Po Nymfomance a Antikristu se slavný dánský režisér Lars von Trier rozhodl natočit další neméně provokativní snímek. Letošní novinka v Cannes kromě bezplatné reklamy a takzvaného hypu (medializace – pozn. redakce) nedostala nic, což i bez toho snímku prorokuje obrovskou návštěvnost v kinech po celém světě. Trier stejně jako další filmoví provokatéři kritikům moc nevěří.
O natáčení filmu Trier informoval média ještě v roce 2016, kdy řekl, že tenhle film „nebude rock´n´roll, ale genocida“. Ani po skandálních událostech v roce 2011 v Cannes, Trier s provokativními tvrzeními neskoncoval. Režiséru tehdy zakázali účast v hlavní filmové soutěži poté, co Trier prohlásil, že Hitlerovi nejspíš rozumí.
„On to ale myslel dobře,“ takhle se dají popsat všechny jeho filmy. Myslí to dobře i sériový vrah Matt Dillon (Jack) – pro štěstí potřebuje jenom dům. Dům a zabíjet. Každý máme negativní stránky, Jackovou negativní vlastnost představuje touha zabíjet lidi. Ani ta není až tak negativní, pro Jacka je to totiž umění a umění je vždycky neutrální.
Trier servíruje divákům násilí s překvapivým sebevědomím, jako kdyby se jednalo o zcela běžné věci. Režisér zde nevystupuje ani jako soudce ani jako obviněný a umění tvoří identicky maniakálním způsobem jako jeho hrdina Jack.
V průběhu 12 let Jack vraždí lidí s neměnným lhostejným výrazem, liší se pouze situace a lidské tváře. Přitom je Jack opatrný, své kroky dokáže dokonale přepočítat a kvůli „umění“ je schopen podniknout cokoliv. Pro Jacka je vražda způsobem sebevyjádření a kreativity, s každou novou obětí se jeho schopnosti zdokonalují a hlad roste. Jeho duše prahne po pestřejších a zajímavějších zážitcích, zatímco led, na kterém Jack stojí je tenčí a tenčí.
Samozřejmě zde nesmí chybět ani hluboký intelektuální podtext, který by posloužil jako výmluva pro násilí a vraždy. Ve filmu se periodicky vyskytují různé narážky na další literární díla, a to zejména Božská komedie, na kterou tak rádi odkazují všichni dnešní intelektuálové. Jacka na jeho cestě doprovází Verge (Bruno Ganz), který je prototypem slavného římského básníka Vergilia. Dvojsmyslnost témat a postav se prolíná celým filmem, je pouze na divákovi, jaký způsob intepretace si vybere.
Aby film přiblížil běžnému divákovi, pracuje zde Trier s humorem a nadsázkou, což způsobuje dojem, že režisérova podstata je ještě víc zvrácenější, než jsme mohli doufat. Zdá se poněkud, že sám Trier stárne a bez pořádné dávky alkoholu jeho nápady jsou pouhým pokusem o ještě brutálnější provokaci. Trierův pokus natočit opravdovou genocidu zůstává nepochopen a riskuje se tak dostat do určité skupinky filmů, jejichž hlavním účelem je zmíněný hype.
Tak nebo onak Trier není Trier bez nadbytečné mediální pozornosti, díky které jeho filmy vydělávají neuvěřitelné částky již v prvních dnech promítaní. Jack staví dům je pouze dalším filmem, který režisér natočil s cílem uspokojit nenasytný divácky požadavek o chléb a hry.
O jeho stárnoucích ambicích svědčí časté opakování scén z předchozích filmů, a hlavně banálně zvolená symbolická linie, která příliš očividně naráží na již dávno všemi otřepanou Božskou komedii. Ano, starý provokatér ztrácí bývalý zápal, nicméně je to stále ten Trier, který dokáže šokovat publikum mistrovským způsobem, a to nehledě na jeho neustálém balancování nad propastí rozčilených moralizátorů a novinářů.
The House That Jack Built (2018)
Celkové hodnocení: 75%
Režie: Lars von TrierScénář: Lars von TrierKamera: Manuel Alberto ClaroHudba: Víctor ReyesHrají: Matt Dillon, Bruno Ganz, Riley Keough, Jeremy Davies, Uma Thurman, Sofie Gråbøl, Siobhan Fallon Hogan, David Bailie, Ji-tae Yoo, Osy Ikhile, Ed Speleers, Marijana Janković, Christian Arnold, Jerker Fahlström, Ola Normelli
Dánsko, Francie, Německo, Švédsko / 155 min / Drama, Horor, Thriller
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
Nejlepší filmy roku 2018: Rock’n Roll, festivaloví trpaslíci, ale i multimilionové blockbustery
Nejskandálnější film letošního festivalu v Cannes míří do českých kin
film Jack staví dům , Lars von Trier , recenze
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 1 hodinou
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 5 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 6 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 9 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 10 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 13 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák