Washington - Deník The Washington Post informuje o dopadech globálního oteplování na leteckou dopravu. Největším problémem bude nárůst extrémně horkých dnů, kdy teplota vzduchu a úbytek jeho molekul znemožní vzlétnutí letadla. Lety se budou buď zcela rušit, opožďovat, nebo se bude snižovat náklad letadla.
Americké aerolinky musely během června zrušit na 57 regionálních letů z arizonského města Phoenix. Důvodem byla extrémní horka dosahující téměř 49 stupňů Celsia. Vlny horka mohou v budoucnu zpozdit desítky letů, případně je zcela zrušit. Třetí možností je, že letadla budou muset "zhubnout" - nesměly by létat plně obsazená a naložená.
Podle deníku The Washington Post se extrémně horké dny označují v leteckém žargonu jako "dny omezené váhy", protože když je horko, plně naložené letadlo má problém odlepit se od země. Letadlo se své váhy může zbavit třemi způsoby - méně paliva, nákladu nebo pasažérů.
Podle jedné studie kolumbijské univerzity z roku 2015 bude v roce 2050 čtyřikrát více takových "dnů omezené váhy" na nejvytíženějších amerických letištích, než dnes. V důsledku to bude znamenat, že desítky pasažérů možná uváznou i se svými zavazadly na letištních terminálech.
Pro to, aby letadlo vzlétlo, musí dosáhnout určité minimální rychlosti. V horkých dnech a se stoupající výškou tato minimální rychlost vzrůstá. "Vysoká výška a vysoká teplota znamená méně molekul vzduchu," upřesňuje Radley Horton, vědecký expert na klima. Pomoct by mohly také delší ranveje, které by umožnily pilotům dosáhnout vyšší rychlosti pro vzlétnutí.
Pokud však bude opravdu velké horko, aerolinky si musí vybrat - buď zruší let a počkají, až se ochladí, nebo se zbaví zbytečné zátěže. To je mimo jiné důvod, proč jsou některé lety z oblasti Blízkého Východu a Střední Ameriky běžně rušeny nebo posouvány do pozdních večerních hodin.
Nejlépe jsou proti horku vybavena velká letadla. Ač mohou pojmout 20 tun paliva, ve skutečnosti ho tolik nepotřebují, je zde tedy prostor pro regulaci. "Tyto výpočty (s jakým objemem paliva letadlo vzlétne, pozn. red.) se dějí každý den, prostřednictvím počítačů," říká Billy Nolen z amerických aerolinií. Horší to prý mají stará a menší letadla na regionálních linkách.
Menší letadla jsou schopna plně naložená vzlétnout do 49 stupňů Celsia, u velkých je tato hranice na 54 stupních teploty vzduchu. "Do budoucna bude přibývat letadel, která nebudou schopna vzlétnout," míní Paul Williams, profesor meteorologie na Univerzitě Reading.
Hrozbu vysokých teplot si uvědomuje také Občanská letecká organizace při OSN, která ji loni zařadila mezi největší klimatické výzvy. Lidé si jsou vědomi toho, že letecká doprava škodí životnímu prostředí, zejména kvůli produkci skleníkových plynů a emisí. Často si ale nedokážou propojit souvislost mezi klimatickou změnou, větším počtem horkých dní a zrušenými lety.
Dalším problémem je také proudění vzduchu. To by mělo být v budoucnu značně nestálé a v důsledku by to mohlo otřást letovými řády. Proudy pohybující se přes Atlantik od západu na východ jsou silnější než ty od východu. V budoucnu se tak očekává, že lety směřující do Evropy budou rychlejší, naopak ty do Spojených států budou nabírat značná zpoždění.
Související

Trvalo to téměř 11 let. Rusko je podle úřadu OSN zodpovědné za sestřelení letu MH17

Letoun z Istanbulu musel opakovat přistání v Praze. Drama popsala cestující
letadla, letectví , pařížská klimatická dohoda , globální oteplování
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 hodinou

Poláci volili nového prezidenta, který nahradí Dudu. Bude druhé kolo, naznačují odhady
před 2 hodinami

Léčba Madlenky zabírá. Příběh holčičky výrazně zvýšil zájem o dárcovství
před 4 hodinami

Trump neunesl kritiku z hudebních kruhů. Nikdy jsem ho neměl rád, řekl o Springsteenovi
před 5 hodinami

Důchody prošly změnou ohledně výplatních termínů. Lidé si stále nezvykli
před 5 hodinami

"Česko mám moc rád." Výborný prozradil, co mu řekl papež
před 7 hodinami

Čínské stíhačky na vzestupu. Důkazy přišly z pomezí Indie a Pákistánu
před 7 hodinami

Extrémy počasí v sousedství Česka jsou během léta pravděpodobné, tvrdí experti
před 8 hodinami

Švédsko si poradilo s Francií, Kanada se Slovenskem. Dánsko čeká přímý souboj o čtvrtfinále
před 9 hodinami

Papež Lev XIV. se oficiálně ujal úřadu. Ve Vatikánu odsloužil inaugurační mši
před 11 hodinami

Jak dopadnou volby? První průzkum po vyhlášení termínu ovládlo ANO
před 11 hodinami

Co se zmrazenými ruskými aktivy? Využití má své limity, upozorňuje ekonom pro EZ
před 12 hodinami

Papež Jan Pavel II. se narodil před 105 lety. Svatořečil mnohé postavy z českých dějin
před 12 hodinami

Nový návrh dohody o příměří. Hamás nabízí další rukojmí, když se zastaví boje
před 13 hodinami

Zimní počasí je zpět. Na horách se udrželo asi 10 centimetrů nového sněhu
před 14 hodinami

Ebola to není. Testy u Američana vyloučily krvácivou horečku
před 15 hodinami

Počasí za týden. Před víkendem přejde studená fronta, pak se oteplí
včera

Princezna Kate překonala rakovinu. V novém klipu odhalila, co jí pomohlo
včera

Starostové odhalili program pro podzimní sněmovní volby
včera

Česko výrazně zmírňuje opatření kvůli slintavce a kulhavce v sousedních zemích
Aktualizováno včera
Česko - Kazachstán 8:1. Řádil Červenka, při stém startu na MS dal hattrick
I když se českému týmu, který ještě v dánském Herningu ani jednou neprohrál, daří a postupem času se jeho hra lepší, přesto počítá ztráty. Poté, co už byl realizační tým v čele s Radimem Rulíkem nucen rozloučit se s útočníkem Jáchymem Kondelíkem kvůli jeho zlomenině ruky, visí stále otazník nad aktuálním stavem obránce Tomáše Kundrátka, jenž nenastoupí ani proti Kazachstánu. Na ledě se o sobotním odpoledni neobjeví ani Jakub Lauko, který byl loktem do obličeje udeřen v zápase s Maďarskem. Nastoupil však brankář Karel Vejmelka, jenž se po pauze vrací do branky, a také pochopitelně kapitán Roman Červenka, pro kterého jde o jubilejní 100. start na MS. Jak si Češi povedou proti Kazachstánu, to sledujte třetinu po třetině na serveru Eurozpravy.cz.
Zdroj: David Holub