Evropský parlment dnes přijal několik let vyjednávaná nová pravidla pro řidiče kamionů převážejících náklad po Evropě. Takzvaný silniční balíček zavádí příznivější pracovní podmínky pro řidiče a zároveň přísnější kontrolu bezpečné jízdy. Omezuje také možnosti převážet náklad v rámci jedné cizí země. Dopravci rovněž nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, jimiž pouze projíždějí.
Zákonodárci zamítli všechny pozměňovací návrhy k trojici norem stanovujících nová pravidla, čímž byl celý balíček přijat a může vstoupit v platnost. Text, na němž se loni EP shodl se členskými státy a Evropskou komisí, zavádí pro řidiče maximální dobu nepřetržité jízdy a minimální dobu odpočinku. Na rozdíl od současné praxe nebudou navíc řidiči odpočívat jen v kabinách vozidel, neboť jim zaměstnavatel bude muset zajistit ubytování, pokud povinný odpočinek přesáhne 45 hodin za týden. Každé čtyři týdny se také budou řidiči muset vracet do své domovské země.
"Nikdo nechce vézt své děti po dálnici D1 a přitom mít vedle sebe kamion s unaveným řidičem, který je 200 dnů na cestě a má za sebou čtyřicetitunový kolos, s nímž se kdykoli může stát něco nepředvídatelného," podotkla komunistická europoslankyně a zpravodajka návrhu Kateřina Konečná, podle níž patří vyšší bezpečnost řidičů a cestujících na silnicích k zásadním přínosům nových pravidel.
Jeden z hlavních sporů, kvůli němuž se o balíčku vyjednávalo přes tři roky, se točil okolo úpravy směrnice o vysílání pracovníků. Ta počítá s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Řidiči kamionů jsou však z ní po tlaku zemí střední a východní Evropy na základě dnes schválených pravidel vyňati a dopravci se tak nebudou muset při každém přejezdu hranic řídit jinými standardy. Česká liberální europoslankyně Martina Dlabajová, která byla zpravodajkou návrhu v minulém volebním období, to označila za velké vítězství pro české dopravce. "Silniční balíček je proto zárukou toho, že se na naše řidiče nebude vztahovat například německý zákon o minimálně mzdě nebo jeho francouzský ekvivalent," uvedla Dlabajová.
Výsledky hlasování o dopravním balíčku via @Mdlabajova : SCHVÁLENOhttps://t.co/sYGkpryIwc
— Evropský parlament (@Europarl_CS) July 9, 2020
Poslanci do textu prosadili úpravu, po níž se pravidla vztahují na všechna nákladní vozidla nad 2,5 tuny, tedy nejen kamiony, ale i menší nákladní auta.
Dopravci budou muset na základě nových pravidel pořídit do vozidel včetně menších nákladních aut elektronické tachografy, které umožní lepší kontrolu toho, kdy a kde se vozidlo pohybovalo, nakládalo a vykládalo či kdy řidič odpočíval.
"Dosáhli jsme dobrého kompromisu, který zlepšuje bezpečnost na silnicích a práva řidičů, ale zároveň ponechává přepravcům určitou flexibilitu," podotkla další ze zpravodajek balíčku, finská lidovecká poslankyně Henna Virkkunenová. Někteří dopravci již předem dali najevo nevoli kvůli očekávaným nákladům na pořizování tachografů, podle europoslanců však budou nutné až za tři roky a do té doby by mohla jejich v současnosti vysoká cena díky hromadnému zavádění klesnout.
Jedna z norem upravuje také podmínky kabotáže, neboli přepravy nákladu jen po území jiného státu, než z něhož byl řidič vyslán. Kamion bude moci provést nejvýše tři vnitrostátní cesty během týdne následujícího po přeshraniční přepravě nákladu. Poté bude muset mít nejméně čtyřdenní pauzu, aby mohl znovu vozit zboží po stejné zemi. Tuto úpravu si vynutily západní země, kterým vadilo, že firmy z východu EU vysílaly své řidiče převážet náklady do Německa či Francie a braly tak práci tamním přepravcům.
Nové normy zamezují také fungování fiktivních schránkových společností, jejichž pomocí dosud někteří dopravci obcházeli pravidla pro vnitrostátní přepravu nákladů.
Související

Vládní kroky ohledně pohonných hmot jsou podle dopravců nedostatečné

Českým dopravcům hrozí krach. Chtějí zrušení spotřební daně z pohonných hmot
Dopravci , evropský parlament , kamiony , EU (Evropská unie) , Kateřina Konečná (poslankyně KSČM) , Martina Dlabajová , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 42 minutami

Oči Evropy se upínají k von der Leyen: Soud rozhodne o tajných zprávách v jedné z největších smluv v EU
před 1 hodinou

Spojené státy a Čína se dohodly na 90denním příměří. Clo klesne o 115 %
před 1 hodinou

Pákistán vs Indie: Kdo vlastně krátký konflikt vyhrál?
před 2 hodinami

Děsivý obraz utajovaných praktik britských SAS: Soutěžili v popravování nevinných, zabíjeli neozbrojené i děti
před 4 hodinami

Počasí příští víkend: Teploty dvacítku nepřekonají, může se objevit déšť
Aktualizováno včera

MS v hokeji 2025: Česko porazilo Norsko 2:1
včera

Tusk: Obrovský požár nákupního centra rozpoutalo Rusko
včera

Trump vyráží na první zahraniční cestu, míří do tří nejbohatších zemí světa. Co od něj chtějí?
včera

Kanaďané jako první inkasovali, nakonec ale Lotyše deklasovali. Němce vlastní gól nesrazil
včera

Mimořádná zpráva Zelenskyj poletí za Putinem. Chce s ním jednat o míru osobně
včera

Chcete jednat? Prvně mír, za 30 dní uvidíme, vzkázal Západ Putinovi
včera

Mírové rozhovory bez míru. Putinova odpověď na ultimátum Západu může rozdělit Evropu
včera

Nováčci světového šampionátu polední zápasy prohráli. Slovinci se oproti Maďarům zmohli na gól
včera

Je konflikt zažehnán? Naopak, pokud příměří mezi Indií a Pákistánem vydrží, čeká svět nový boj
včera

Na stole jsou nové podmínky: Putinův návrh jednat přijmeme, ale pod jednou podmínkou, vzkázal Zelenskyj
včera

Obchodní válka zažehnána. Trump oznámil "úplný reset"
včera

Babišovo ANO oslabuje. Spolu by volila pětina voličů, ukazuje průzkum
včera

Švýcaři si spravili chuť na domácích Dánech, Lotyši rozhodli o výhře nad Francouzi ve třetí třetině
včera

Nečas v sobotu poprvé trénoval a obnoví se útočná formace z „dvacítek“. Nastoupí i Lauko
včera
Očkování proti mrtvici? Ve skutečnosti už existuje, jen o něm vědci dodnes nevěděli
Podle nové rozsáhlé studie jihokorejských vědců může očkování proti pásovému oparu nejen chránit před bolestivou vyrážkou, ale také významně snižovat riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Výsledky výzkumu byly zveřejněny v odborném časopise European Heart Journal a zahrnují analýzu dat více než 1,27 milionu lidí starších 50 let.
Zdroj: Libor Novák