern Volkswagen (VW) zřejmě manipuloval s měřením emisí také u novějších motorů emisní normy Euro 6. Tvrdí to německá televizní a rozhlasová stanice SWR. Daný typ motoru koncern od roku 2012 montoval do statisíců aut, včetně těch, která vyrábí automobilka Škoda. Podle SWR se to zřejmě týká i vozů Volkswagen, Audi a Seat, koncern ale tvrzení SWR popírá. Německé ministerstvo dopravy uvedlo, že podezření nejsou nová, nelegální postup automobilek v tomto případě ale nezjistilo.
Z utajených dokumentů koncernu, které má SWR k dispozici, vyplývá, že motory řady EA 288 mají software, který rozpozná, zda je auto v normálním provozu, nebo jsou u něj právě měřeny emise. Díky tomu vozy mohou množství emisí upravit tak, aby motory v testech prošly. V normálním provozu jich pak mohou produkovat více.
"Auto pozná, jestli je zrovna testováno," je přesvědčen emisní expert Axel Friedrich, který měl možnost do materiálů z oddělení technického vývoje Volkswagenu z konce roku 2015 nahlédnout. Pokud je vůz testován, přidává podle něj dostatek látky AdBlue, která pomáhá snižovat emise. Když ale testován není a je v normálním provozu, používá AdBlue mnohem méně.
V interních materiálech koncernu, které má SWR k dispozici, je řeč o "rozpoznávání cyklu", v němž se auto nachází, a také o strategiích dávkování AdBlue v "cyklu a mimo cyklus".
Volkswagen, který v minulosti manipuloval měřením emisí u milionů dieselových vozů, tvrdí, že auta s naftovým motorem EA 288 různé cykly nerozpoznávají, a také, že neobsahují žádné nepovolené zařízení, které by množství emisí ovlivňovalo. Podle vyjádření VW se v každém vozidle používají přípustná deaktivační zařízení. Zabraňují například poškození motoru ve zvláštních jízdních situacích nebo jsou nutné z technických důvodů při spouštění motoru. Taková deaktivační zařízení jsou nezbytná, používají je všichni výrobci a Německý úřad pro motorová vozidla je o nich v rámci typového schvalovacího procesu EC výslovně informován.
"Při hodnocení deaktivačních zařízení nebo jiných emisních strategií tedy není relevantní, zda výrobce takové zařízení používá, ale spíše, zda je přípustné nebo nepřípustné. U motorů EA288 se používají pouze přípustná deaktivační zařízení," řekl ČTK mediální zástupce VW v ČR Jan Klíma. "Povinné pokyny pro použití zajišťují, že jízdní křivky se nepoužívají k dosažení souladu s emisními limity. Na základě našich současných znalostí výsledky všech zkoušek a měření provedených v posledních letech potvrzují zjištění, že použití jízdních křivek u motorů EA288 nemá nebo nemělo žádný vliv na dodržování emisních limitů," dodal.
"Společnost Škoda Auto naftové motory řady EA288 nevyvíjela, a proto se nemůže k této problematice přímo vyjadřovat," řekl ČTK mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.
Německé ministerstvo dopravy v tiskové zprávě uvedlo, že podezření související s motory řady EA288 nejsou nová. Německé úřady u těchto modelů už v roce 2016 uskutečnily měření, při nichž ale neodhalily žádná nepřípustná deaktivační zařízení, ani v podobě nepřípustného rozpoznávání různých cyklů.
Právník Andreas Baier, který u soudů zastupuje klienty s manipulovanými motory, je ale přesvědčen o tom, že nové informace dieselovému skandálu dodávají zcela jiný rozměr. "Pro nás to znamená, že Volkswagen klamal zákazníky i u nástupnického modelu (motoru)," uvedl.
Kvůli skandálu, který se týká zhruba devíti milionů prodaných aut koncernu, u nichž se manipulovalo s měřením emisí, čelí obžalobě i někteří vysoce postavení manažeři firmy, včetně bývalého šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna. Obžaloba tvrdí, že svým podílem na emisním skandálu způsobili škody v celkové výši 78 miliard eur (dvou biliónů korun).
29. dubna 2024 20:52
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
Související
Odvolací soud odmítl žalobu kvůli aféře dieselgate
Dieselgate: Soud zastavil řízení s bývalým šéfem VW obviněným z manipulace
dieselgate , volkswagen , Německo , emise , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 37 minutami
USA oznámí novou pomoc Ukrajině. Půjde o různé druhy vojenského materiálu
před 1 hodinou
Polární záři mohou vidět i lidé z Česka, upozornili meteorologové
před 1 hodinou
Policie pátrá kvůli Vrběticím po generálovi z ruské GRU. Chtějí ho i Britové
před 2 hodinami
Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník
před 2 hodinami
Pro Kämpfa uvolnil místo v národním týmu Kousal, kapitánem se stal veterán Červenka
před 2 hodinami
Ukrajina by mohla dostat první stíhačky F-16 už v červnu a červenci
před 3 hodinami
Zemědělci chystají další masivní protesty. Chtějí ucpat Prahu ještě tento měsíc
před 3 hodinami
Izraelské tanky obklíčily východní část Rafahu. Městem zní exploze a střelba
Aktualizováno před 4 hodinami
Čaputová před koncem mandátu nečekaně odjela vlakem do Kyjeva
před 4 hodinami
Ruská armáda zahájila pozemní ofenzívu na severovýchodě Ukrajiny
před 4 hodinami
Ženíšek půjde na Hrad. Fiala odešle návrh na jeho jmenování ministrem
před 5 hodinami
Do Rafahu ano, ale opatrně. Izrael nechce invazí naštvat USA, mění plány ofenzivy
před 6 hodinami
UNRWA po žhářských útocích zavírá pobočku v Jeruzalémě
před 6 hodinami
Vražda v Plzni: Soud poslal obviněného muže do vazby
před 6 hodinami
Z Rafahu uteklo před hrozící invazí už sto tisíc lidí
před 7 hodinami
Rusko poslalo balistické rakety na Charkov. Samo přiznalo požár v další rafinérii
před 8 hodinami
Bělorusko plánuje systematicky přesouvat stovky migrantů na hranice s Polskem
před 9 hodinami
Asii dál decimuje extrémní počasí. Vedra zabíjí desítky lidí
před 9 hodinami
"Ostudný podvodník Biden." Trump kvůli Izraeli zaútočil na amerického prezidenta
před 10 hodinami
Co bude s Pásmem Gazy dál? Hamás dohodu odsouhlasil, teď záleží na Izraeli
Palestinská militantní skupina Hamás oznámila, že její delegace, účastnící se jednání o příměří v Pásmu Gazy v Káhiře, odcestovala do Kataru. Hamás zdůraznil, že další vývoj záleží na Izraeli.
Zdroj: Libor Novák