ROZHOVOR | Jelcin před 30 lety rozpustil parlament. Šlo o tvrdý mocenský střet, ne o souboj idejí, hodnotí Holzer

Dne 21. září 1993 se tehdejší ruský prezident Boris Jelcin rozhodl rozpustit parlament. Krok, který neměl oporu v platné ústavě, výrazně eskaloval politickou krizi v zemi, jež následně vyústila v násilnosti s několika stovkami mrtvých. Politolog Jan Holzer se nicméně nedomnívá, že by se jednalo o zásadní moment pro přehodnocení přístupu Západu vůči postsovětskému Rusku. Profesor z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v rozhovoru pro EuroZprávy.cz připomíná, že aktérů, kteří by výrazně podporovali ryze demokratické principy, bylo na ruské politické scéně naprosté minimum. Podle odborníka převládlo mocenské uvažování a hledání řešení bez ohledu na pevné ideové konstanty. Pokládá proto i otázku, zda Západ raději neupřednostnil sociálně-ekonomickou a územní stabilizaci Ruska před vizí jeho demokratizace.   

Deník Shopaholičky

Souhlasíte s tím, že příčiny ústavní krize z podzimu 1993 není možné hledat pouze v politické rovině, ale že podmínky pro její vznik a eskalaci do značné míry vytvořila katastrofální hospodářská situace, kterou Rusko po rozpadu Sovětského svazu zažívalo a která silně dopadla i na každodenní život obyvatelstva?

Na to je jednoduchá odpověď. Souhlasím. Politika s ekonomikou a sociální rovinou pochopitelně souvisí vždy. Jsou to faktory, které od sebe oddělit nelze.

Pokud bychom to rozvedli, byla hospodářská a sociální krize v prvních dvou letech samostatného postsovětského Ruska v kontextu moderních ruských dějin mimořádná?

To určitě ne. Myslím, že si nedovedeme úplně představit míru schopnosti sovětské a postsovětské ruské společnosti se adaptovat na konkrétní životní podmínky. To je pro Středoevropany terra incognita. Často jsem se setkal s tím, a plyne to i z  debat na internetu a reakcí na sociálních sítích, že nejsme úplně vnímaví k tomu, že ruský prostor představuje odlišnou kulturní a sociální entitu, ve které jsou pravidla hry poněkud odlišná. To pochopitelně ovlivňuje způsoby jednání běžného ruského občana. V tomto smyslu naše terminologie a slova jako „katastrofální“, „mimořádný“ a podobně v sovětských, postsovětských či ruských podmínkách úplně nesedí, případně jsou matoucí. Mohou evokovat něco, co nekoresponduje s uvažováním a chováním běžného Rusa. 

Se silnými slovy bych tedy byl opatrný, protože sociální situace v Rusku sice pochopitelně byla velmi komplikovaná, ale na rovinu, kdy naposledy v Rusku pro většinu společnosti situace komplikovaná nebyla. Bavíme se o společnosti, která například nikdy v moderních dějinách nedokončila proces formování střední vrstvy, tak jak jej známe ze západní a střední Evropy. Spoléhání se na paralely je tedy ožehavé. 

Přesuňme se tedy k politice. Jelcin se 21. září 1993 rozhodl rozpustit parlament, přestože platná ústava takový postup neumožňovala. Tomu ale předcházelo množství událostí. V důsledku sporů prezidenta Jelcina s parlamentem proběhlo v dubnu referendum, v němž téměř 60 % účastníků vyjádřilo důvěru Jelcinovi, 69 % se vyslovilo pro předčasné parlamentní volby, 54 % podpořilo prezidentovu ekonomickou transformační politiku a 51 % odmítlo vypsání nového prezidentského klání. Jelcin následně začal organizovat práce na změnách ústavy a přípravě parlamentních voleb. Parlament však jeho postup označil za neústavní a postavil se na odpor. Co z toho považujete za pomyslnou rozbušku samotné krize z přelomu září a října, která vyústila i v rozsáhlé násilí?      

Na tuto otázku je těžké dát jednoduchou odpověď, protože uvedené období je potřeba pojímat komplexně. Jde o období, ve kterém trvala mocenská nejistota, nedá se hovořit o tom, že by byl etablován nový režim. Trvala přechodová situace nastolená minimálně počínaje událostmi z jara 1989, případně již od jara 1985, kdy se otevřely možnosti pro zahájení perestrojky. Pak bychom odpověď mohli hledat kdekoliv v této době, v událostech ze srpna 1991 a takzvaném puči, v bělověžských dohodách a rozpadu Sovětského svazu a podobně. Proměnných je v dané situaci hodně. 

Ale abych z odpovědi neutekl. Myslím si, že určitým bodem eskalace byly události v létě 1993, kdy Jelcin odjel na dovolenou, nebyl v Moskvě a exekutiva obecně si vybrala jistý oddechový čas. Na rozdíl od parlamentu, který na ni naopak začal problematizovat některá Jelcinova rozhodnutí. Parlament například přijal zákon, který umožňoval zvýšení schodku státního rozpočtu, což byl problém nejen z hlediska vnitropolitické situace v Rusku, ale také z pohledu dohod o zahraniční pomoci Rusku. Zde musel Jelcin získat dojem, že se vůči němu začíná formovat určitá ofenzíva. To tedy mohlo být katalyzátorem, protože následně, počínaje srpnem 1993, šlo již o sérii přímých střetů mezi parlamentem a výkonnou mocí, například ohledně odvolání vicepremiéra Ruckoje a prvního místopředsedy vlády Šumejka kvůli korupci. Od léta se prostě dynamika událostí rychle stupňovala.

ROZHOVOR: Před 15 lety zemřel Boris Jelcin. Byl pragmatik moci, ale Rusům nabídl příležitost, míní profesor Holzer Boris Jelcin

Zmínil jste nutnost posuzovat kořeny krize v delším časovém kontextu. Jak velkou roli sehrála skutečnost, že poslední parlamentní volby, které jí předcházely, byly ty z března 1990? Tehdy ještě existoval Sovětský svaz, formálně hlavní politickou sílu stále představovala komunistická strana a situace se nepochybně v mnoha směrech odlišovala od roku 1993. Byl to důležitý faktor pro vypuknutí velké politické krize v mladém postsovětském Rusku?

Určitě ano. Problém je v tom, že pokud se podíváme na politickou teorii, nexistuje žádný konsensus ohledně toho, kdo jsou ti ideální aktéři, kteří by měli provézt zemi oním přechodovým obdobím. Představa, že přechodový model, který si konkrétní země vybírá a kterým typicky ne zcela řízeně prochází, by měl být permanentně potvrzován nástroji, které známe ze standardního demokratického vládnutí, není mezi politology většinovým názorem. Jsou známy různé modely, kdy během přechodu dominují aktéři, kteří se na veřejné mínění příliš neohlížejí, a přesto to může vést k demokratickému výsledku, k nastolení demokratického režimu.

Dovolím si proto tvrdit, že toto byla – zpětně viděno – naivní nebo mírně idealistická, nenaplněná, ale logiku jistě dávající představa Západu ohledně Ruska v letech 1991 až 1993. Pokud se podíváme na tehdejší ruské politické spektrum, aktérů, kteří by alespoň naznačovali, že to s demokracií chtějí zkusit, mnoho nebylo. Kromě nadějí vkládaných do demokratické perspektivy Ruska byly navíc ve hře i důraz na sociálně-ekonomickou a teritoriální stabilitu Ruska. 

Nezapomínejme, že události roku 1993 už v sobě měly velké podtéma vztahu mezi moskevským centrem a periferiemi. Jelcin v tomto hodně lavíroval. V jeho původní představě nové ústavy byly zakomponovány dost silné přesuny pravomocí z centra na periferii. Poté, když se mu v říjnu 1993 podařilo parlament porazit, z textu tyto pasáže stáhl, protože podporu regionů již nepotřeboval. O dva roky později se na ně ale zase velmi rychle obrátil, když mu šlo o vítězství v prezidentských volbách. Toto je klasická mocenská politika, hledání řešení ad hoc, ve kterých těžko hledat nějaké pevné ideologické konstanty a směřování, něco, o co by se pozorovatel mohl opřít.

To mě přivádí k otázce, zda krizi z podzimu 1993 vnímáte primárně jako koncepční spor o směřování Ruska a podobu tamního politického systému, nebo spíše jako mocenský střet, ve kterém šlo především o postavení a budoucnost Borise Jelcina?

