Pozastavení Boeingu 737 MAX: Převezme konkurenční Airbus otěže na trhu s letadly?

Zákaz Boeingu 737 MAX v evropském vzdušném prostoru není pro americkou firmu Boeing nic pozitivního. Akcie začaly klesat již po pádu letadla Ethiopian Airlines. Následný zákaz Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) propad ještě prohloubil. Zásadní však může mít událost na rivalitu s největším evropským výrobcem letadel Airbusem.

Ve výrobě velkých dopravních letadel takřka neexistují žádní jiní velcí hráči než Boeing a Airbus. Rivalita obou výrobců je téma samo pro sebe, kterému se věnuje řada komentátorů a analytiků.

Obě společnosti soupeří zejména ve dvou ukazatelích, jenž se sumarizují každý rok. Jedním z nich je počet objednávek nových letadel (v něm v poslední "pětiletce" dominuje Airbus). Druhým zásadním ukazatelem jsou reálně dodaná letadla (v něm pro změnu dlouhodobě vládne Boeing).

Podíváme-li se na souhrn litého boje za rok 2018, šlo o rok do jisté míry přelomový. Od roku 2012 poprvé Boeing vyhrál v obou sledovaných kategoriích a předběhl těsně Airbus i v počtu objednaných letadel. Airbus celkového vítězství dosáhl naposledy v roce 2011.

Čísla za minulý rok jsou pozitivní pro obě společnosti. Zisky největšího amerického exportéra Boeingu činily 60 miliard dolarů (cca 1, 3 biliónů korun), ale i tržby Airbusu v hodnotě 54 miliard dolarů (1,2 bilionu korun) jsou rekordní. Americká společnost dlouhodobě dodává více širokotrupých letadel.

Do budoucna však tento trumf již nemusí platit. Trendy totiž ukazují, že čím dál více se létá v úzkotrupých letadlech, které si letecké společnosti objednávají čím dál častěji.

Právě v tomto bodě spočívá největší otazník. Problematický Boeing 737 MAX je vlajkovou lodí rostoucího trhu s úzkotrupými letouny. Jenže budou letecké společnosti stát o letoun, s kterým nemůžou létat?

Například český dopravce Smartwings pozastavil provoz svých Boeingů 737 MAX. Ve flotile jich má aktuálně 7, ovšem do roku 2023 má objednáno 39 kusů. Vyplatí se objednávat letadla, která nemůžou do vzduchu? Snad jen v případě, že společnosti budou požadovat náhradu škody. Například Norwegian Airlines se Boeingu již ozvala s požadavkem na náhradu škody.

Související

Letadla, ilustrační foto

EU podle médií plánuje ekologické hodnocení letadel a letů

Evropská unie plánuje vytvořit nový systém hodnocení letů a letadel podle jejich uhlíkové stopy. Letadla i lety by tak měly mít svou ekoznačku podobnou té, jakou mají třeba televizory nebo pračky. Informuje o tom německý týdeník Welt am Sonntag. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) podle informací týdeníku vypsala výběrové řízení na vypracování klasifikačního systému.
Boeing 737 MAX 8 SmartWings

EU i Británie souhlasí s obnovením provozu letadel Boeing 737 MAX

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) dnes povolila obnovit komerční provoz letadel Boeing 737 MAX na území EU. Úřad to oznámil ve své tiskové zprávě. Stejný krok dnes později ohlásil také britský Úřad pro civilní letectví (CAA). Provoz modelu byl před téměř dvěma lety přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám. Jeho obnovení už v listopadu schválili regulátoři ve Spojených státech.

Více souvisejících

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) Boeing 737 MAX airbus boeing zřícení letadla Ethiopian Airlines (10.3.2019)

Aktuálně se děje

před 44 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 3 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO

Zástupci NATO a Ukrajiny se příští úterý setkají v Bruselu na jednání o ruském použití experimentální hypersonické rakety středního doletu. Uvedl to server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy