Antonov 225: Největší letadlo světa mělo převážet raketoplány, je jediné na světě

MAGAZÍN - Je teplý květen roku 2016 a na letišti v Praze se tísní desítky lidí. Neprobíhá ale žádná letecká přehlídka ani nikam neodlétají. Vyhlížejí Antonov An-225 Mrija, největší letadlo, jaké kdy spatřilo světlo světa. V Česku nepřistálo poprvé a v roce 1989 k nám dokonce zavítalo i s Buranem na hřbetě, se sovětským raketoplánem, pro jehož přepravu bylo určeno.

Historie letadla Antonov An-225 se začala psát v osmdesátých letech minulého století. Sovětský svaz tehdy potřeboval stroj, který by byl schopen přepravy raketových motorů pro raketu Eněrgija a raketoplánu Buran. Jeho předchůdce Mjasiščev VM-T byl pro tyto účely nadále nevyhovující, a ukrajinští inženýři proto dostali za úkol vytvořit sovětskou obdobu amerických Shuttle Carrier Aircraft, letadel, které převážely raketoplány.

1. prosince 1988 proto spatřil světlo světa stroj, který ve své velikosti dodnes nemá konkurenci. An-225 vychází konstrukčně ze svého předchůdce Antonova An-124, na rozdíl od něj má ale rozšířený trup, prodloužená křídla a dva dodatečné dvouproudové motory, celkem tedy šest motorů. Podvozek letadla má 32 kol a jeho celková váha činí 175 tisíc kilogramů. 

Jeho délka přesahuje 80 metrů a na výšku má více než 18 metrů, tedy takový menší panelák. Posádku tvoří šest osob a do nákladového prostoru se vejde předmět o maximálních rozměrech 6,5 metrů na šířku, 4,4 metrů na výšku a více než 43 metrů na délku. Není bez zajímavosti, že podlaha nákladového prostoru je vyrobena z titanu. Maximální vzletová hmotnost letadla i s nákladem je přes 600 tun.

Stroj chtělo Rusko i armáda

První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988 z letiště Kyjev-Gostomel a trval 74 minut. Dopadl úspěšně a inženýři a konstruktéři pod vedením šéfkonstruktéra Petra Vasziljovicse Balabujeva sklidili uznání za dobře odvedenou práci.

Letoun se postupně dostal do ostrého provozu a Sovětský svaz uvažoval i o druhé verzi letadla, navíc o něj projevila zájem i armáda. Z důvodů složitosti a finanční náročnosti ale nikdy žádná další verze letadla nevznikla, přesto leží v ukrajinských hangárech dodnes druhý trup stejných rozměrů, který měl být na konstrukci dvojčete Antonova plánované v roce 1994 použit. 

V roce 2006 se opět probudily snahy postavit i druhý letoun stejné velikosti. Hotový měl být o dva roky později a od svého staršího bratříčka se prakticky neměl lišit, až na modernější vybavení v kokpitu. I z toho ale sešlo a ani další pokus, který měl vzniknout pod záštitou ruského ministerstva obrany, nebyl realizován. Ten proběhl v roce 2011, kdy si resort vyžádal informace k možné dostavbě letounu od ukrajinského výrobce, plány ale zhatila krize, která na východě země vypukla. Dnes už je proto téměř jisté, že se druhý Antonov do vzduchu nikdy nepodívá.

Letadlo potopil kosmický program

Jediný exemplář začal svůj účel plnit 13. května 1989, kdy poprvé vzlétla z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur s Buranem na zádech. Sovětský raketoplán doprovázel Antonova i na leteckou přehlídku do Paříže a na zpáteční cestě se 19. června 1989 zastavil na tehdejším ruzyňském letišti. Praha tak byla historicky druhým zahraničním městem, ve kterém letoun přistál. Bohužel se ale jednalo o nouzové přistání kvůli poruše hydrauliky.

Praha byla také posledním místem, do kterého zavítal sám Buran. Ten svůj první let vykonal 15. listopadu 1988, na jeho palubě ale nebyla posádka, a celý let byl plně automatický. Raketoplán letěl 3 hodiny a od té doby se sám do vzduchu nikdy nepodíval. Po jeho návštěvě na hřbetě Antonova v Paříži a Praze byl ruský kosmický program zrušen a Buran svému účelu nikdy nedostál.

Zrušení kosmického programu mělo přímou souvislost i se samotným Antonovem. Pro Sověty se tak velké a provozně nákladné letadlo stalo nepotřebné, a proto bylo v roce 1994 odstaveno na letiště v Gostomelu. Do vzduchu se opět dostalo až v roce 2001 a dnes slouží pro přepravu nákladu ukrajinské společnosti Antonov Airlines.

Větší letadlo neexistuje, ani nemůže

O mohutných velikostech Antonova se dodnes vedou spory mezi ostatními leteckými konstruktéry. Airbus tvrdí, že jejich letoun A380 je největší osobní dopravní letadlo co do šířky a výšky. Boeing pro změnu uvádí, že nejdelší osobní dopravní letadlo je jejich 747-8. Antonov An-225 Mrija má ale v čistých číslech jasnou převahu a jeho rozměr dodnes nikdo nepřekonal.

Ostatně ani to není náhoda. Pro konstruktéry by dnes nebylo těžké vytvořit a postavit masivnější létající pevnosti. Problém by nastal ve chvíli, kdy by letadlo mělo přistát. Nemělo by kde. I Antonov dnes potřebuje vzhledem ke svým rozměrům speciální letiště a není schopno přistát kdekoliv, stejně jako jej nemůže pilotovat každý druhý pilot. Pokud by vznikl větší stroj, musel by mít nejen perfektně vyškolené piloty, ale i speciální přistávací dráhy. A to by bylo neefektivní a značně neekonomické.

Související

Více souvisejících

letadla, letectví Antonov An-225 Mrija Ukrajina

Aktuálně se děje

před 53 minutami

před 2 hodinami

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Elon Musk

Elon Musk udělal nečekaný obchod se sítí X. Prodal ji sám sobě

Elon Musk, miliardář se značným vlivem na současnou administrativu amerického prezidenta Donalda Trumpa, oznámil nečekaný krok. Sociální síť X (dříve Twitter) prodal za 33 miliard dolarů společnosti xAI, kterou také vlastní. Jde o firmu věnující se oblasti umělé inteligence. 

včera

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.

včera

včera

včera

včera

Změna času na letní

Dnešní noc bude kratší kvůli změně času. Jak se s letním časem vyrovnat?

Každé jaro a podzim se musíme přizpůsobit změně času – jednou posouváme hodiny vpřed, podruhé zpět. Letní čas, který začíná právě dnes v noci, nám sice přináší delší světlé večery, ale zároveň ubírá hodinu spánku. Jaké důvody stojí za touto změnou? Jak ovlivňuje naše zdraví a který čas by nám prospíval nejvíce?

včera

Aktualizováno včera

včera

Aleš Michal

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů

Politolog Aleš Michal z Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz komentuje aktuální dění na české politické scéně v době, kdy naplno startují kampaně před podzimními parlamentními volbami. Věnuje se proměně rétoriky hnutí ANO, stabilní pozici SPD, rostoucí roli sociálních sítí v mobilizaci mladých voličů i proměnám tradičního pravolevého dělení. Vysvětluje také, proč čelit populismu neznamená kopírovat jeho jazyk.

včera

Deník shopaholičky, natáčení v oblacích Prohlédněte si galerii

Toulová dostala Langmajera na vrchol

Natáčení nového filmu Deník shopaholičky režisérky Evy Toulové se vyšplhalo doslova do nebeských výšin. Štáb se usadil v restauraci Oblaca na Žižkovské věži, 66 metrů nad zemí. Když si Bára Seidlová užívala filmové rande s Lukášem Langmajerem, režisérka čelila nečekanému problému – Langmajerovo tříchodové menu mizelo tak rychle, že filmaři sotva stihli spustit kameru.

včera

včera

Jakub Menšík

Skvělý Menšík si v Miami poradil s Fritzem a zahraje si první finále turnaje Masters

Na prestižním turnaji Masters v Miami si finále zahraje český tenista Jakub Menšík, pro kterého to bude první finálová účast v kariéře v rámci tohoto turnaje. To proto, že se teprve devatenáctiletému reprezentantovi podařilo v semifinále porazit nasazenou trojku domácího tenistu Taylora Fritze ve třech setech 7:6, 4:6 a 7:6. Ve finále Menšíka čeká asi největší tenisová hvězda současnosti Srb Novak Djokovič.

včera

včera

včera

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat

Milovníci astronomie se o víkendu mají na co těšit. V sobotu se totiž odehraje zatmění Slunce, které bude možné pozorovat ze střední Evropy. Na jev upozornila například Česká astronomická společnost. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy