Střední Evropa se chystá na horší časy. Obavy z vývoje v Německu rostou

Ekonomiky ve střední Evropě již několik let zažívají silný růst, který podporují nízké úrokové sazby, stoupající spotřebitelské výdaje a oživení v eurozóně. Německo, které je pro většinu střední Evropy největším obchodním partnerem, však loni na podzim začalo sklouzávat k recesi a mnozí mají obavy z negativních důsledků tohoto vývoje, napsal dnes list Financial Times.

Ekonomická krize, ilustrační foto

"Je populární říkat, že pokud Německo kýchne, menší blízké země dostanou rýmu, a je to pravda," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga na nedávné konferenci podporující investice v jeho zemi.

Propojení středoevropských ekonomik s Německem bylo jedním z klíčových faktorů rychlého růstu regionu v posledních třech desetiletích. Německé automobilky, maloobchodníky, banky a výrobce přitahovala levná, ale kvalifikovaná pracovní síla. Ve velkých počtech proto pronikali do tohoto regionu, zřizovali zde tisíce továren a kanceláři a pomáhali lokálním podnikům plnit zakázkové knihy.

Výsledkem je, že celá visegrádská čtyřka - tedy Polsko, Maďarsko, Slovensko a Česko - posílá 20 až 30 procent svého exportu do Německa. Ale zatímco v roce 2018 všichni zažívali silný růst, nyní vedoucí představitelé podniků říkají, že zpomalení největší ekonomiky Evropské unie se začíná projevovat také v jejím dodavatelském řetězci.

Analytici upozorňují, že trvá několik čtvrtletí, než zpomalení v Německu pocítí střední a východní Evropa. A nyní vedoucí představitelé průmyslu dopady pociťují.

"Před třemi měsíci jsme zpomalení neviděli," uvedl Michal Krupinski, generální ředitel společnosti Bank Pekao, která je třetí největší polskou bankou. "Nyní je to však vidět v datech i při rozhovorech s klienty. Ti už to také vidí: pomalejší příliv zakázek, růst zásob neprodaného zboží," dodal.

"Zpomalení vidíme, ale ještě ho nepociťujeme," řekl Richard Jankovits, ředitel maďarské strojírenské společnosti Jankovits Engineering, která dodává své produkty německým automobilovým podnikům, jako jsou Continental a Audi, a ve své továrně v Rábu zaměstnává 13.000 lidí.

Automobilový průmysl již dlouhou dobu tvoří základ ekonomických vztahů mezi Německem a střední Evropou. Během uplynulých 30 let firmy jako Volkswagen, Audi, Daimler a BMW ve středoevropském regionu otevřely síť továren a učinily z něj jedno z nejdůležitějších center automobilového průmyslu.

Automobilky jsou však nyní obzvlášť výrazně vystaveny rizikům plynoucím z politických tahanic poškozujících světový obchod a z nejistoty kolem brexitu. Podle ekonomů tak toto odvětví pravděpodobně bude jedním z hlavních kanálů, kterým se zpomalení německé ekonomiky rozšíří na východ.

"Pokud se letos podíváme na průmyslové údaje, (německé zpomalení) je tím největším faktorem (ve zpomalení na Slovensku)," uvedla ekonomka Katarina Muchová ze společnosti Slovenská sporiteľňa. "Automobilový sektor je klíčový, ale zasaženi byli rovněž ti, kteří jsou jeho dodavateli, například sektor zpracování kovů," dodala.

Zpomalení německé ekonomiky přichází v době, kdy střední Evropa čelí také dalším problémům. V regionu se začíná projevovat nedostatek pracovních sil a ekonomiky visegrádské čtyřky zřejmě obdrží menší podporu z fondů EU v rámci příštího víceletého rozpočtu unie, o jehož podobě se nyní jedná.

Šéf institutu pro hospodářský výzkum GKI Andras Vertes uvedl, že region v předchozích letech zažíval "nádhernou situaci" díky penězům z EU, globálnímu hospodářskému růstu a zvyšování mezd, které vedlo k růstu spotřeby. "Nyní se všechno změnilo," dodal.

Nynější zpomalení přichází v době širší debaty o tom, jak se ekonomiky střední Evropy mohou odpoutat od modelu poskytování levné pracovní síly zahraničním investorům, který v uplynulých 30 letech poháněl hospodářský růst. "Časy levné pracovní síly jsou pryč a my musíme najít program, který dokáže zajistit pomoc a podporu odvětvím s přidanou hodnotou," uvedl Varga.

Podle ekonomů by region mohl rovněž posílit svou odolnost vůči vnějším šokům nalezením nových obchodních partnerů a zdrojů investic. "Zamířit mimo eurozónu je přirozenou reakcí (na zpomalení německé ekonomiky)," uvedl Krupinski. "V současnosti je náš export příliš zaměřen na EU," dodal.

Ceny dál prudce rostou. Tempo je nejvyšší za posledních deset let

20.10.2021 11:46 Růst cen v zemích Evropské unie, jehož tempo je nejvyšší za posledních deset let, v září opět…

Gazprom čeká letos díky rostoucím cenám plynu rekordní tržby

19.10.2021 21:09 Ruský plynárenský gigant Gazprom čeká v letošním roce díky rostoucím cenám plynu v Evropě rekordní…

Prodej nových osobních aut je na Slovensku nižší než před covidem

15.10.2021 16:28 Prodej nových osobních automobilů na Slovensku se za první tři čtvrtletí letošního roku meziročně…

Volkswagen údajně zvažuje, že zruší 30 tisíc pracovních míst

13.10.2021 13:11 Aktualizováno Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a…

Tempo růstu ekonomické aktivity v členských zemích bude nadále mírné

12.10.2021 12:12 Tempo růstu ekonomické aktivity v zemích Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)…

Důvěra investorů v německou ekonomiku pátý měsíc za sebou klesla

12.10.2021 12:03 Důvěra investorů v německou ekonomiku se v říjnu opět zhoršila, pokles vykázala už pátý měsíc za…

Pravidla Applu omezují konkurenci a narušují hospodářskou soutěž, míní…

07.10.2021 14:41 Nizozemský antimonopolní úřad dospěl k závěru, že pravidla americké technologické společnosti Apple…

Facebooku hrozí v Rusku pokuta až deset procent z obratu za ignorování…

30.09.2021 15:43 Americká internetová společnost Facebook čelí v Rusku pokutě až do deseti procent z ročního obratu…

Britská ekonomika se ve druhém čtvrtletí překvapivě zotavila

30.09.2021 09:37 Britská ekonomika se ve druhém čtvrtletí zotavila více, než se předpokládalo. Podle konečných údajů…

Zdražování energie a výpadky v zásobování zřejmě příští rok poleví

27.09.2021 18:21 Evropská centrální banka (ECB) má důvody předpokládat, že růst cen energií a výpadky v…

Související:

Právě se děje

reklama