
MAGAZÍN - Je teplý květen roku 2016 a na letišti v Praze se tísní desítky lidí. Neprobíhá ale žádná letecká přehlídka ani nikam neodlétají. Vyhlížejí Antonov An-225 Mrija, největší letadlo, jaké kdy spatřilo světlo světa. V Česku nepřistálo poprvé a v roce 1989 k nám dokonce zavítalo i s Buranem na hřbetě, se sovětským raketoplánem, pro jehož přepravu bylo určeno.
Historie letadla Antonov An-225 se začala psát v osmdesátých letech minulého století. Sovětský svaz tehdy potřeboval stroj, který by byl schopen přepravy raketových motorů pro raketu Eněrgija a raketoplánu Buran. Jeho předchůdce Mjasiščev VM-T byl pro tyto účely nadále nevyhovující, a ukrajinští inženýři proto dostali za úkol vytvořit sovětskou obdobu amerických Shuttle Carrier Aircraft, letadel, které převážely raketoplány.
1. prosince 1988 proto spatřil světlo světa stroj, který ve své velikosti dodnes nemá konkurenci. An-225 vychází konstrukčně ze svého předchůdce Antonova An-124, na rozdíl od něj má ale rozšířený trup, prodloužená křídla a dva dodatečné dvouproudové motory, celkem tedy šest motorů. Podvozek letadla má 32 kol a jeho celková váha činí 175 tisíc kilogramů.
Jeho délka přesahuje 80 metrů a na výšku má více než 18 metrů, tedy takový menší panelák. Posádku tvoří šest osob a do nákladového prostoru se vejde předmět o maximálních rozměrech 6,5 metrů na šířku, 4,4 metrů na výšku a více než 43 metrů na délku. Není bez zajímavosti, že podlaha nákladového prostoru je vyrobena z titanu. Maximální vzletová hmotnost letadla i s nákladem je přes 600 tun.
Stroj chtělo Rusko i armáda
První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988 z letiště Kyjev-Gostomel a trval 74 minut. Dopadl úspěšně a inženýři a konstruktéři pod vedením šéfkonstruktéra Petra Vasziljovicse Balabujeva sklidili uznání za dobře odvedenou práci.
Letoun se postupně dostal do ostrého provozu a Sovětský svaz uvažoval i o druhé verzi letadla, navíc o něj projevila zájem i armáda. Z důvodů složitosti a finanční náročnosti ale nikdy žádná další verze letadla nevznikla, přesto leží v ukrajinských hangárech dodnes druhý trup stejných rozměrů, který měl být na konstrukci dvojčete Antonova plánované v roce 1994 použit.
V roce 2006 se opět probudily snahy postavit i druhý letoun stejné velikosti. Hotový měl být o dva roky později a od svého staršího bratříčka se prakticky neměl lišit, až na modernější vybavení v kokpitu. I z toho ale sešlo a ani další pokus, který měl vzniknout pod záštitou ruského ministerstva obrany, nebyl realizován. Ten proběhl v roce 2011, kdy si resort vyžádal informace k možné dostavbě letounu od ukrajinského výrobce, plány ale zhatila krize, která na východě země vypukla. Dnes už je proto téměř jisté, že se druhý Antonov do vzduchu nikdy nepodívá.
Letadlo potopil kosmický program
Jediný exemplář začal svůj účel plnit 13. května 1989, kdy poprvé vzlétla z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur s Buranem na zádech. Sovětský raketoplán doprovázel Antonova i na leteckou přehlídku do Paříže a na zpáteční cestě se 19. června 1989 zastavil na tehdejším ruzyňském letišti. Praha tak byla historicky druhým zahraničním městem, ve kterém letoun přistál. Bohužel se ale jednalo o nouzové přistání kvůli poruše hydrauliky.
Praha byla také posledním místem, do kterého zavítal sám Buran. Ten svůj první let vykonal 15. listopadu 1988, na jeho palubě ale nebyla posádka, a celý let byl plně automatický. Raketoplán letěl 3 hodiny a od té doby se sám do vzduchu nikdy nepodíval. Po jeho návštěvě na hřbetě Antonova v Paříži a Praze byl ruský kosmický program zrušen a Buran svému účelu nikdy nedostál.
Zrušení kosmického programu mělo přímou souvislost i se samotným Antonovem. Pro Sověty se tak velké a provozně nákladné letadlo stalo nepotřebné, a proto bylo v roce 1994 odstaveno na letiště v Gostomelu. Do vzduchu se opět dostalo až v roce 2001 a dnes slouží pro přepravu nákladu ukrajinské společnosti Antonov Airlines.
Větší letadlo neexistuje, ani nemůže
O mohutných velikostech Antonova se dodnes vedou spory mezi ostatními leteckými konstruktéry. Airbus tvrdí, že jejich letoun A380 je největší osobní dopravní letadlo co do šířky a výšky. Boeing pro změnu uvádí, že nejdelší osobní dopravní letadlo je jejich 747-8. Antonov An-225 Mrija má ale v čistých číslech jasnou převahu a jeho rozměr dodnes nikdo nepřekonal.
Ostatně ani to není náhoda. Pro konstruktéry by dnes nebylo těžké vytvořit a postavit masivnější létající pevnosti. Problém by nastal ve chvíli, kdy by letadlo mělo přistát. Nemělo by kde. I Antonov dnes potřebuje vzhledem ke svým rozměrům speciální letiště a není schopno přistát kdekoliv, stejně jako jej nemůže pilotovat každý druhý pilot. Pokud by vznikl větší stroj, musel by mít nejen perfektně vyškolené piloty, ale i speciální přistávací dráhy. A to by bylo neefektivní a značně neekonomické.
Související

Nouzové přistání v Praze. Pilot hlásil problémy s tlakem na palubě

Trump znepokojuje Evropu. Počet zemí, které varují před cestou do USA, přibývá
letadla, letectví , Antonov An-225 Mrija , Ukrajina
Aktuálně se děje
před 29 minutami

Trumpa opět otřásl celou Zemí. Zavedením 100% cel na filmy ze zahraničí světu vyrazil dech
před 1 hodinou

Rulík nechal v nominaci místo pro Nečase. Zranění nepustilo na MS Kempného
před 1 hodinou

Totální selhání, gigantický omyl. Macron s von der Leyenovou tvrdě sepsuli Trumpa
před 1 hodinou

Trump oznámil znovuotevření Alcatrazu. Navzdory už tak temné historii amerického vězeňství
před 1 hodinou

Izrael plánuje obsazení Pásma Gazy, schválil trvalou vojenskou přítomnost
před 2 hodinami

OBRAZEM: Chráníte Evropu i Česko před Ruskem, poděkovala Pekarová Adamová Zelenskému
před 3 hodinami

Nová čísla: Rok 2024 se stal pro Rusko nejkrvavějším, přišlo o desetitisíce vojáků
před 4 hodinami

Zelenskyj pokračuje v návštěvě Česka. Schází se s vrcholnými politiky
před 4 hodinami

Trump: Potřetí vládnout nebudu. Grónsko můžeme převzít silou, a v případě Kanady...
před 6 hodinami

Letní počasí se tento týden nevrátí. Místo toho teploty klesnou až k nule
včera

První kolo prezidentských voleb v Rumunsku zřejmě vyhrál George Simion
včera

Předali jste Krym Rusku, obvinil Trump Kyjev. Mohla ale Ukrajina anexi zastavit?
Aktualizováno včera

OBRAZEM: Pokud Rusko ve uspěje, napřímo to pocítíme, řekl Pavel po jednání se Zelenským
včera

OBRAZEM: Volodymyr Zelenskyj a Olena Zelenská se na Pražském hradě sešli s Petrem Pavlem a Evou Pavlovou
včera

Zelenskyj s manželkou dorazili na Pražský hrad. Setkali se s prezidentem Pavlem
včera

Zelenskyj prozradil důvod příletu do Prahy. Zveřejnil svůj program
včera

Mimořádná zpráva Ukrajinský prezident Zelenskyj přistál v Praze
Aktualizováno včera

Pražský hrad se uzavírá. Do Prahy míří Zelenskyj
včera

Snad nebudeme na Ukrajině muset použít jaderné zbraně, prohlásil Putin
včera
Německo se hádá s Rubiem. Spor o AfD graduje
Německé ministerstvo zahraničí ostře zareagovalo na výroky amerického ministra zahraničí Marca Rubia, který kritizoval rozhodnutí německé kontrarozvědky oficiálně označit krajně pravicovou stranu Alternativa pro Německo (AfD) za „potvrzenou pravicově extremistickou skupinu“.
Zdroj: Libor Novák