RECENZE: Carol a jedna historie zakázaného vztahu. Decentně a v náznacích

V dnešních dobách se lidé s náklonností ke stejnému pohlaví mohou cítit spíš jako oslavovaní než vyvrhelové společnosti. Jak se na homosexuální a v tomto případě spíše lesbické nahlíželo, nám předkládá s vkusem a náznaky právě Carol.

Jeden z psychologů na otázku, co je vlastně normální, podal poměrně nepříjemnou odpověď. "Záleží na tom, v jakém jste postavení. Pacifista označí za nenormálního každého, koho fascinují zbraně a střílení, válečný štváč zase nikdy nepochopí pacifistu. Masový vrah na zabíjení nevidí nic zvláštního, vegetarián je přesvědčen, že právě on jedná správně, pokud se mu protiví pojídání masa." Než dlouze pojednávat o úskalí gayů a lesbiček stačí připomenout, že až do roku 1968 byla například homosexualita ve Velké Británii trestným činem. Takový herec Victor Spinetti nebo manažer slavných Beatles Brian Epstein by mohli vyprávět - kdyby ještě žili.

(zdroj: youtube.com)

Vstupme nyní na scénu newyorského obchodního domu Macy's. Dvacetiletá Therese tu prodává hračky, hýčká svůj sen o práci s fotoaparátem, ovšem její ambice brzdí nepříliš vstřícný přítel Richard, jehož přáním je, aby Therese byla onou poslušnou domácí puťkou bez vlastního názoru. Osudným bodem v tomto příběhu je návštěva starší dámy Carol. Při výběru vláčku pro svou dceru zapomene v obchodě rukavičku. Protože zmíněnou soupravu chce zaslat na svou adresu, Therese chybějící část páru přiloží k zásilce, což Carol příjemně překvapí, ovšem v té chvíli začne doufat ještě v něco víc. Navrácená rukavice je dobrým důvodem k pozvání Therese na oběd. Stárnoucí žena totiž prožívá manželskou krizi, její choť Harge je tím, čemu se říká těžký alkoholik. Pak je tu ještě pečlivě skrývaná stránka Caroliny osobnosti - pět let se stýkala se svou přítelkyní z dětství Abby a souběh událostí a právě rozchod s Abby přiměje Carol k radikálnímu kroku - hodlá se po letech soužení v nefungujícím vztahu rozvést. Jenže Harge má v rukou silné trumfy a navíc i rukojmí v podobě dcery.

Kdo by od filmu čekal nějaké lechtivě choulostivé scény, pochopitelně s ohledem na nástin děje v lesbické poloze, nechť si raději zajde na film Já, Olga Hepnarová v polsko-české koprodukci, který tímto materiálem disponuje v podstatně hojnější míře. V téměř dvouhodinovém snímku režiséra Todda Haynese (např. Sametová extáze, Daleko do nebe) se první nahoty dočkáme až někdy kolem 70. minuty. Tohle prostě není naturální ztvárnění lesbického vztahu, nýbrž příběh o lásce, bez ohledu na to, zda je či není z určitého pohledu "normální". Nedá se ale rovněž říci, že by nějak odsuzoval nebo kritizoval tehdejší společenské konvence, takové ambice si neklade, spíš se dotýká povahy obou hlavních představitelek a nutné laviny, které jejich sblížení přináší. Jednu mravní výtku si však neodpustí - jednoznačně dává najevo, že tehdejší společnost je ochotná se vyrovnat s "klasickou" nevěrou, než aby akceptovala poměr mezi jedinci stejného pohlaví.

Vláček, vánoce a nešťastné ženy, počátek celého příběhu (zdroj: The Weinstein Company)

Podkladem pro film byla kniha The Price of Salt (Cena soli), kterou v roce 1952 vydala americká spisovatelka Patricia Highsmith (1921-1995). Je vlastně popisem její vlastní zkušenosti, protože Patricia, rozená Plangman, která proslula také jako autorka kriminálních románů, prožila několikaletý vztah s jistou Virginií Kent Catherwoodovou. Kniha, s ohledem na rok vydání, je psaná z valné části v náznacích a především na rozdíl od filmu z pohledu Therese. Rovnež není překvapením, že si autorka nechtěla zvlášť komplikovat život, proto si zvolila umělecké jméno Claire Morgan. Kniha byla opakovaně vydána v roce 1984 nakladatelstvím Naiad Press zabývajícím se převážně lesbickou literaturou. Ve Velké Británii vyšel příběh pod jménem Carol v roce 1990 u vydavatelství Bloomsbury Publishing už se skutečným jménem autorky. V naší zemi se čekalo na vydání až do loňského roku.

Pro obě hlavní hvězdy filmu šlo o náročný projekt, protože režisér opravdu dával větší důraz na jemné náznaky než slovní vyjádření. Musely zahrát touhu promísenou se strachen z odhalení, odmítnutí a nepochopení. Jsme svědky náznaků, nenápadných gest, skrývaných pohledu stejně jako se obě ženy snaží rozvinout nutně utajovaný vztah. Rozhodně jim v tom napomohla skutečnost, že Rooney Mara byla od svých třinácti let velkou fanynkou Cate Blanchett a spolupráci s ní označila za splněný životní sen. Údernost filmu podtrhují i doprovodné prostředky, ovšem nikterak nepřesahují míru únosnosti a neusilují o to, aby vystoupily do popředí. Ne nadarmo se o Haynesově přístupu hovoří jako o návratu ke zlaté éře kinematografie, což režisér se svým štábem podtrhl natáčením na klasický 16mm materiál, aby co nejsilněji evokoval dobu, ve které se příběh odehrává.

Therese a Richard si rozumějí stále méně (zdroj: The Weinstein Company)

Scénáristka Phyllis Nagy (mimochodem, autorka knihy byla její přítelkyní) se s Carol ocitla na dlouhé trati. První verzi scénáře napsala už v roce 1996, ale poprvé se produkce začala filmem zabývat až v roce 2004. Podle výkonné producentky Tessy Rossové trvalo 11 let, než se podařilo film prosadit. Jednoduché to produkce neměla s herci, když se poprvé začalo uvažovat o realizaci filmu, oslovená Rooney Mara odmítla kvůli natáčení snímku Muži, kteří nenávidí ženy (The Girl with the Dragoon Tattoo). Po dvouletém čekání padla volba na Miu Wasikowskou, ale ta už pracovala na Purpurovém vrchu (Crimson Teak). Podruhé se tak dostala do hry Rooney, tentokrát už úspěšně.

Je tedy Carol provokujícím, nešvary tepajícím, vyzývavým nebo jen romantickým filmem? Především jde o zdánlivě jednoduché, podpovrchově však citlivě a perfektně propracované dílo, ve kterém je vlastně jedno, jestli (slovy jisté odrhovačky) jsou "kluci s klukama, holky s holkama". Nejde tu o přímý popis zakázané lásky, nejde tu o snahu šokovat nebo moralizovat. Je to snímek o obavách, o snaze dojít k naplnění citů s vědomím všech možných překážek. Proto je vynikající a proto je nesnadné ho někam zařadit. Což ale vůbec není jeho problémem.

Režisér Todd Haynes s Cate Blanchett. Jemu patří dík za výjimečně pojaté dílo (zdroj: The Weinstein Company)

CAROL

Hrají: Cate Blanchett (Carol Aird), Rooney Mara (Therese Belivet), Kyle Chandler (Harge Aird), Jake Lacy (Richard Semco), Sarah Paulson (Abby Gerhard), John Magaro (Dannie McElroy), Cory Michael Smith (Tommy Tucker), Kevin Crowley (Fred Haymes), Kennedy K. Heim/Sadie Heim (Rindy Aird), Amy Warner (Jennifer Aird), Michael Haney (John Aird), Carrie Brownstein (Geneviéve Cantrell), Trevor Rowland (Jack Taft).

Scénář: Phyllis NagyKamera: Edward LachmanHudba: Carter BurwellRežie: Todd Haynes

USA, 2015, 118 min., drama, do 15 let nevhodnýPremiéra: 21. dubna 2016 (ČR)

film Carol Cate Blanchett recenze