Vrtulník, přezdívaný Huey, se stal symbolem americké účasti ve vietnamské válce. Do konfliktu v jihovýchodní Asii nasadily Spojené státy tisíce helikoptér, které přepravovaly vojáky na bojiště, vozily jim zásoby, podporovaly je palbou svých zbraní nebo je zraněné odvážely do bezpečí. Huey, jehož prototyp poprvé vzlétl před 60 lety, 20. října 1956, tak výrazně změnil způsob vedení války v oblastech, kam se armáda s běžnou technikou nedostane.
"Najděte nepřítele a zničte ho," zněl typický rozkaz pro vojáky vzdušné kavalérie - a často jej mohli splnit jen díky pomoci strojů Huey. Typická hranatá silueta vrtulníku, spolu se zvukem vydávaným jeho dvoulistým rotorem, je nedomyslitelně spojena právě s Vietnamem. Neexistuje například film o válce, která výrazně ovlivnila americkou společnost, ve kterém by Huey chyběl. Objevil se v Zelených baretech s Johnem Wyenm (1968), oscarové Četě (1986) i Forrestu Gumpovi (1994).
Letka vrtulníků UH-1 Iroquois, jak zní oficiální název stroje, pak hraje hlavní roli v jedné z nejpůsobivějších scén válečných filmů všech dob. Útok na vietnamskou vesnici za zvuků Wagnerovy Jízdy valkýr z Apokalypsy režiséra Francise Forda Coppoly (1979) trvá sice jen dvě minuty a nechybí v něm umělecká licence, je však ztělesněním toho, co Huey generálům nabídl. Tedy možnost dopravit pěšáky na nedostupné místo, poskytnout jim palebnou podporu a nakonec je odvézt zpátky.
Americké ozbrojené síly sice používaly vrtulníky už před Vietnamem, známé je třeba nasazení menších strojů pro přepravu raněných v Koreji, až ve vietnamské válce byl jejich potenciál využit naplno. Předtím, než se na scénu dostal v roce 1962 Huey (původní označení bylo HU-1 a odtud i přezdívka), používali Američané pro výsadkové jednotky vrtulníky Sikorsky S-58, až příchod menšího, lehčího a hlavně jednoduššího UH-1 ale umožnil používat taktiku aeromobilních operací ve velkém měřítku.
Huey, jehož první verzi americká armáda zkoušela už koncem 50. let, konstruovala firma Bell tak, aby v polních podmínkách vyžadoval co nejmenší servisní zásahy. Jeho turbínový motor vydržel bez generálky tisíc hodin, v případě potřeby navíc bylo možné vyměnit pohonnou jednotku přímo na přistávací ploše za pár desítek minut. Turbína také nebyla příliš náročná na kvalitu paliva a Huey, který vydržel ve vzduchu asi dvě a čtvrt hodiny, zvládal létat na různé druhy pohonných hmot.
Mužům na palubě - tedy kromě pilotů - sice Huey neposkytoval prakticky žádnou ochranu před střelbou ze země, vyvážil to ale rychlostí a obratností. Navíc spolu s přepravním verzí, která obvykle vezla desítku vojáků, létaly téměř vždy do akce také vrtulníky doslova ověšené zbraněmi. Huey mohl nést raketomety, mohutný rotační kulomet, čtveřici kulometů zaměřovanou jedním z pilotů nebo granátomet. Zkrátka arzenál, se kterým dokázal místo přistání zabezpečit před nepřátelskými útoky.
"Tažný kůň" armády dokázal přežít i vážné poškození, kvůli frekvenci nasazení se ale ztráty strojů nakonec počítaly na tisíce. Ze 7000 helikoptér, které Američané na vietnamské bojiště dodali, jich bylo zničeno přes 3300, zahynula tisícovka jejich pilotů a dalších 1100 mužů z posádek. Vrtulníky UH-1 nad Vietnamem létaly i poté, co Američané v roce 1973 ze země odešli a nechybějí tak ani na ikonických snímcích evakuace po pádu Saigonu (dnes Ho Či Minovo město) koncem dubna 1975.
Více než půlstoletí poté, co vzlétl prototyp, už americké ozbrojené síly původní jednomotorové vrtulníky UH-1 nepoužívají, poslední byly ze záloh vyřazeny před pěti roky. Námořní pěchota má však stále ve výzbroji výkonnější dvoumotorovou variantu, zejména model UH-1Y Venom zvaný Super Huey. Úkoly, které kvůli kterým vznikl Huey, dnes plní modernější vrtulníky, ať už UH-60 Black Hawk nebo menší a obratnější UH-72 Lakota. Řada armád světa dodnes používá původní, byť modernizované stroje Huey.
Související
Pro a proti povinné vojenské služby. Téměř celá Evropa tápe, příkladem může být Finsko
Drony změnily válku k nepoznání. Na obzoru je ale další technická revoluce
válka , Válka ve Vietnamu , Americká armáda (U.S. AIR FORCE)
Aktuálně se děje
před 19 minutami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 1 hodinou
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 2 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
Čtvrteční počasí může způsobit problémy v dopravě, zejména v brzkých ranních hodinách, upozornil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Výstraha sice nebyla vydána, ale na některých místech se může vyskytnout ledovka.
Zdroj: Jan Hrabě