V otázce odchodu Británie z Evropské unie se tamní podniky nejvíce obávají případné verze brexitu bez dohody, která je stále ve hře. Ten by podle nich mohl výrazně zhoršit vyhlídky britské ekonomiky a dokonce způsobit recesi.
Výběr možných dopadů brexitu na Británii k plánovanému vystoupení Británie z Evropské unie 31. ledna:
Británie by v případě absence dohody přišla o neomezený přístup na jednotný evropský trh a její obchodní vztahy s EU by se řídily podle pravidel Světové obchodní organizace (WTO). To by mohlo znamenat výrazné narušení dosud volného pohybu zboží a služeb v důsledku nových cel, kontrol a administrativy.
Podle dřívějších předpovědí Mezinárodního měnového fondu (MMF) by odchod z Evropské unie bez dosažení přechodné obchodní dohody Británii ve srovnání se setrváním v EU připravil o zhruba šest procent hrubého domácího produktu (HDP), tedy o přibližně čtyřletý hospodářský růst.
Poradenská společnost KPMG varovala v případě brexitu bez dohody před příchodem recese. HDP Británie by v příštím roce v případě brexitu bez dohody klesl o 1,5 procenta. Británie je pátou největší ekonomikou na světě.
Británii už teď kvůli nejistotě kolem brexitu, zpomalování růstu globální ekonomiky a napětí v mezinárodních obchodních vztazích hrozí hospodářská recese. Brexit bez dohody by mohl hospodářskou situaci v zemi ještě zhoršit.
Podle lednového odhadu agentury Bloomberg dosáhly celkové ekonomické náklady na odchod Británie z EU už 130 miliard liber (3,9 bilionu Kč). Do konce letošního roku se má tato částka zvýšit o dalších 70 miliard liber. Tento odhad je založený na vlivu škod, které Británie zaznamenala v posledních třech letech po ztrátě některých vazeb na ostatní země skupiny sedmi nejbohatších ekonomik světa G7.
Ekonom Dan Hanson z Bloomberg Economics stanovil celkové náklady na brexit do konce letošního roku na 200 miliard liber (skoro šest bilionů Kč).
Britské podniky se na brexit chystají s obavami a vyzývají vládu, aby zabránila brexitu bez dohody: "Brexit bez dohody by měl okamžitý a devastující dopad na automobilový průmysl, podkopal by konkurenceschopnost a způsobil nevratné a vážné škody," uvedl vloni v říjnu šéf britského Svazu výrobců a prodejců automobilů (SMMT) Mike Hawes.
Z nedávného průzkumu Federace malých podniků (FSB) vyplývá, že negativní dopady případného brexitu bez dohody očekává téměř 40 procent malých podniků. Většina z nich zároveň uvedla, že se na tuto možnost nedokáže připravit. "Je znepokojivé, že řada malých firem se (na brexit bez dohody) nepřipravila, nebo zjistila, že se připravit nedokáže," řekl šéf FSB Mike Cherry.
Britský maloobchod už dříve upozornil, že brexit bez dohody by mohl způsobit výpadky v zásobování. Podobné obavy vyjádřil i zpracovatelský průmysl, jehož továrny by se mohly potýkat s nedostatkem potřebných součástek.
V září zveřejnila britská vláda analýzu dopadů brexitu bez dohody, popisující nejpesimističtější "opodstatněné" předpoklady úřadů. Podle ní by Britové mohli zažít výrazné zdražení elektřiny, problémy s dodávkami léků a některých čerstvých potravin, značné komplikace v dopravě přes Lamanšský průliv či nepokoje v Severním Irsku.
Podle jiné vládní analýzy z loňského srpna bude Británie bude v případě odchodu z EU bez dohody čelit nedostatku paliva, potravin a léků. Přístavy budou podle dokumentu přetížené a hranice s Irskem se vrátí ke klasickému "tvrdému" režimu. Podle této předpovědi sestavené úřadem vlády nebude možná až 85 procent dopravců zajišťujících svými nákladními automobily obchodní kontakt s Evropou připraveno na francouzské celní kontroly. Čekat budou až dva a půl dne. Chaos bude trvat tři měsíce, než se dopravní situace upraví na 50 až 70 procent nynějšího stavu.
10. listopadu 2024 21:11
Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
Související
Vrátí se Británie do EU? Jednání se mohou obnovit, má to ale podmínku
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Brexit , Velká Británie , Ekonomika , EU (Evropská unie)
Aktuálně se děje
včera
Mar-a-Lago na nohou: Trump s pomocí Muska vybírá budoucí vládu USA
včera
Lékařka v Rusku označila Rusko za strůjce války. Soud ji poslal na pět let do vězení
včera
Biden na poslední chvíli zavařil Trumpovi. Zákon o ochraně klimatu schoval
včera
Otevírací doba obchodů na výročí sametu. Víte, zda se dá 17. listopadu nakoupit?
včera
Zelenskyj uzpůsobuje mírový plán Trumpovi. Dva body jsou zcela klíčové
včera
V Praze se srazil autobus s tramvají. Několik lidí utrpělo zranění
včera
Británií otřásá skandál. Král přijal rezignaci arcibiskupa z Canterbury
včera
Mladík dostal v případu požáru Penny v Chodově podmínku. Má ale zaplatit škodu
včera
Netanjahu povstal jako fénix z popela. Na klíčová místa dosazuje své lidi, média hovoří o mafii
včera
Orbán vystoupil na COP29. Klimatická politika nemůže být vedena ideologií, ale zdravým rozumem, prohlásil
včera
Trump si vybírá zkušený a loajální tým. Nová administrativa bude rázná a nekompromisní
včera
Plamenný projev Sáncheze na COP29: Počasí zabilo v Španělsku stovky lidí, může za to klimatická krize
včera
Za změny počasí nemůžeme, přesto nás ničí nejvíc. Jednání na COP29 se vyostřují, Čína se staví na odpor
včera
Stát, který změny počasí zničí jako první. Pro svět představují změny klimatu problém, pro tisíce lidí otázku přežití
včera
COP29: Počasí nás zničí. Svět předvádí ukázkovou lekci destrukce klimatu. Rodiny prchají, lidé umírají, děti hladoví
včera
Virtuální sídlo firmy: Efektivní řešení pro moderní podnikatele
včera
Nad centrální bankou USA se stahují mračna. Ekonomové se třesou, Musk našeptává Trumpovi
včera
EU se střílí do nohy. Vyzývá k boji se změnami počasí, sama jej ale nedodržuje
včera
Rubio, Waltz. Trump se v nové vládě obklopí politickými dravci
včera
Trump není jen noční můrou vědců. Ohrožuje i fungování americké armády, varují experti
Trumpův skeptický postoj k problematice klimatu by podle odborníků mohl vážně ohrozit efektivitu a operace americké armády. Navrhované změny, jako rozpuštění Národního úřadu pro oceán a atmosféru (NOAA) nebo omezování snah o snižování závislosti Pentagonu na fosilních palivech, považují za velmi rizikové jak současní představitelé ministerstva obrany, tak i bývalí národní bezpečnostní úředníci.
Zdroj: Libor Novák