Washington - Deník The Washington Post informuje o dopadech globálního oteplování na leteckou dopravu. Největším problémem bude nárůst extrémně horkých dnů, kdy teplota vzduchu a úbytek jeho molekul znemožní vzlétnutí letadla. Lety se budou buď zcela rušit, opožďovat, nebo se bude snižovat náklad letadla.
Americké aerolinky musely během června zrušit na 57 regionálních letů z arizonského města Phoenix. Důvodem byla extrémní horka dosahující téměř 49 stupňů Celsia. Vlny horka mohou v budoucnu zpozdit desítky letů, případně je zcela zrušit. Třetí možností je, že letadla budou muset "zhubnout" - nesměly by létat plně obsazená a naložená.
Podle deníku The Washington Post se extrémně horké dny označují v leteckém žargonu jako "dny omezené váhy", protože když je horko, plně naložené letadlo má problém odlepit se od země. Letadlo se své váhy může zbavit třemi způsoby - méně paliva, nákladu nebo pasažérů.
Podle jedné studie kolumbijské univerzity z roku 2015 bude v roce 2050 čtyřikrát více takových "dnů omezené váhy" na nejvytíženějších amerických letištích, než dnes. V důsledku to bude znamenat, že desítky pasažérů možná uváznou i se svými zavazadly na letištních terminálech.
Pro to, aby letadlo vzlétlo, musí dosáhnout určité minimální rychlosti. V horkých dnech a se stoupající výškou tato minimální rychlost vzrůstá. "Vysoká výška a vysoká teplota znamená méně molekul vzduchu," upřesňuje Radley Horton, vědecký expert na klima. Pomoct by mohly také delší ranveje, které by umožnily pilotům dosáhnout vyšší rychlosti pro vzlétnutí.
Pokud však bude opravdu velké horko, aerolinky si musí vybrat - buď zruší let a počkají, až se ochladí, nebo se zbaví zbytečné zátěže. To je mimo jiné důvod, proč jsou některé lety z oblasti Blízkého Východu a Střední Ameriky běžně rušeny nebo posouvány do pozdních večerních hodin.
Nejlépe jsou proti horku vybavena velká letadla. Ač mohou pojmout 20 tun paliva, ve skutečnosti ho tolik nepotřebují, je zde tedy prostor pro regulaci. "Tyto výpočty (s jakým objemem paliva letadlo vzlétne, pozn. red.) se dějí každý den, prostřednictvím počítačů," říká Billy Nolen z amerických aerolinií. Horší to prý mají stará a menší letadla na regionálních linkách.
Menší letadla jsou schopna plně naložená vzlétnout do 49 stupňů Celsia, u velkých je tato hranice na 54 stupních teploty vzduchu. "Do budoucna bude přibývat letadel, která nebudou schopna vzlétnout," míní Paul Williams, profesor meteorologie na Univerzitě Reading.
Hrozbu vysokých teplot si uvědomuje také Občanská letecká organizace při OSN, která ji loni zařadila mezi největší klimatické výzvy. Lidé si jsou vědomi toho, že letecká doprava škodí životnímu prostředí, zejména kvůli produkci skleníkových plynů a emisí. Často si ale nedokážou propojit souvislost mezi klimatickou změnou, větším počtem horkých dní a zrušenými lety.
Dalším problémem je také proudění vzduchu. To by mělo být v budoucnu značně nestálé a v důsledku by to mohlo otřást letovými řády. Proudy pohybující se přes Atlantik od západu na východ jsou silnější než ty od východu. V budoucnu se tak očekává, že lety směřující do Evropy budou rychlejší, naopak ty do Spojených států budou nabírat značná zpoždění.
Související
Tragédie ve Slaném. Žák dostal panickou ataku během lekce a vyskočil z kluzáku
Izrael se údajně připravuje na možnost války. Aerolinky kvůli obavám z konfliktu ruší lety
letadla, letectví , pařížská klimatická dohoda , globální oteplování
Aktuálně se děje
před 13 minutami
Ruská armáda zahájila útok na Vuhledar. Ukrajinská pevnost odolává od začátku války
před 46 minutami
Tragický konflikt turistů v Praze. Jeden udeřil druhého lahví vodky přes hlavu
před 1 hodinou
U Pirátů sílí hlasy pro odchod z vlády. Nic takového není na stole, utnul spekulace Bartoš
před 1 hodinou
Německé město se zbaví Hitlera jako čestného občana. Stojí za tím studentská iniciativa
před 1 hodinou
Pavel pro NYT: Ukrajina musí být realistická, Orbánova snaha je nesmyslná
před 2 hodinami
Libanon provedl další raketový útok na Izrael
před 3 hodinami
Krajské volby očima experta: Sociolog Sekot pro EZ popsal příčiny úspěchu ANO i důvody frustrace lidí
před 3 hodinami
Konec války s Ruskem je blíž, než si myslíme, prohlásil Zelenskyj
před 4 hodinami
Izrael při útoku v Libanonu zabil 500 lidí. Je to téměř plnohodnotná válka, varuje EU
před 5 hodinami
Nástup podzimního počasí v Česku. Meteorologové proto radí i s tím, jak se obléct
včera
USA hýbe kauza kandidáta na guvernéra. Označil se za „černého nacistu“
včera
Piráti mají jasnou představu o posledním roce Fialovy vlády. Představili sedm bodů
včera
Filmy a seriály týdne: Zločinecká špína, komorní dramata a inspirativní basketbal
včera
Maďarsku se nezaplacení pokuty za porušení unijních pravidel vymstilo. Brusel našel řešení
včera
Bude mít Barcelona ve svých řadách českého gólmana? Má se zajímat i o Pavlenku
včera
I když neslyšeli, zapsali se do dějin. Kteří slavní se potýkali s handicapem?
včera
Smrtelná nehoda na Kladensku. Žena nepřežila střet s nákladním autem
včera
Organizovaný zločin nepolevuje. Mafiáni a gangsteři využijí každé možnosti k zisku
včera
Ničivé povodně probouzejí Česko a Polsko. Chystá se jednání o společné ochraně
včera
Tragédie ponorky Titan byla nevyhnutelná, řekl bývalý zaměstnanec OceanGate
Někdejší zaměstnanec společnosti OceanGate David Lochridge během vyšetřování prohlásil, že loňská tragédie ponorky Titan byla nevyhnutelná. Stroj loni v červnu havaroval při ponoru k vraku legendárního parníku Titanic.
Zdroj: Jakub Jurek