Přiznám se, že v minulosti jsem to vnímal právě jako koncepční spor o směřování Ruska. Koneckonců moje první dvě knihy o Rusku z přelomu devadesátých let a nového tisíciletí se této myšlenky držely a chtěly ruskou situaci devadesátých let interpretovat návratem politiky a způsobem, jakým se etablují nové a staronové proudy a tábory. Hledal jsem jejich historické kořeny a měl jsem představu, že by dění v Rusku šlo interpretovat takto. Nyní bych řekl, že to nebylo úplně povedené a že realističtější interpretace by směřovala k tomu, že šlo o vyloženě mocenský spor, ve kterém jednotliví aktéři tu a tam použili nějakou ideologickou floskuli či heslo, ale v zásadě šlo o tvrdý mocenský střet.

Nyní máme ten luxus, že víme, jak devadesátá léta v Rusku dopadla, že došlo k autoritarizaci, jejímž základním znakem je právě depolitizace. A úspěch této autoritarizace v následující Putinově éře je důkazem toho, že onen politický experiment – a já úplně nevylučuji, že někteří z tehdejších aktérů měli dobrou vůli a přesvědčení, že by mělo dojít nějakému ideovému naplnění ruské politiky v pluralitním rámci – v kontextu toho, jak byly rozdány karty a co preferovala většina ruské společnosti, nepřál salónnímu souboji idejí. Dnes jsme se sice dočkali renesance velké ruské ideje, ovšem v tvrdé, všeobjímající a bezalternativní podobě. Ale to už není téma naší dnešní debaty.

V krizi nakonec sehrála poměrně významnou roli armáda. V čem spatřujete hlavní důvod toho, že navzdory původně neutrálnímu postoji se nakonec v říjnu vcelku jednoznačně přidala na Jelcinovu stranu, když zaútočila na budovu parlamentu a pozatýkala některé prezidentovi odpůrce?   

Ruská armáda nikdy nebyla mým hlavním tématem, omlouvám se. Ale za jedno z robustních a realistických vysvětlení považuji skutečnost, že za Jelcina se v období 1993 až 1994 rodily počátky procesu oligarchizace ruské politiky. A jedním z pilířů oligarchického rozdělení sfér vlivu byl takzvaný vojensko-průmyslový komplex. Zde se prostě pro armádní elity objevily obrovské možnosti, které naopak politika parlamentu nenabízela, nebo jistým způsobem problematizovala.  Bez hlubší znalosti této problematiky se domnívám, že to mohl být rozhodující aspekt, tedy že Jelcinova strana konfliktu nabízela špičkám armády lepší perspektivu. 

Jedním z důsledků krize bylo i období, kdy Jelcin vládl pomocí prezidentských dekretů. Nakolik podle Vás toto ovlivnilo směřování ruského politického systému i celkové vnímání politiky a demokracie ruskou veřejností? 

Fenomén dekretů je pro ruskou politiku docela typický. V tomto smyslu si nemyslím, že by situace v devadesátých letech byla nějak výjimečná. Dekrety nabízejí to, co je pro ruskou politiku charakteristické a před čím není důvod zavírat oči, tedy že velká část ruské společnosti preferuje autoritativně realizovanou politickou praxi před hledáním kompromisů a permanentním vyjednáváním, dojednáváním ad hoc většin, které by měly nějaké ideové zázemí, tedy tím, co jinak dělá politiku demokratickou. To ovšem i mnohde jinde „pije lidem krev“, že.

V tomto směru Jelcin nabídl model, který – jak už jsem řekl – poskytoval ruské společnosti určitý typ stability a jejím nemalým částem i perspektivu určitého vzestupu po divoké éře počátku desetiletí, kdy se proměnilo skutečně vše. V dekretech tak hledejme nástroj, který do systému vracel předvídatelnost, jistou míru stability, perspektivu uklidnění. A to se skutečně stalo. 

Některé historické výzkumy z poslední doby ukazují, že události z roku 1993 významně ovlivnily představy, které na Západě panovaly ohledně možného vývoje v Rusku a potenciální hlubší strategické post-studenoválečné spolupráce. Rozpuštění parlamentu, Jelcinovo rozhodnutí použít sílu proti jeho domácím oponentům, ale i následný volební úspěch extremistických sil v čele s ultranacionalisty Vladimira Žirinovského, bývají vedle válek v Čečensku označovány za moment, které v Evropě i za oceánem vyvolal novou vlnu obav z postsovětského Ruska. Souhlasíte s takovým výkladem?

Trochu mě to překvapuje. Archivní data respektuji. Nicméně i s odstupem třiceti let mi přijde, že po celá devadesátá léta a minimálně ještě na začátku jedenadvacátého století na Západě skutečně existoval ohledně Ruska spíše optimismus. Ten mohl být – a asi i byl – podmíněn různými úvahami, zájmy a interpretacemi, ale historickou logikou vzato v něm Rusko figurovalo jako aktér, o jehož důležitosti nikdo nepochybuje a kterého je potřeba svázat se Západem, i kdyby cena byla vysoká. Vycházelo se z předpokladu, že nastanou-li „huntingtonovské střety“, bylo by dobré mít Rusko na své straně. V tomto smyslu bych spíše řekl, že Západ přešel rok 1993 v Rusku naprosto elegantně. Jelcin měl zjevnou podporu. Ostatně podobně proběhl rok 1996, kdy se Jelcin vyhrabal z podpory pouhých 6 % k vítězství v červnových prezidentských volbách. I tehdy se Jelcin Západu jevil jako nejlepší z možných řešení. 

Západ tak v této éře hrál spíše na realistickou notu, která zněla, že většina dalších scénářů je horší než to, co se momentálně v Rusku děje. Tou dobou ostatně vznikaly ony vazby ekonomického rázu, které byly výhodné nejen pro rodící se ruskou elitu, ale i pro Západ. A to koneckonců přetrvalo i po nástupu Putina. V tomto smyslu mi nedává smysl dělat z roku 1993 nějaký milník. Mohou existovat data, která tuto tezi podpoří. Mně se ale jeví chování Západu vůči Rusku, alespoň v následující dekádě, minimálně do roku 2005 či 2006, založené na tom, že Rusko za určitých ústupků a při respektování určitých odchylek je dobré mít na vlastní straně. A to v té době nebylo masivně zpochybňováno, dokonce ani historickými oponenty Ruska, jakým je třeba Polsko. Vždy zaznívala kritika, ale netvrdila, že by se měla přerušit geopolitická a pochopitelně geoekonomická spolupráce. Západ ostatně překousl i první čečenskou válku. Situace se se začala měnit až v druhé polovině první dekády jednadvacátého století. A to už je na jiný rozhovor. 

Deník Shopaholičky

Související

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Rozhovor

Pokud Babiš nevyřeší střet zájmů, musel by se vylučovat z rozhodování tak často, že by funkci premiéra nezvládl, říká právník

Právník Petr Bezouška z olomoucké Univerzity Palackého exkluzivně pro EuroZprávy.cz popsal, jaké dopady by měl nedořešený střetu zájmů Andreje Babiše, jakmile by nastoupil do čela vlády. „Musel by se vylučovat z rozhodování tak často, že by de facto nemohl řádně naplňovat svoji funkci předsedy vlády,“ řekl. Vysvětlil také, že prezident Petr Pavel aktuálně využívá svého ústavního manévrovacího prostoru na maximum. „Nicméně ani prezident není všemocný. Ústava po něm vyžaduje, aby vláda nakonec vznikla,“ podotkl Bezouška.
Ruská armáda, ilustrační fotografie. Rozhovor

Válku mezi Ruskem a NATO nelze smést ze stolu. Invaze do Pobaltí nehrozí bezprostředně, říká Kraus

Bezpečnostní expert Josef Kraus z brněnské Masarykovy univerzity exkluzivně pro EuroZprávy.cz promluvil o možné ruské agresi proti Pobaltí. Nemyslí si, že by byla reálná v rámci jednoho až dvou let, ale zároveň to podle něj není zodpovědné smést ze stolu. „Pokud by přesto došlo k otevřené vojenské invazi do Pobaltí, šlo by od první minuty o válku Ruska s NATO, nikoli jen s Estonskem, Lotyšskem nebo Litvou,“ zdůraznil Kraus s tím, že lze počítat i s účastí Spojených států, protože by politické a vojenské náklady nebránění spojenců zkrátka byly příliš vysoké.

Více souvisejících

rozhovor Boris Jelcin Rusko historie Sovětský svaz Ruská armáda

Aktuálně se děje

včera

Petr Pavel a Andrej Babiš

Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem

Prezident Petr Pavel oznámil, že v úterý 9. prosince v 9 hodin jmenuje Andreje Babiše do funkce předsedy vlády. Toto rozhodnutí učinil poté, co předseda hnutí ANO splnil prezidentovu podmínku. Pavel konkrétně ocenil jasný a srozumitelný způsob, jakým Babiš dostál jejich dohodě a veřejně oznámil, jakým způsobem vyřeší svůj střet zájmů.

