Každé třetí kolo, které se v Česku v roce 2020 prodalo, mělo elektrický pohon. Obliba elektrokol je tak stále na vzestupu, jejich prodeje loni meziročně stouply o 50 %. Láká i vás možnost užívat si díky asistenci elektromotoru delší vyjížďky a snadněji brázdit i náročnější terén? Podívejte se, k čemu slouží jednotlivé druhy elektrokol a čím se liší. Víte, jak dlouho vám vydrží akumulátor e-kola a jak se o něj starat?
Během pandemie koronaviru si lidé zvykli častěji pobývat v přírodě a hodně jich zvýšilo svou fyzickou aktivitu. Nejen v Česku, ale i jinde ve světě začali lidé více chodit pěšky a také více jezdit na kole. Cyklistika se mimořádné přízni Čechů těšila už před pandemií, koronavirus však její boom ještě urychlil. Zájem o jízdní kola je enormní, a tak jsou aktuálně nedostatkovým zbožím a jejich ceny letí vzhůru. A zrychlil i trend elektrokol. Zatímco v roce 2019 se v České republice dle dostupných dat prodalo asi 80 tisíc e-kol, loni to bylo již kolem 120 tisíc, což představuje nárůst o 50 %. Každé třetí kolo prodané v roce 2020 tak disponovalo elektrickým pohonem. A podle prognózy české společnosti Ekolo.cz mohou prodeje elektrokol během dvou let dokonce i převýšit prodeje klasických bicyklů.
Do města, na cyklostezku, nebo do hor?
Elektrokola si lidé oblíbili zejména pro to, že jim usnadňují jízdu v náročnějším terénu a mohou s nimi podnikat delší výlety, než jaké by zvládli na běžném kole. Reálný dojezd elektrokol na jedno nabití závisí na mnoha faktorech od kapacity baterie přes náročnost terénu a zvolenou míru asistence motoru až po váhu jezdce, i u baterií s nižší kapacitou se ale může pohybovat i kolem 80 kilometrů.
Při výběru elektrokola ovšem nehleďte jen na dojezd, důležité jsou i další faktory. Předně je potřeba mít jasno v účelu, který má elektrokolo naplnit. Tedy zdali s ním chcete dojíždět do práce nebo na nákupy do města (městská e-kola), či brázdit cyklostezky a nezpevněné polní cesty při výletech do okolí (treková e-kola), anebo si užívat adrenalinové horské traily a prudké kopce (horská e-kola, eMTB). Městská elektrokola jsou robustnější a mají bohaté příslušenství včetně nosiče, na němž snadno uvezou i těžší náklad. Baterii mívají na rámu pod sedlem nebo pod nosičem. Treková e-kola jsou oproti městským kolům „štíhlejší“ a baterii mají často umístněnou na rámové trubce. Horská elektrokola vynikají odolnou konstrukcí, vysokým výkonem motoru a baterií s delším dojezdem. Pneumatiky mají širší, odolné a s hrubým vzorkem. Nemívají blatníky ani nosiče. Pro dobré vyvážení je baterie usazena obvykle na rámové trubce.
Správně udržovaná baterie vydrží i několik let. Starou odevzdejte k recyklaci
Srdcem každého elektrokola je samozřejmě nejen samotný pohon, ale zejména baterie. V současné době se nejčastěji jedná o Li-Ion akumulátory, které nabízejí dlouhou životnost kolem tisícovky nabíjecích cyklů. Při každodenním používání tak efektivita baterie klesá asi po 3 letech. „Dosluhující akumulátor poznáte zejména podle zkracujícího se dojezdu. Jakmile přijde čas na jeho výměnu, myslete na to, že starou Li-Ion baterii je nutné odevzdat k ekologickému zpracování a recyklaci. Obdobně jako všechny baterie představují Li-Ion akumulátory odpad, který při skládkování ohrožuje životní prostředí. Navíc z nich lze recyklací získat cenné suroviny, které je možné znovu v průmyslu využít. Vzhledem k boomu elektromobility bude v budoucnu Li-Ion baterií prudce přibývat, proto je důležité nakládat s nimi maximálně ekologicky a hospodárně,“ podotýká David Vandrovec, generální ředitel společností REMA, které v tuzemsku zajišťují zpětný odběr a recyklaci elektrozařízení, baterií a akumulátorů a solárních panelů.
Pro zajištění maximální životnosti je nutná kvalitní péče o baterii. Po každé vyjížďce akumulátor dobijte, paměťového efektu se totiž u moderních Li-Ionek netřeba obávat. Nikdy ale nenabíjejte baterii, když je ještě po jízdě zahřátá, musíte počkat, až vychladne. Pokud elektrokolo delší dobu nepoužíváte, baterii z něj vyjměte, dobijte asi na 60 procent kapacity a uskladněte na suchém tmavém místě, ideálně při pokojové teplotě. Stav nabití pak pravidelně kontrolujte. „Pokud vám zůstane nečinně ležet vybitá baterie, hrozí, že už ji znovu neoživíte. Řídicí elektronika se totiž při dlouhodobém poklesu napětí v akumulátoru pod povolenou hranici z bezpečnostních důvodů odpojí od kontaktů v akumulátoru, čímž znemožní opětovné nabití běžnou nabíječkou. Existují sice způsoby, jak takto nefunkční baterii znovu rozběhnout, ale daleko lepší je postarat se, aby k vybití pod kritickou mez nedošlo,“ upozorňuje David Vandrovec.
Související
Trh s elektrokoly stále roste a jeho růst se očekává i v následujícím roce
Města se odklánějí od aut. Investoři pumpují miliony do elektrokol v EU
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě