Antonov 225: Největší letadlo světa mělo převážet raketoplány, je jediné na světě

MAGAZÍN - Je teplý květen roku 2016 a na letišti v Praze se tísní desítky lidí. Neprobíhá ale žádná letecká přehlídka ani nikam neodlétají. Vyhlížejí Antonov An-225 Mrija, největší letadlo, jaké kdy spatřilo světlo světa. V Česku nepřistálo poprvé a v roce 1989 k nám dokonce zavítalo i s Buranem na hřbetě, se sovětským raketoplánem, pro jehož přepravu bylo určeno.

Historie letadla Antonov An-225 se začala psát v osmdesátých letech minulého století. Sovětský svaz tehdy potřeboval stroj, který by byl schopen přepravy raketových motorů pro raketu Eněrgija a raketoplánu Buran. Jeho předchůdce Mjasiščev VM-T byl pro tyto účely nadále nevyhovující, a ukrajinští inženýři proto dostali za úkol vytvořit sovětskou obdobu amerických Shuttle Carrier Aircraft, letadel, které převážely raketoplány.

1. prosince 1988 proto spatřil světlo světa stroj, který ve své velikosti dodnes nemá konkurenci. An-225 vychází konstrukčně ze svého předchůdce Antonova An-124, na rozdíl od něj má ale rozšířený trup, prodloužená křídla a dva dodatečné dvouproudové motory, celkem tedy šest motorů. Podvozek letadla má 32 kol a jeho celková váha činí 175 tisíc kilogramů. 

Jeho délka přesahuje 80 metrů a na výšku má více než 18 metrů, tedy takový menší panelák. Posádku tvoří šest osob a do nákladového prostoru se vejde předmět o maximálních rozměrech 6,5 metrů na šířku, 4,4 metrů na výšku a více než 43 metrů na délku. Není bez zajímavosti, že podlaha nákladového prostoru je vyrobena z titanu. Maximální vzletová hmotnost letadla i s nákladem je přes 600 tun.

Stroj chtělo Rusko i armáda

První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988 z letiště Kyjev-Gostomel a trval 74 minut. Dopadl úspěšně a inženýři a konstruktéři pod vedením šéfkonstruktéra Petra Vasziljovicse Balabujeva sklidili uznání za dobře odvedenou práci.

Letoun se postupně dostal do ostrého provozu a Sovětský svaz uvažoval i o druhé verzi letadla, navíc o něj projevila zájem i armáda. Z důvodů složitosti a finanční náročnosti ale nikdy žádná další verze letadla nevznikla, přesto leží v ukrajinských hangárech dodnes druhý trup stejných rozměrů, který měl být na konstrukci dvojčete Antonova plánované v roce 1994 použit. 

V roce 2006 se opět probudily snahy postavit i druhý letoun stejné velikosti. Hotový měl být o dva roky později a od svého staršího bratříčka se prakticky neměl lišit, až na modernější vybavení v kokpitu. I z toho ale sešlo a ani další pokus, který měl vzniknout pod záštitou ruského ministerstva obrany, nebyl realizován. Ten proběhl v roce 2011, kdy si resort vyžádal informace k možné dostavbě letounu od ukrajinského výrobce, plány ale zhatila krize, která na východě země vypukla. Dnes už je proto téměř jisté, že se druhý Antonov do vzduchu nikdy nepodívá.

Letadlo potopil kosmický program

Jediný exemplář začal svůj účel plnit 13. května 1989, kdy poprvé vzlétla z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur s Buranem na zádech. Sovětský raketoplán doprovázel Antonova i na leteckou přehlídku do Paříže a na zpáteční cestě se 19. června 1989 zastavil na tehdejším ruzyňském letišti. Praha tak byla historicky druhým zahraničním městem, ve kterém letoun přistál. Bohužel se ale jednalo o nouzové přistání kvůli poruše hydrauliky.

Praha byla také posledním místem, do kterého zavítal sám Buran. Ten svůj první let vykonal 15. listopadu 1988, na jeho palubě ale nebyla posádka, a celý let byl plně automatický. Raketoplán letěl 3 hodiny a od té doby se sám do vzduchu nikdy nepodíval. Po jeho návštěvě na hřbetě Antonova v Paříži a Praze byl ruský kosmický program zrušen a Buran svému účelu nikdy nedostál.

Zrušení kosmického programu mělo přímou souvislost i se samotným Antonovem. Pro Sověty se tak velké a provozně nákladné letadlo stalo nepotřebné, a proto bylo v roce 1994 odstaveno na letiště v Gostomelu. Do vzduchu se opět dostalo až v roce 2001 a dnes slouží pro přepravu nákladu ukrajinské společnosti Antonov Airlines.

Větší letadlo neexistuje, ani nemůže

O mohutných velikostech Antonova se dodnes vedou spory mezi ostatními leteckými konstruktéry. Airbus tvrdí, že jejich letoun A380 je největší osobní dopravní letadlo co do šířky a výšky. Boeing pro změnu uvádí, že nejdelší osobní dopravní letadlo je jejich 747-8. Antonov An-225 Mrija má ale v čistých číslech jasnou převahu a jeho rozměr dodnes nikdo nepřekonal.

Ostatně ani to není náhoda. Pro konstruktéry by dnes nebylo těžké vytvořit a postavit masivnější létající pevnosti. Problém by nastal ve chvíli, kdy by letadlo mělo přistát. Nemělo by kde. I Antonov dnes potřebuje vzhledem ke svým rozměrům speciální letiště a není schopno přistát kdekoliv, stejně jako jej nemůže pilotovat každý druhý pilot. Pokud by vznikl větší stroj, musel by mít nejen perfektně vyškolené piloty, ale i speciální přistávací dráhy. A to by bylo neefektivní a značně neekonomické.

Související

Letoun, který havaroval v Kazachstánu, jen krátce před pádem.

V Kazachstánu spadl letoun s desítkami lidí na palubě

V Kazachstánu havaroval dopravní letoun Embraer ázerbajdžánských aerolinek s téměř sedmi desítkami lidí na palubě. Stroj začal po pádu hořet. Kazašské úřady informovaly o 38 obětech neštěstí. Zbylých 31 osob na palubě přežilo. Příčina nehody není v tuto chvíli známá. 

Více souvisejících

letadla, letectví Antonov An-225 Mrija Ukrajina

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

včera

včera

25. prosince 2024 21:40

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy