V březnu roku 1939, tedy před 85 lety, byl u nás zaveden pravosměrný provoz na silnicích. Do té doby jezdila vozidla vlevo. Proč a jak se změnila pravidla silničního provozu?
Až do roku 1939 se u nás jezdilo po levé straně vozovky. S přechodem na pravosměrný provoz se počítalo od roku 1926, kdy se naše země přiklonily k dodatku tzv. Pařížské úmluvy (celým názvem Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly), který prosazoval zavedení jízdy vpravo ve všech evropských státech a mimo jiné řešil jednotný systém dopravního značení. Změny v dopravě bylo potřeba provést z důvodu masivního zvýšení počtu automobilů v mezinárodní dopravě. V uvedeném dokumentu stálo, že ke změnám má dojít „v přiměřeně vhodné době“, tento nejasný pojem si každá země pak vykládala po svém. Československo v roce 1931 učinilo příslib, že ve státě změny nastanou během pěti let. K tomu ovšem nedošlo. Zavedení jízdy vpravo u nás urychlila až okupace nacistickými vojsky na jaře roku 1939.
S připojením československého pohraničí k Německé říši a se vznikem Protektorátu Čechy a Morava začaly i na tomto území platit říšské zákony, a tedy i německé dopravní předpisy. A v Německu se tehdy již běžně jezdilo na silnicích po pravé straně. V československém pohraničí zavedli Němci částečně jízdu vpravo již na podzim 1938, a to třeba ve městech Ústí nad Labem, Liberec, Opava, Cheb nebo Karlovy Vary. V Protektorátu Čechy a Morava se začalo jezdit po pravé straně vozovky na jaře roku 1939, a to s platností od 17. března, na území Prahy později, 26. března toho roku. V hlavním městě totiž představovala změna silničních pravidel komplikovanější problém kvůli rozvětvené tramvajové síti, jejíž přeorganizování si vyžádalo delší čas. Konkrétně bylo nutné přemístit výhybky, vyměnit tabulky s označením stanic i dopravní značení. Přestavět se musely mnohé nástupní ostrůvky ve vozovkách, stejně tak tramvajové vozy, které byly uzpůsobeny jízdě vlevo, například umístěním nástupních dveří.
Dne 24. března byla zveřejněna vyhláška podepsaná tehdejším policejním prezidentem s nařízením, že „počínaje dnem 26. března 1939 od 3. hod. ranní zavádí se na veřejných komunikacích v obvodu Velké Prahy jízda vpravo“. Vyhláška obsahovala i další upřesnění nových pravidel silničního provozu. Řidiči tak byli informováni, že mohou jezdit pouze v pravém jízdním pruhu; předjíždět další vozidla, jiné účastníky provozu či překážky na silnici mají směrem doleva. V dalším bodu nařízení se psalo, že: „Zahýbání do prava provádí se malým, zahýbání do leva velkým obloukem. Tak zv. „řezání“ křižovatek bude přísně stíháno.“ Začalo platit také tzv. pravidlo pravé ruky, tedy přednost vozidel jedoucích z pravé strany.
Vyhláška se netýkala pouze řidičů, stanovovala rovněž nová pravidla pro chodce. Ti museli na chodníku kráčet po pravé straně, legislativně se upravoval i jejich pohyb ve vozovce. Jak policejní ředitelství zveřejnilo: „Do jízdní dráhy smí chodec vstoupiti jen při přecházení. Při tom jest dbáti co největší opatrnosti a přecházeti co nejrychleji. V místech, kde jsou vyznačeny uliční přechody, nutno přecházeti jen po těchto přechodech, a to v pravé jejich části.“
Poslední bod vyhlášky omezoval rychlost vozidel na první dny změny silničních pravidel, a to ve snaze minimalizovat riziko vzniku dopravních komplikací či nehod. Řidiči měli dbát zvýšené opatrnosti a zpomalit zejména na křižovatkách, při odbočování nebo v blízkosti veřejných budov, jako byly školy či úřady. Vyhlášku zakončovalo upozornění na postihy v případě nedodržování nových předpisů, které zahrnovaly pokutu ve výši 10 až 5 tisíc korun nebo dokonce pobyt ve vězení po dobu 12 hodin až 14 dnů.
Účastníci silničního provozu si na změnu pravidel nezvykli ihned, a tak se v prvních dnech jízdy po právě straně vozovky stalo poměrně dost dopravních nehod. V Praze jich hned 26. března 1939 bylo zaznamenáno šestadvacet. Nechybovali ani tolik řidiči, jako spíše chodci, kteří se při přecházení vozovky špatně rozhlíželi, a vstoupili tak rovnou pod jedoucí automobil nebo tramvaj. Jedna z nehod tehdy skončila tragicky a starší chodec střet s tramvají nepřežil.
Související
Počasí zavinilo potíže v dopravě. Až 10 centimetrů sněhu, stále platí výstraha
Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno před 1 hodinou
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
před 2 hodinami
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
před 3 hodinami
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
před 4 hodinami
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
před 4 hodinami
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
před 5 hodinami
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
před 6 hodinami
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
před 7 hodinami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 8 hodinami
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 9 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 10 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 11 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 12 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 12 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 13 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 15 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.
Zdroj: Libor Novák