včera

Vladimir Putin

Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin

Globální potravinová bezpečnost zůstává podle britského biologa a odborníka na potravinové systémy Tima Bentona relativně stabilní, především proto, že současné geopolitické otřesy zatím nepřerostly do scénáře s přímým dopadem na širší evropský prostor. Benton exkluzivně pro EuroZprávy.cz upozornil, že zásadní hrozbu by představovala pouze výrazná eskalace války ze strany Vladimira Putina.

včera

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš oznámil ve čtvrtek v podvečer na sociálních sítích ve videozprávě, že se nevratně vzdá svého holdingu Agrofert. Tímto krokem hodlá natrvalo vyřešit svůj střet zájmů, aby mohl být jmenován předsedou vlády. Babiš zdůraznil, že voliči rozhodli o jeho osudu v nedávných volbách a že by si připadal jako zrádce, kdyby se po vítězství stáhl z politiky a zanechal hnutí ANO.

včera

Pete Hegseth

New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha

Deník The New York Times podává žalobu na Ministerstvo obrany USA kvůli novým, přísným omezením přístupu pro novináře, která Pentagon zavedl. Žaloba míří na Ministerstvo obrany, ministra Peta Hegsetha a hlavního mluvčího Pentagonu, Seana Parnella, a má za cíl zrušení říjnové politiky. Kvůli těmto restrikcím museli reportéři akreditovaní v Pentagonu odevzdat své novinářské průkazy.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony

Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.

včera

Aktualizováno včera

Jaromír Zůna Prohlédněte si galerii

Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel

Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.

včera

včera

Vakcína proti nemoci covid-19, ilustrační foto

Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá

Nejvyšší americký úředník pro očkování, Vinay Prasad, přišel s dlouhým a argumentačním memorandem, které zaslal zaměstnancům. V něm slíbil, že přepracuje regulaci vakcín poté, co tvrdil, že nejméně deset dětí zemřelo v důsledku očkování proti nemoci Covid-19. Pro toto závažné tvrzení však neposkytl žádné důkazy a ani minimum podrobností o tom, jak bude nový přístup k regulaci vypadat.

včera

včera

včera

včera

Eurovision Song Contest 2018 (Photo by: Thomas Hanses)

Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael

Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.

včera

Vladimir Putin

Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie

Ruský prezident Vladimir Putin zahajuje dvoudenní návštěvu Indie, kde se má setkat s premiérem Narendrou Modim a zúčastnit se každoročního summitu obou zemí. Očekává se, že Dillí a Moskva podepíšou řadu dohod, a to jen několik měsíců poté, co Spojené státy zvýšily tlak na Indii, aby přestala nakupovat ruskou ropu. Návštěva se koná také v době, kdy administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa vede sérii rozhovorů s Ruskem a Ukrajinou ve snaze ukončit válku. Indie a Rusko jsou si blízkými spojenci po celá desetiletí a Putin s Modim udržují vřelý vztah. 

včera

Steve Witkoff

Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem

Cesta k míru na Ukrajině zůstává podle Donalda Trumpa nejasná, a to i přes "přiměřeně dobré" rozhovory mezi americkými vyslanci a ruským prezidentem Vladimirem Putinem, které ovšem nepřinesly žádný zásadní průlom. Zvláštní vyslanec USA Steve Witkoff a Trumpův zeť Jared Kushner, kteří absolvovali dlouhé úterní jednání v Kremlu, se nyní chystají setkat s předním ukrajinským vyjednavačem Rustemem Umerovem na Floridě. Trump ve středu v Oválné pracovně prohlásil, že Putin by dohodu rád uzavřel, nicméně dodal, že nemůže říct, co z jednání vzejde, protože "k tanci jsou potřeba dva". Prezident také uvedl, že Spojené státy "měly s Ukrajinou něco docela dobře rozpracováno".

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje

Ruský prezident Vladimir Putin se nejeví jako člověk, který by toužil po rychlé dohodě, spíše si užívá pocit, že je prosí o zvážení mírového návrhu. Pětihodinové setkání, které proběhlo mezi hlavou Kremlu a americkým vyslancem Donaldem Trumpem, jehož zástupcem byl zeť Jared Kushner, nepřineslo navenek žádné významné výsledky. Pro pochopení současné situace a konfliktu na Ukrajině je podle CNN užitečné podívat se na věc Putinovýma očima.

včera

3. prosince 2025 21:58

3. prosince 2025 21:07

3. prosince 2025 19:54

Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu

Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy