RECENZE: Představ si… Židovský masakr v muzikálovém pojetí v Městském divadle Brno

RECENZE: V Anglii museli tenhle muzikál po dvou měsících stáhnout. Tančit a zpívat a u toho vyvražďovat Židy bylo pro tamní kritiky příliš. Městské divadlo Brno se kontroverze muzikálu Imagine This nezaleklo a uvedlo jej v české premiéře a v režii Petra Gazdíka pod názvem Představ si… Nejenže to funguje, ale i mrazí, dojímá a je to to nejzajímavější, co můžete z muzikálové produkce u nás vidět.

V roce 1942 ve varšavském ghettě zkouší herecká rodina Warshowskyových představení, které má židovské komunitě přinést naději a optimismus i za neblahých válečných podmínek. Pod vedením Daniela Warshowskyho skupina odehraje historický příběh z prvního století našeho letopočtu, kdy vypuklo židovské povstání proti římské říši. Skupina Židů se ukrývala v pevnosti Masada a nakonec radši spáchala hromadnou sebevraždu, než by upadla do římského otroctví.

Muzikál izraelského skladatele Shuki Levyho, spisovatele Glenna Berenbeima a autora písňových textů Davida Goldsmitha tedy pracuje s divadlem na divadle, a navíc velmi chytře. Příběh o obléhání Masady se totiž prolíná se situací v ghettu, kde začínají na povrch vyplývat informace o konečném řešení židovské otázky.

Rozhodně to tedy není ten typ „komerčního“ muzikálu s rozjuchanými tanečními výstupy. Tančí se tu minimálně a když, tak jsou spíše tancem vyjádřeny bojové scény. I románek židovské dcery Tamar s římským velitelem Silvou tu není kvůli oné muzikálové líbivosti, ale spíše kvůli postihnutí dalších vrstev a vývoje postav. Ke komerci to sklouzne snad jen jednou, a to s výstupem Salome, který je tu snad jen proto, aby (nesporně talentovaná a spoře oděná) herečka Diana Velčická byla krásná a kolem ní tančily ještě spořeji oděné tanečnice.

Kdybychom chtěly rýpat, můžeme říct, že Martin Havelka v hlavní roli Daniela Warshowskyho nestačí na náročný pěvecký part (mezery v intonaci však dohání charismatem), že Igor Ondříček hraje už zase záporáka (důstojníka SS, jako vždy ale skvěle), že mezi Dušanem Vitázkem a Kristýnou Daňhelovou to nejiskří úplně tak, jak by mělo. Převažují však skvělé herecké výkony v čele s Daňhelovou, které role Rebeccy/Tamar sedne dokonale; sehraný orchestr pod vedením Dana Kalouska (tentokrát i jako sbormistr) a hlavně strašně silný a dojemný příběh.

Celkové hodnocení: 75%

Městské divadlo Brno

Glenn Berenbeim, Shuki Levi, David Goldsmith: Představ si…

Režie a úprava: Petr GazdíkPřeklad: Petr Gazdík, Zuzana ČtveráčkováHudební nastudování a dirigent: Dan KalousekScéna: Emil KonečnýKostýmy: Eliška Ondráčková – LupačováChoreografie: Lucie HolánkováSbormistr: Dan KalousekSvětelná režie: David KachlířZvuková režie: Michal HulaDramaturgie: Klára LatzkováObsazení: Martin Havelka (Daniel Warshowsky/Eleazar), Kristýna Daňhelová (Rebecca Warshowsky, dcera Daniela a Hannah/Tamar), Adam Gazdík/Josef Gazdík (Leon, syn Daniela a Hannah/David), Ivana Vaňková/Monika Světnicová (Sarah, Danielova sestra/Naomi), Tomáš Sagher (Max, manžel Sarah/Jeremiah), Miloslav Čížek /Ladislav Kolář (Adolph Warshowsky, otec Daniela/Císař), Dušan Vitázek (Adam, člen odboje/Silva), Aleš Slanina (Otto/Rufus), Diana Velčická (Lola/Salome), Robert Jícha (Jan/Aaron), Lukáš Vlček (Izzy/Pompey), Marek Kolář (Jacob), Daniel Rymeš (Schlomo), Markéta Pešková (Esther), Igor Ondříček/Ondřej Studénka (Hauptsturmführer Blick, důstojník SS), Monika Světnicová/Eva Ventrubová (Hannah Warshowsky) + Company

Premiéra: 10. března 2018 na Hudební scéně MdB (psáno z reprízy 14. března 2018)