Černoši zabití rukama policistů nebyli dlouhá léta tématem, ke kterému by se vyjadřovaly velké americké firmy. Tentokrát je ale něco jinak: smrt George Floyda, která rozpoutala masivní vlnu demonstrací, veřejností otřásla natolik, že ani korporátní prostředí nemohlo zůstat stranou.
Na sociálních sítích přišla slova podpory pro protestující třeba od firem Nike, General Motors, L'Oreal či Disney, v řadě případů jde ale podle odborníků spíše o kalkul a snahu neztratit zákazníky, napsal server BBC.
Reakce velkých firem na brutální zásah policistů proti Floydovi se na internetu začaly ve velkém objevovat koncem května. Například Nike na sociální sítě poslala příspěvek, který byl variací na její známý reklamní slogan Just Do It (Jdi do toho) a napsala: "Pro jednou to nedělejte. Nepředstírejte, že ten problém v Americe neexistuje".
Let’s all be part of the change.#UntilWeAllWin pic.twitter.com/guhAG48Wbp
— Nike (@Nike) May 29, 2020
"Stojíme solidárně na straně boje proti rasismu a násilí," uvedla platforma YouTube. "Sledujeme vás a jsme s vámi," přidala se kosmetická společnost Glossier.
Na stranu demonstrantů se přidaly dokonce i ty firmy, které zasáhlo rabování, ve které se některé protesty zvrhly. "Majetek nahradit lze, lidské životy nikoli," napsal na instagramu módní návrhář Marc Jacobs.
Pro aktivisty, kteří v USA bojují proti rasismu, je postoj firem nečekanou a vítanou změnou. "Tohle je důležité. Ještě před pěti lety by korporace větu, že na životech černochů záleží, nevypustily ani za miliardu dolarů," odkazuje Jade Magnus Ogunnaikeová z organizace Color of Change na slogan Black Lives Matter (Na životech černochů záleží), který protesty proti policejní brutalitě vůči černochům doprovází.
Slova podpory z firemního prostředí ale spoustu lidí spíše rozladily, protože je považují za pokrytectví a prostou známku toho, že firmy jen dělají to, co je pro ně v daný moment výhodné. Například na zprávu kosmetického gigantu L'Oreal, že "stojí za to se ozvat", okamžitě kriticky zareagovala britská modelka Munroe Bergdorfová, kterou v roce 2017 firma vyřadila ze své kampaně poté, co na sociálních sítích psala o nadvládě bělošské rasy.
"Jsem tak naštvaná. Proč nepodpořili mě, když jsem se ozvala?," napsala transgender modelka na instagramu. Pobouřenou reakci si vysloužilo i vedení ligy amerického fotbalu (NFL), které vyzvalo k akci, což poté režisérka Ava DuVernayová nazvala "nanejvýš tupým a pokryteckým" vyjádřením s připomínkou toho, jak se liga ještě před pár lety chovala k hráčům. Proti sociálnímu bezpráví a policejní brutalitě začal v roce 2016 při zápasech protestovat Colin Kaepernick z týmu San Francisco 49ers, který poté v lize nenašel dalšího zaměstnavatele.
Velké firmy stále nemají chuť zaplétat se do jakýchkoli kontroverzí, ale nynější demonstrace jsou tak rozsáhlé, že vyjádřit se k nim je už téměř nutnost. Dwayna Hayleyová z PR firmy Porter Novelli, která radí například značkám Pepsi či McDonald's tvrdí, že jde o strategický krok. "Stojí za tím úvaha, že pokud nezohledníme potřeby zákazníků, ztratíme podíl na trhu," říká.
Některé společnosti bojují i o to, aby jejich pověst neutrpěla mezi vlastními zaměstnanci a uchazeči o práci, a čím více konkurentů jde s kůží na trh, tím větší riziko představuje rozhodnutí držet se stranou. "V tuto chvíli je nebezpečnější mlčet, než se vyjádřit," domnívá se profesor Brayden King z Northwestern University.
Podnikatelský sektor si uvědomuje, že slova musejí provázet i činy, a tak několik společností už avizovalo finanční dary například pro asociaci NAACP bojující za práva nebělošského obyvatelstva. Ale ani tyhle závazky zatím nic nemění na tom, že firmy stále hrají spíše na jistotu a nechtějí se pouštět třeba do kritiky prezidenta Donalda Trumpa, myslí si profesor managementu Steve Callander z obchodní školy Stanford Graduate School of Business.
Podle Ogunnaikeové bude potřeba pracovat na tom, aby nový postoj ve vedení velkých firem přinesl nějaké reálné změny. Může to být třeba změna pracovních podmínek pro černošské zaměstnance nebo tlak na lepší práci policie. "Veřejná vyjádření firem jsme tu měli už dřív. Ale vzhledem k tomu, že protesty pokračují, je důležité, aby korporace nezůstaly jen u slov," dodává.
Související
V USA odsoudili vojáka, který zavraždil protestujícího na pochodu BLM
Exsparťan na Ostrovech odmítl před zápasem pokleknout. Následně uvedl proč
Black lives matter , David Gilmour (Pink Floyd) , Nike , General Motors , studio Disney , L'Oréal , USA (Spojené státy americké) , firmy
Aktuálně se děje
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
včera
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem.
Zdroj: Jan Hrabě