Velké firmy se přidaly na stranu protestujících v USA. Dle expertů jde o promyšlený kalkul

Černoši zabití rukama policistů nebyli dlouhá léta tématem, ke kterému by se vyjadřovaly velké americké firmy. Tentokrát je ale něco jinak: smrt George Floyda, která rozpoutala masivní vlnu demonstrací, veřejností otřásla natolik, že ani korporátní prostředí nemohlo zůstat stranou.

Na sociálních sítích přišla slova podpory pro protestující třeba od firem Nike, General Motors, L'Oreal či Disney, v řadě případů jde ale podle odborníků spíše o kalkul a snahu neztratit zákazníky, napsal server BBC.

Reakce velkých firem na brutální zásah policistů proti Floydovi se na internetu začaly ve velkém objevovat koncem května. Například Nike na sociální sítě poslala příspěvek, který byl variací na její známý reklamní slogan Just Do It (Jdi do toho) a napsala: "Pro jednou to nedělejte. Nepředstírejte, že ten problém v Americe neexistuje".

Let’s all be part of the change.#UntilWeAllWin pic.twitter.com/guhAG48Wbp

— Nike (@Nike) May 29, 2020

"Stojíme solidárně na straně boje proti rasismu a násilí," uvedla platforma YouTube. "Sledujeme vás a jsme s vámi," přidala se kosmetická společnost Glossier.

Na stranu demonstrantů se přidaly dokonce i ty firmy, které zasáhlo rabování, ve které se některé protesty zvrhly. "Majetek nahradit lze, lidské životy nikoli," napsal na instagramu módní návrhář Marc Jacobs.

Pro aktivisty, kteří v USA bojují proti rasismu, je postoj firem nečekanou a vítanou změnou. "Tohle je důležité. Ještě před pěti lety by korporace větu, že na životech černochů záleží, nevypustily ani za miliardu dolarů," odkazuje Jade Magnus Ogunnaikeová z organizace Color of Change na slogan Black Lives Matter (Na životech černochů záleží), který protesty proti policejní brutalitě vůči černochům doprovází.

Slova podpory z firemního prostředí ale spoustu lidí spíše rozladily, protože je považují za pokrytectví a prostou známku toho, že firmy jen dělají to, co je pro ně v daný moment výhodné. Například na zprávu kosmetického gigantu L'Oreal, že "stojí za to se ozvat", okamžitě kriticky zareagovala britská modelka Munroe Bergdorfová, kterou v roce 2017 firma vyřadila ze své kampaně poté, co na sociálních sítích psala o nadvládě bělošské rasy.

"Jsem tak naštvaná. Proč nepodpořili mě, když jsem se ozvala?," napsala transgender modelka na instagramu. Pobouřenou reakci si vysloužilo i vedení ligy amerického fotbalu (NFL), které vyzvalo k akci, což poté režisérka Ava DuVernayová nazvala "nanejvýš tupým a pokryteckým" vyjádřením s připomínkou toho, jak se liga ještě před pár lety chovala k hráčům. Proti sociálnímu bezpráví a policejní brutalitě začal v roce 2016 při zápasech protestovat Colin Kaepernick z týmu San Francisco 49ers, který poté v lize nenašel dalšího zaměstnavatele.

Velké firmy stále nemají chuť zaplétat se do jakýchkoli kontroverzí, ale nynější demonstrace jsou tak rozsáhlé, že vyjádřit se k nim je už téměř nutnost. Dwayna Hayleyová z PR firmy Porter Novelli, která radí například značkám Pepsi či McDonald's tvrdí, že jde o strategický krok. "Stojí za tím úvaha, že pokud nezohledníme potřeby zákazníků, ztratíme podíl na trhu," říká.

Některé společnosti bojují i o to, aby jejich pověst neutrpěla mezi vlastními zaměstnanci a uchazeči o práci, a čím více konkurentů jde s kůží na trh, tím větší riziko představuje rozhodnutí držet se stranou. "V tuto chvíli je nebezpečnější mlčet, než se vyjádřit," domnívá se profesor Brayden King z Northwestern University.

Podnikatelský sektor si uvědomuje, že slova musejí provázet i činy, a tak několik společností už avizovalo finanční dary například pro asociaci NAACP bojující za práva nebělošského obyvatelstva. Ale ani tyhle závazky zatím nic nemění na tom, že firmy stále hrají spíše na jistotu a nechtějí se pouštět třeba do kritiky prezidenta Donalda Trumpa, myslí si profesor managementu Steve Callander z obchodní školy Stanford Graduate School of Business.

Podle Ogunnaikeové bude potřeba pracovat na tom, aby nový postoj ve vedení velkých firem přinesl nějaké reálné změny. Může to být třeba změna pracovních podmínek pro černošské zaměstnance nebo tlak na lepší práci policie. "Veřejná vyjádření firem jsme tu měli už dřív. Ale vzhledem k tomu, že protesty pokračují, je důležité, aby korporace nezůstaly jen u slov," dodává.

Související

Juraj Kucka (ještě v dresu Sparty)

Exsparťan na Ostrovech odmítl před zápasem pokleknout. Následně uvedl proč

Před víkendovým ligovým zápasem anglické nejvyšší fotbalové soutěže mezi Leeds a Watfordem se udál moment, který jistě zaujal nejednoho fanouška a vůbec člověka z anglické fotbalové veřejnosti. V dresu Watfordu totiž nastoupil slovenský fotbalista bývalý sparťan Juraj Kucka a právě on před tímto vzájemným duelem nepoklekl na podporu hnutí "Black Lives Matter". A kupodivu nebyl tehdy jediný. Stát zůstal i jeho spoluhráč tmavé pleti Emmanuel Dennis.

Více souvisejících

Black lives matter David Gilmour (Pink Floyd) Nike General Motors studio Disney L'Oréal USA (Spojené státy americké) firmy

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Volodymyr Zelenskyj

Zelenskyj přirovnal Putina k Hitlerovi

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj v pátek odmítl podmínky ruského prezidenta Vladimira Putina pro okamžité příměří a zahájení jednání o ukončení války na Ukrajině. Tyto podmínky označil za ultimáta a přirovnal Putinovy návrhy k politice nacistického vůdce Adolfa Hitlera, uvedl server Ukrajinska pravda.

včera

včera

Návštěva Jense Stoltenberga u Zelenského v Kyjevě (29. dubna 2024).

Stoltenberg se vysmál Putinovu návrhu na mír. Podle Kyjeva je absurdní

Ukrajina označila podmínky pro ukončení války, které v pátek představil ruský prezident Vladimir Putin, za absurdní. Podle Ukrajiny se Putin snaží zavádět mezinárodní společenství a oslabovat skutečné diplomatické úsilí zaměřené na dosažení míru, uvedl server Ukrajinska pravda.

včera

EU

Kormidlo zelené politiky EU se neotočí, míní expertka. Nové složení EP ale zřejmě způsobí složitější schvalovací proces

Volby do Evropského parlamentu zasadily nepříjemnou ránu frakci Zelených. Ti oproti volbám z roku 2019 ztratili 18 křesel, letos dosáhli pouze na zisk celkových 7,4 % a 53 mandátů. Expertka na politiku Evropské unie Veronika Velička Zapletalová z Masarykovy univerzity v Brně pro EuroZprávy.cz ale vysvětlila, že ústředním bodem ve schvalovacím procesu je koalice Evropské lidové strany (EPP) a Socialistů a demokratů (S&D)., „Pro Evropskou unii je po technické stránce reálné být do roku 2050 neutrální,“ uvedla. 

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Robert Šlachta

Přísaha a Motoristé jednají o budoucí spolupráci. Proč bořit něco, co funguje, ptá se Šlachta v rozhovoru pro EZ

Koalice Přísahy a Motoristé ve volbách do Evropského parlamentu získala dva mandáty. EuroZprávy.cz v této souvislosti oslovily předsedu hnutí Přísaha Roberta Šlachtu. Odmítl, že by jeho hnutí upozadilo svůj program kvůli spolupráci s Motoristy sobě. „Nikola Bartůšek a Filip Turek spolu skvěle fungují jako tým. Nikola jako odbornice na migraci a Filip jako odborník na Green Deal a průmysl. A to jsou dvě základní témata, o které dalších pět let v Evropě půjde,“ říká. 

včera

včera

včera

včera

Soukup přišel o TV Barrandov. Valná hromada ho odvolala z představenstva

Podnikatel Jan Čermák nahradil Jaromíra Soukupa v jednočlenném představenstvu společnosti Barrandov Televizní Studio, jak rozhodla před měsícem valná hromada firmy. Tato změna byla dnes oficiálně zapsána ve Sbírce listin. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy