Šířit svoje sdělení skrze placený inzertní prostor není žádnou novinkou. Jednou z oblíbených reklamních platforem je přitom Facebook. Ten stejně jako jiné platformy využívá dat o svých uživatelích k tomu, aby zacílil obsah podle preferencí uživatele.
Čím se ale Facebook liší od jiných platforem je to, že kromě reklamy zobrazuje doslova na míru i ostatní obsah. Na rozdíl od zpravodajského serveru, kde se na úvodní stránce obvykle zobrazí stejné články všem, neexistuje žádný obecný obsah, který by přivítal každého uživatele Facebooku. Tento přístup podporuje vznik sociálních bublin a zároveň jejich systematického odstínění od konfrontace s jinými názorovými proudy.
Dalším specifikem je to, že Facebook o svých uživatelích sbírá obrovské množství informací, ať už skrze nastavení jejich profilu, to co sdílí, to co komentují, to co označují oblíbeným palcem nahoru, kde se pohybují, jaké stránky si čtou i kdo jsou jejich „přátelé“. Jak se vyjádřil Jonathan Albright, vedoucí výzkumník Tow Center for Digital Journalism na Kolumbijské univerzitě, „žádná inzertní platforma se nikdy ani nepřiblížila k možnostem Facebooku“.
Někteří uživatelé si stále nechtějí připouštět, že právě komplexní sběr dat a jejich následná kapitalizace je důvod, proč je tolik služeb na internetu dostupných „zdarma“. Nad následným využitím těchto dat neexistuje žádná reálná kontrola a je tedy pouze otázkou „svědomí“ firem jako je Facebook nebo Google, jak s nimi naloží. Přestože je možné požádat o kompletní vymazání svojí digitální stopy, v praxi se jedná spíše o její skrytí z viditelného prostoru. Dá se tak vycházet z toho, že co se jednou na internetu objevilo, prakticky z něj nemůže zmizet.
Díky šíři dat, která má Facebook o svých uživatelích, je inzerentům zpřístupněna funkcionalita zobrazovat na míru vytvořené zprávy miniaturním segmentům populace. To umožňuje velice cílené využití toho, čemu konkrétní bublina uživatelů věří, co je pro ni důležité nebo co jí trápí. To dává velký prostor pro precizní manipulace. Zároveň tím, že se zpráva nezobrazí ostatním uživatelům, nedochází k jejímu kritickému zhodnocení a případnému zpochybnění.
V USA, kde je na Facebooku zastoupena většina volící populace, tak začaly vznikat tlaky, aby Facebook začal regulovat politickou reklamu a neumožňoval kandidátům šířit nepravdivá sdělení. Firma se ale brání tím, že nechce omezovat svobodu slova. Takový postoj není překvapivý, jelikož cílení na miniaturní segmenty uživatelů je mocný nástroj a cena jednoho zobrazení je mnohem vyšší nežli u plošně nastavené kampaně a hrozilo by tak snížení příjmů.
Podle průzkumu Pew Research Center přitom více než 60 % mileniálů používá Facebook jako zdroj politických zpráv ve srovnání s 37 %, kteří vycházejí z informací z místní televize. I u starší generace více než třetina respondentů uvádí Facebook jako svůj zdroj novinek z politiky. Nejen u mladší generace je tak vysoké riziko, že se stanou obětí propagandy.
V dokumentárním filmu After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News (Hon za pravdou: Dezinformace a cena falešných zpráv) se přitom politický operativec Jack Burkman nebojí přiznat, že v rámci kampaně dezinformace zkoušel aktivně vytvářet a šířit jako součást politické soutěže. Relativizuje přitom celý koncept pravdy a tvrdí, že existuje pouze naše subjektivní vnímání. Podle něj tak pravda vlastně nikdy neexistovala.
Sílu takového nástroje ilustruje i skutečnost, že Facebook již byl nucen některé možnosti microtargetingu znemožnit. Na základně civilního soudního sporu tak například není možné cílit nabídky realit, práce nebo půjček na základě rasy, poštovního směrovacího čísla, věku nebo pohlaví, protože to bylo považováno za diskriminační.
Národní politici a firmy přitom nejsou jediní, kdo má nástroje microtargetingu k dispozici. Čím dál častěji se tak v různých zemích objevují spekulace o ovlivňování politiky a veřejného mínění ze zahraničí.
19. listopadu 2024 15:33
Nad Googlem se stahují mračna. Ministerstvo chce, aby prodal Chrome, v plánu je mu sebrat i Android
Související
Den D se blíží, ale volba Trump - Harrisová už běží. Expertka Patricková pro EZ řekla, co vyvolává zmatek u voličů
Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
Boj proti dezinformacím a fake news , Facebook , internet , sociální sítě
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Ázerbájdžánské dopravní letadlo mohli sestřelit Rusové. Kreml se bouří
před 1 hodinou
V pražské zoo zemřel velemlok čínský Karlo, zapsal se do Guinnessovy knihy rekordů
před 1 hodinou
Státní rozpočet je podvod, Fialova vláda jsou amatéři. Zeman ve vánočním poselství mluvil o urážce voličů
před 2 hodinami
Manželka syrského exprezidenta Asada Asma umírá na rakovinu
před 3 hodinami
Lavrov: Rusko se nespokojí s příměřím ve válce na Ukrajině
před 4 hodinami
Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí
před 6 hodinami
Počasí v roce 2025 nebude tak extrémní, jako letos. Do historie se přesto zapíše, tvrdí meteorologové
před 7 hodinami
Tragédie v Gaze: Třídenní holčička zemřela na podchlazení, další lidé umírají při náletech
před 7 hodinami
Ruské zlo Ukrajinu nezlomí ani nepokřiví Vánoce, vzkázal Zelenskyj
před 9 hodinami
Výhled počasí na Silvestra a Nový rok. Teploty v Česku stoupnou
včera
RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo
včera
Sněhová předpověď počasí. Meteorologové poskytli výhled do konce roku
včera
Britské královské rodině začaly Vánoce v kostele. Králi zazpívali hymnu
Aktualizováno včera
V Kazachstánu spadl letoun s desítkami lidí na palubě
včera
Karel III. ve vánočním projevu mluvil o svém boji s rakovinou
včera
Slováci mohou znovu vidět tajné nahrávky s Ficem z lesní chaty
včera
Může být Putin ještě více nelidský, ptá se Zelenskyj po dalším ruském útoku
včera
Současný charakter počasí v Česku setrvá, ukazuje předpověď
včera
Finsko hlásí problém s kabelem do Estonska. Může jít o sabotáž
včera
USA žijí kauzou vraždy ředitele zdravotní pojišťovny. Pachateli hrozí nejvyšší trest
Americké orgány činné v trestném řízení dopadly Luigiho Mangioneho, šestadvacetiletého muže, nyní již obviněného z vraždy ředitele společnosti UnitedHealthcare (UHC) Briana Thompsona. UHC je součástí největší americké zdravotní pojišťovny UnitedHealth Group.
Zdroj: Jakub Jurek