Nový snímek Wese Andersona nabízí hvězdné obsazení v čele s Tomem Hanksem, Scarlett Johansson, Tildou Swinton či Edwardem Nortonem. Ač se může zdát, že se jedná o záměr zaujmout široké publikum, tak se Anderson drží své specifické vizuální poetiky, která mnohé diváky může odradit. Nicméně snímek je vizuálně opojný a na velkém plátně skvěle vynikne jeho barevnost a estetika.
Otec tří dětí Augie (Jason Schwartzman) přijíždí do zapadlého pouštního města Asteroid City, kde se má jeho geniální syn Woodrow (Jake Ryan) zúčastnit vyhlášení talentové soutěže pro nadané děti. Ze stejného důvodu do města přijíždí několik dalších rodičů s nadanými dětmi, kteří se všichni ubytují v jediném ubytovacím zařízení, chatovém kempu, který vede (Steve Carell). Augie však v servisu zjistí, že jejich pokažené auto již nepůjde opravit, tak je nucen přesvědčit svého tchána (Tom Hanks), aby pro něj a jeho tři děti přijel.
Tak se postupně rozbíhá děj, který se vrství do dvou hlavních linií. První sleduje zážitky Augieho, zatímco středem druhé je teenager Woodrow, který se spřátelí s ostatními geniálními teenagery, kteří přijeli představit své výtvory na soutěži.
Je těžké nezmínit žádný z klíčových okamžiků snímku, ale snad nic nevyzradím, když zmíním, že snímek bourá mnoho klasických postupů filmového vyprávění a na některých místech bourá velmi specifickým způsobem čtvrtou stěnu. Myslím si, že daná nejistota diváka, která z těchto režisérských rozhodnutí pramením je součástí zážitku a přispívá k výsledné katarzi.
Sluší se však říct, že příběh snímku je sám o sobě velmi jednoduchý a vlastně toho moc neříká. Mnohem více se však autor věnuje jednotlivým postavám, jejichž malým rolím dává větší důležitost a dopad na celkový příběh. Hlubší psychologické sondy do duše Augieho a herečky Midge Campbell (Scarlett Johansson) dávají barevnému snímku lehce chmurný podtón.
Wes Anderson je režisér, který se proslavil osobitým vizuálním stylem, který má mnoho příznivců ale i mnoho odpůrců. Pro jeho filmy jsou typické laterální pohyby kamery, jež mnohdy působí odosobněným až lehce surrealistickým dojmem. Kromě toho využívá geometrického dělení scény s důrazem na symetričnost, kterou záměrně porušuje. Rovněž se mnohdy zdá, že ze scény vymizí hloubka a všechny postavy, ač jsou rozmístěny v prostoru, se zdají být až lehce dvourozměrné.
Snímek Asteroid City je ukázkou filmařské práce, v níž je obsah do značné míry podřízen vizuální formě. Díky tomu snímek vytváří dojem alternativní reality a působí značně surrealisticky. Tento dojem podtrhuje také barevné ladění do výrazných pastelových barev a celková barevná přepálenost, která je Wesu Andersonovi vlastní. Asteroid City lze doporučit nejen fanouškům Wese Andersona, ale i divákům, kteří touží po trochu jiném filmovém zážitku. Nicméně pomalejší tempo snímku a nepříliš výrazná hlavní dějová linka může být pro mnohé překážkou.
Celkové hodnocení: 70 %
Asteroid City (2023)
Hrají: Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Edward Norton, Adrien Brody, Liev Schreiber, Hope Davis, Steve Park, Jake Ryan, Grace Edwards, Ethan Josh Lee, Aristou Meehan, Sophia Lillis, Rupert Friend, Maya Hawke, Steve Carell, Matt Dillon, Hong Chau, Tony Revolori, Willem Dafoe, Margot Robbie, Jeff Goldblum, Fisher Stevens, Bob Balaban
Režie: Wes Anderson
Scénář: Wes Anderson
Kamera: Robert D. Yeoman
Hudba: Alexandre Desplat
USA / 104 min / komedie
Aktuálně se děje
před 41 minutami
TOP 09 má čtyři kandidáty, kteří mohou nahradit Langšádlovou, potvrdil Válek
před 1 hodinou
"Největší katastrofa v historii Palestiny." Invazi do Rafahu mohou zastavit jen USA, varuje Abbás
před 2 hodinami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 3 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 4 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 5 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 6 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 6 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 7 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.
Zdroj: Petr Nutil