V březnu roku 1939, tedy před 85 lety, byl u nás zaveden pravosměrný provoz na silnicích. Do té doby jezdila vozidla vlevo. Proč a jak se změnila pravidla silničního provozu?
Až do roku 1939 se u nás jezdilo po levé straně vozovky. S přechodem na pravosměrný provoz se počítalo od roku 1926, kdy se naše země přiklonily k dodatku tzv. Pařížské úmluvy (celým názvem Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly), který prosazoval zavedení jízdy vpravo ve všech evropských státech a mimo jiné řešil jednotný systém dopravního značení. Změny v dopravě bylo potřeba provést z důvodu masivního zvýšení počtu automobilů v mezinárodní dopravě. V uvedeném dokumentu stálo, že ke změnám má dojít „v přiměřeně vhodné době“, tento nejasný pojem si každá země pak vykládala po svém. Československo v roce 1931 učinilo příslib, že ve státě změny nastanou během pěti let. K tomu ovšem nedošlo. Zavedení jízdy vpravo u nás urychlila až okupace nacistickými vojsky na jaře roku 1939.
S připojením československého pohraničí k Německé říši a se vznikem Protektorátu Čechy a Morava začaly i na tomto území platit říšské zákony, a tedy i německé dopravní předpisy. A v Německu se tehdy již běžně jezdilo na silnicích po pravé straně. V československém pohraničí zavedli Němci částečně jízdu vpravo již na podzim 1938, a to třeba ve městech Ústí nad Labem, Liberec, Opava, Cheb nebo Karlovy Vary. V Protektorátu Čechy a Morava se začalo jezdit po pravé straně vozovky na jaře roku 1939, a to s platností od 17. března, na území Prahy později, 26. března toho roku. V hlavním městě totiž představovala změna silničních pravidel komplikovanější problém kvůli rozvětvené tramvajové síti, jejíž přeorganizování si vyžádalo delší čas. Konkrétně bylo nutné přemístit výhybky, vyměnit tabulky s označením stanic i dopravní značení. Přestavět se musely mnohé nástupní ostrůvky ve vozovkách, stejně tak tramvajové vozy, které byly uzpůsobeny jízdě vlevo, například umístěním nástupních dveří.
Dne 24. března byla zveřejněna vyhláška podepsaná tehdejším policejním prezidentem s nařízením, že „počínaje dnem 26. března 1939 od 3. hod. ranní zavádí se na veřejných komunikacích v obvodu Velké Prahy jízda vpravo“. Vyhláška obsahovala i další upřesnění nových pravidel silničního provozu. Řidiči tak byli informováni, že mohou jezdit pouze v pravém jízdním pruhu; předjíždět další vozidla, jiné účastníky provozu či překážky na silnici mají směrem doleva. V dalším bodu nařízení se psalo, že: „Zahýbání do prava provádí se malým, zahýbání do leva velkým obloukem. Tak zv. „řezání“ křižovatek bude přísně stíháno.“ Začalo platit také tzv. pravidlo pravé ruky, tedy přednost vozidel jedoucích z pravé strany.
Vyhláška se netýkala pouze řidičů, stanovovala rovněž nová pravidla pro chodce. Ti museli na chodníku kráčet po pravé straně, legislativně se upravoval i jejich pohyb ve vozovce. Jak policejní ředitelství zveřejnilo: „Do jízdní dráhy smí chodec vstoupiti jen při přecházení. Při tom jest dbáti co největší opatrnosti a přecházeti co nejrychleji. V místech, kde jsou vyznačeny uliční přechody, nutno přecházeti jen po těchto přechodech, a to v pravé jejich části.“
Poslední bod vyhlášky omezoval rychlost vozidel na první dny změny silničních pravidel, a to ve snaze minimalizovat riziko vzniku dopravních komplikací či nehod. Řidiči měli dbát zvýšené opatrnosti a zpomalit zejména na křižovatkách, při odbočování nebo v blízkosti veřejných budov, jako byly školy či úřady. Vyhlášku zakončovalo upozornění na postihy v případě nedodržování nových předpisů, které zahrnovaly pokutu ve výši 10 až 5 tisíc korun nebo dokonce pobyt ve vězení po dobu 12 hodin až 14 dnů.
Účastníci silničního provozu si na změnu pravidel nezvykli ihned, a tak se v prvních dnech jízdy po právě straně vozovky stalo poměrně dost dopravních nehod. V Praze jich hned 26. března 1939 bylo zaznamenáno šestadvacet. Nechybovali ani tolik řidiči, jako spíše chodci, kteří se při přecházení vozovky špatně rozhlíželi, a vstoupili tak rovnou pod jedoucí automobil nebo tramvaj. Jedna z nehod tehdy skončila tragicky a starší chodec střet s tramvají nepřežil.
Související
Počasí zavinilo potíže v dopravě. Až 10 centimetrů sněhu, stále platí výstraha
Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 2 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 3 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 9 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 10 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 13 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák