Washington - Deník The Washington Post informuje o dopadech globálního oteplování na leteckou dopravu. Největším problémem bude nárůst extrémně horkých dnů, kdy teplota vzduchu a úbytek jeho molekul znemožní vzlétnutí letadla. Lety se budou buď zcela rušit, opožďovat, nebo se bude snižovat náklad letadla.
Americké aerolinky musely během června zrušit na 57 regionálních letů z arizonského města Phoenix. Důvodem byla extrémní horka dosahující téměř 49 stupňů Celsia. Vlny horka mohou v budoucnu zpozdit desítky letů, případně je zcela zrušit. Třetí možností je, že letadla budou muset "zhubnout" - nesměly by létat plně obsazená a naložená.
Podle deníku The Washington Post se extrémně horké dny označují v leteckém žargonu jako "dny omezené váhy", protože když je horko, plně naložené letadlo má problém odlepit se od země. Letadlo se své váhy může zbavit třemi způsoby - méně paliva, nákladu nebo pasažérů.
Podle jedné studie kolumbijské univerzity z roku 2015 bude v roce 2050 čtyřikrát více takových "dnů omezené váhy" na nejvytíženějších amerických letištích, než dnes. V důsledku to bude znamenat, že desítky pasažérů možná uváznou i se svými zavazadly na letištních terminálech.
Pro to, aby letadlo vzlétlo, musí dosáhnout určité minimální rychlosti. V horkých dnech a se stoupající výškou tato minimální rychlost vzrůstá. "Vysoká výška a vysoká teplota znamená méně molekul vzduchu," upřesňuje Radley Horton, vědecký expert na klima. Pomoct by mohly také delší ranveje, které by umožnily pilotům dosáhnout vyšší rychlosti pro vzlétnutí.
Pokud však bude opravdu velké horko, aerolinky si musí vybrat - buď zruší let a počkají, až se ochladí, nebo se zbaví zbytečné zátěže. To je mimo jiné důvod, proč jsou některé lety z oblasti Blízkého Východu a Střední Ameriky běžně rušeny nebo posouvány do pozdních večerních hodin.
Nejlépe jsou proti horku vybavena velká letadla. Ač mohou pojmout 20 tun paliva, ve skutečnosti ho tolik nepotřebují, je zde tedy prostor pro regulaci. "Tyto výpočty (s jakým objemem paliva letadlo vzlétne, pozn. red.) se dějí každý den, prostřednictvím počítačů," říká Billy Nolen z amerických aerolinií. Horší to prý mají stará a menší letadla na regionálních linkách.
Menší letadla jsou schopna plně naložená vzlétnout do 49 stupňů Celsia, u velkých je tato hranice na 54 stupních teploty vzduchu. "Do budoucna bude přibývat letadel, která nebudou schopna vzlétnout," míní Paul Williams, profesor meteorologie na Univerzitě Reading.
Hrozbu vysokých teplot si uvědomuje také Občanská letecká organizace při OSN, která ji loni zařadila mezi největší klimatické výzvy. Lidé si jsou vědomi toho, že letecká doprava škodí životnímu prostředí, zejména kvůli produkci skleníkových plynů a emisí. Často si ale nedokážou propojit souvislost mezi klimatickou změnou, větším počtem horkých dní a zrušenými lety.
Dalším problémem je také proudění vzduchu. To by mělo být v budoucnu značně nestálé a v důsledku by to mohlo otřást letovými řády. Proudy pohybující se přes Atlantik od západu na východ jsou silnější než ty od východu. V budoucnu se tak očekává, že lety směřující do Evropy budou rychlejší, naopak ty do Spojených států budou nabírat značná zpoždění.
Související
"Na palubě je nálož..." Indii paralyzují bombové hrozby
Írán se chystá na odvetu Izraele? Uzemnil všechna letadla
letadla, letectví , pařížská klimatická dohoda , globální oteplování
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 1 hodinou
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 3 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 4 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 4 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 4 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 5 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 5 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 5 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 5 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 6 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 6 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 6 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 7 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 7 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 7 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 8 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 9 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 9 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 10 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
Zástupci NATO a Ukrajiny se příští úterý setkají v Bruselu na jednání o ruském použití experimentální hypersonické rakety středního doletu. Uvedl to server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák