Washington - Deník The Washington Post informuje o dopadech globálního oteplování na leteckou dopravu. Největším problémem bude nárůst extrémně horkých dnů, kdy teplota vzduchu a úbytek jeho molekul znemožní vzlétnutí letadla. Lety se budou buď zcela rušit, opožďovat, nebo se bude snižovat náklad letadla.
Americké aerolinky musely během června zrušit na 57 regionálních letů z arizonského města Phoenix. Důvodem byla extrémní horka dosahující téměř 49 stupňů Celsia. Vlny horka mohou v budoucnu zpozdit desítky letů, případně je zcela zrušit. Třetí možností je, že letadla budou muset "zhubnout" - nesměly by létat plně obsazená a naložená.
Podle deníku The Washington Post se extrémně horké dny označují v leteckém žargonu jako "dny omezené váhy", protože když je horko, plně naložené letadlo má problém odlepit se od země. Letadlo se své váhy může zbavit třemi způsoby - méně paliva, nákladu nebo pasažérů.
Podle jedné studie kolumbijské univerzity z roku 2015 bude v roce 2050 čtyřikrát více takových "dnů omezené váhy" na nejvytíženějších amerických letištích, než dnes. V důsledku to bude znamenat, že desítky pasažérů možná uváznou i se svými zavazadly na letištních terminálech.
Pro to, aby letadlo vzlétlo, musí dosáhnout určité minimální rychlosti. V horkých dnech a se stoupající výškou tato minimální rychlost vzrůstá. "Vysoká výška a vysoká teplota znamená méně molekul vzduchu," upřesňuje Radley Horton, vědecký expert na klima. Pomoct by mohly také delší ranveje, které by umožnily pilotům dosáhnout vyšší rychlosti pro vzlétnutí.
Pokud však bude opravdu velké horko, aerolinky si musí vybrat - buď zruší let a počkají, až se ochladí, nebo se zbaví zbytečné zátěže. To je mimo jiné důvod, proč jsou některé lety z oblasti Blízkého Východu a Střední Ameriky běžně rušeny nebo posouvány do pozdních večerních hodin.
Nejlépe jsou proti horku vybavena velká letadla. Ač mohou pojmout 20 tun paliva, ve skutečnosti ho tolik nepotřebují, je zde tedy prostor pro regulaci. "Tyto výpočty (s jakým objemem paliva letadlo vzlétne, pozn. red.) se dějí každý den, prostřednictvím počítačů," říká Billy Nolen z amerických aerolinií. Horší to prý mají stará a menší letadla na regionálních linkách.
Menší letadla jsou schopna plně naložená vzlétnout do 49 stupňů Celsia, u velkých je tato hranice na 54 stupních teploty vzduchu. "Do budoucna bude přibývat letadel, která nebudou schopna vzlétnout," míní Paul Williams, profesor meteorologie na Univerzitě Reading.
Hrozbu vysokých teplot si uvědomuje také Občanská letecká organizace při OSN, která ji loni zařadila mezi největší klimatické výzvy. Lidé si jsou vědomi toho, že letecká doprava škodí životnímu prostředí, zejména kvůli produkci skleníkových plynů a emisí. Často si ale nedokážou propojit souvislost mezi klimatickou změnou, větším počtem horkých dní a zrušenými lety.
Dalším problémem je také proudění vzduchu. To by mělo být v budoucnu značně nestálé a v důsledku by to mohlo otřást letovými řády. Proudy pohybující se přes Atlantik od západu na východ jsou silnější než ty od východu. V budoucnu se tak očekává, že lety směřující do Evropy budou rychlejší, naopak ty do Spojených států budou nabírat značná zpoždění.
Související
"Na palubě je nálož..." Indii paralyzují bombové hrozby
Írán se chystá na odvetu Izraele? Uzemnil všechna letadla
letadla, letectví , pařížská klimatická dohoda , globální oteplování
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Co bude chtít Trump po Izraeli? Lednová změna v Bílém domě bude mít vliv i na Blízký východ
před 2 hodinami
RECENZE: Životopis The Apprentice naštval Donalda Trumpa a vykresluje jeho vzestup
před 2 hodinami
Dnešní počasí už připomínalo zimu. Zítra to může být jiné
před 3 hodinami
Trump poprvé od voleb opustil Floridu. Biden ho přijal v Bílém domě
před 3 hodinami
České trestní právo se má změnit. Blažek prosadil zásadní novelu
před 4 hodinami
Trump si vybírá tým a Kyjev má naději. Někteří lidé ale dělají Ukrajincům medvědí službu
před 5 hodinami
Tragický požár v Ostrově si vyžádal oběť. Hasičům stály v cestě obrovské plameny
před 6 hodinami
Vážná nehoda na D5. Na příjezdu do Prahy se utvořila dlouhá kolona
před 6 hodinami
Naše děti zemřely hlady a žízní, nemáme co jíst, zoufají si matky v Pásmu Gazy. USA to vidí jinak
před 7 hodinami
Cena, kterou za slibované odsuny přistěhovalců zaplatí americká společnost, bude obrovská, říká Březinová pro EZ
před 7 hodinami
COP29: Na boj s extrémním počasím potřebujeme obrovské finanční prostředky, shodli se lídři
před 7 hodinami
Mladík napsal spolužačce, že bude střílet. Policie zasahovala ve škole
před 7 hodinami
Melania Trumpová nechce být první dámou. Roli bude zastávat jen okrajově
před 8 hodinami
Zimní počasí je tady. Meteorologové řekli, kde bude padat sníh. Podívejte se na radar
před 9 hodinami
Skandál na COP29: Prezident Ázerbájdžánu obhajoval produkci plynu, předseda konference byl ve vedení ropné firmy
před 9 hodinami
Zachrání někdo rozvojové země, než je zničí počasí? Plamenné projevy Guterrese a spol. jsou bez činů k ničemu
před 9 hodinami
Trump začne za dva měsíce úřadovat. Seznam věcí, které po nástupu do Bílého domu udělá jako první
před 10 hodinami
Trumpův muž pro Pentagon. Ministrem obrany má být moderátor Fox News
před 12 hodinami
Hašek do reprezentace na Ligu národů poprvé nominoval Šína. Schick opět chybí
před 13 hodinami
Trump má oficiální roli pro Muska. Svěřil mu nový projekt Manhattan
Zvolený americký prezident Donald Trump má oficiální roli pro miliardáře Elona Muska. Boháč bude stát v čele úřadu, který hodlá posuzovat vládní efektivitu, uvedla stanice NBC News. Pomáhat mu bude Vivek Ramaswamy, Trumpův soupeř z republikánských primárek. Trump tak naplní slib z kampaně, že Musk bude mít dohled nad vládním utrácením.
Zdroj: Lucie Podzimková