Jeden z nejtěsnějších průletů v historii. Zemi v noci mine planetka objevená teprve před pár dny

Kolem planety Země v noci na pátek proletí planetka o velikosti nákladního vozu. Průlet bude těsný - očekává se dokonce, že jeden z nejtěsnějších v zaznamenané historii, uvedl americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Podle odborníků ale nehrozí, že by se planetka se Zemí střetla.

Planetka s označením 2023 BU se přiblíží k jižnímu cípu Jižní Ameriky v pátek zhruba hodinu a půl po půlnoci SEČ. Proletí podle odhadů jen 3600 kilometrů nad povrchem, což je menší vzdálenost od Země, než ve které krouží družice na takzvané geosynchronní orbitě. Na ní ve výšce 35.786 kilometrů obíhá Zemi 35 procent všech družic. Pro srovnání: Mezinárodní vesmírná stanice (ISS) je ve výšce 408 kilometrů od Země.

Planetku objevil teprve v sobotu amatérský astronom Gennadij Borisov ze své observatoře na Krymském poloostrově, který už v roce 2019 jako první zahlédl kometu, která do Sluneční soustavy zavítala z jiného systému. Pozorování planetky pak začali hlásit vědci po celém světě, kteří pomohli lépe určit její trajektorii.

Systém NASA pro vyhodnocení rizika dopadu Scout rychle vyloučil, že by asteroid 2023 BU mohl Zemi zasáhnout. "Ale navzdory velmi malému počtu pozorování dokázal předpovědět, že se asteroid mimořádně přiblíží k Zemi," řekl Davide Farnocchia z Laboratoře tryskového pohonu (JPL), která systém Scout vyvinula. "Dokonce se jedná o jedno z nejtěsnějších zaznamenaných přiblížení známého tělesa," dodal vědec.

Dráha planetky se po průletu kolem Země dramaticky změní vlivem zemské gravitace. Místo toho, aby kolem Slunce obíhala každých 359 dní, se podle NASA přesune na oválnou dráhu trvající 425 dní.

V okolí Země vědci identifikovali okolo 27.000 planetek, z nichž má 10.000 více než 140 metrů v průměru, píše agentura DPA. Ani o jedné z nich se nepředpokládá, že by v dohledné době mohla narazit do naší planety. NASA loni poprvé otestovala obranu Země před vesmírným tělesem, když k měsíci planetky Didymos vyslala sondu. Ta objekt, který pro Zemi žádné nebezpečí nepředstavoval, zasáhla a úspěšně jej vychýlila z kurzu.