Taipei - Přesně před patnácti lety, 25. května 2002, vzlétl krátce po 15. hodině z letiště v Taipei Boeing 747 tchajwanské společnosti China Airlines. Na palubě letu 611 bylo 206 cestujících a 19 členů posádky, kteří měli namířeno do Hongkongu. Na místo ale nikdy nedorazili. Ve vzduchu se letadlo rozlomilo a všichni lidé na palubě zemřeli. Jdeo jednu z nejhorších leteckých katastrof novodobé historie.
Cestující čekal krátký, stominutový let přes Tchajwanský průliv. Jde o poměrně rušnou trasu a piloti, kteří na ní létají pravidelně, ji velmi dobře znají. Ostatně díky oblíbenosti a četnosti, s jaké na ni letadla létají, si vysloužila označení "zlatá cesta."
Zpočátku šlo vše bez problémů. Letadlo se odlepilo od země, autopilot jej navedl na na stoupání a stroj po chvíli zmizel v mracích. Pak, dvacet minut po startu ve výšce deseti kilometrů, letadlo zmizelo z radarů.
Nikdo v tu chvíli netušil, co se se strojem stalo. Tchajwanské úřady rozjely masivní pátrací akci, které se zúčastnily stovky lidí. Desítky plavidel, rybářů, členů pobřežní stráže i vojenských lodí začaly pročesávat oblast vzdálenou 55 kilometrů od břehů Tchaj-wanu
Netrvalo dlouho a záchranáři objevili první trosky letadla. Objevovala se kola, části trupu, sedačky a zavazadla cestujících. V tu chvíli bylo už všem jasné, že se stroj zřítil do moře. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti až 80 kilometrů od místa neštěstí
Dvacet pět dnů po havárii byly nalezeny obě černé skříňky. Vyšetřovatelé jejich analýzou zjistili, že letová příprava proběhla normálně. Oba piloti byli profesionálové a záznamy neodhalily nic neobvyklého. Komunikace byla bezproblémová a v kokpitu vládl klid.
Poslední slova na záznamu patří kapitánovi letu, který upozornil posádku, že brzy dosáhnou letové výšky deseti tisíc metrů. O půl sekundy později záznam skončil. Stále nikdo netušil, co se stalo.
Na vyšetřování se podílel Úřad pro leteckou bezpečnost a Národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě. Byla vyloučena možnost, že by bylo letadlo sestřeleno. Těla obětí nenesla známky popálenin a vylovené části trupu nenaznačovaly, že by za zkázou stál výbuch na palubě.
Ve hře proto byla technická závada. Podle expertů se navíc už dříve jedna podobná nehoda odehrála. V roce 1996 letadlo Trans World Airlines havarovalo podobně jako stroj China Airlines, během stoupání se rozlomilo zřítilo do Atlantiku. Právě od tohoto momentu se odborníci odráželi a zaměřili se na díly, které mohly potvrdit spojitost s touto nehodou.
Pátrací týmy měsíce lovily z moře další a další trosky. Experti je poté analyzovali, skládali dohromady, a nakonec zjistili, co se v desetikilometrové výšce skutečně stalo. Ulomila se zadní část trupu, čímž se letadlo ve vzduchu doslova rozpadlo na kusy.
Odborníci se proto zaměřili na servisní záznamy letadla a zjistili, že dvaadvacet let před katastrofou letadlo při přistání škrtlo zádí o ranvej. Den po incidentu byla provedena pouze provizorní oprava, poškozená část ale vyměněna nebyla. Poškozené místo bylo pouze zakryto, nikoliv vyměněno, v záznamech ale bylo uvedeno, že oprava proběhla podle platných norem. Nikdo za tak celé roky neměl šanci poznat, že letadlo není provozuschopné. A chyba mechaniků připravila o život více než 200 lidí.
Související
"Na palubě je nálož..." Indii paralyzují bombové hrozby
Írán se chystá na odvetu Izraele? Uzemnil všechna letadla
letadla, letectví , Letecké nehody , Boeing 747-8
Aktuálně se děje
před 2 hodinami
Rakousko je bez plynu. Gazprom mu zavřel kohoutky
před 3 hodinami
Útěk z USA před Trumpem? Na čtyři roky vás ukryjeme, vrátíte se, až odejde, slibuje lodní společnost
Aktualizováno před 3 hodinami
Lidé na Národní třídě vypískali Rakušana i Babiše, Pavel zpytoval svědomí. Na Staroměstském náměstí se demonstruje
před 4 hodinami
Do pěti let budeme mít platy jako Němci, slíbil Fiala. Ve skutečnosti to nebude ani za dalších 35 let
před 4 hodinami
COP29: Světu dochází čas. Musí sehnat bilion dolarů ročně dříve, než nastoupí Trump
před 5 hodinami
Trumpova politika Ameriky na prvním místě: Jaké bude mít globální důsledky?
před 6 hodinami
Nemám vůbec strach. Trump bude problém, ale pro zločince, říkají migranti v USA
před 7 hodinami
Temná stránka války na Ukrajině: Veteráni v Rusku prolévají krev, společnost se jich bojí
před 8 hodinami
Odpověď těm, co jednají s Putinem. Masivní útok na Ukrajinu byl vzkaz Scholzovi a Trumpovi, míní Kyjev
před 9 hodinami
Rusko tlačí Ukrajinu do kouta. Samo ale čelí vážným problémům
před 10 hodinami
Rusko v noci provedlo největší útok za celý podzim. Zasáhlo obytné budovy i obchody, Kyjev sčítá mrtvé
před 11 hodinami
Češi slaví 17. listopad. Pavlovi poděkovali i na něj křičeli
před 12 hodinami
Den, který navždy změnil Česko. 17. listopad odstartoval odpor Čechů proti komunistickému režimu
před 12 hodinami
35 let po sametové revoluci potřebuje Česko další transformaci
před 13 hodinami
Počasí bude příští týden jak na houpačce. Přijdou mrazy i citelné oteplení
včera
Hradecký asistent Vácha zná trest za rasismus. Vedle dvouměsíční stopky zaplatí 40 000 korun
včera
Slovácko představilo nového trenéra Smetanu. Přišel z Ružomberoku za 100 000 eur
Aktualizováno včera
Ve StarDance padla první třicítka. Soutěž opustila Jana Paulová
včera
COP29 selhal, oči se upírají k summitu G20. Jednejte, nebo přijde zkáza, vyzvala státy OSN
včera
Sbohem, X, vítej, Bluesky. Nad Muskovou sociální sítí se stahují mračna, čelí hromadnému exodu
Sociální média procházejí zásadní proměnou, přičemž stále více uživatelů opouští platformu X, dříve známou jako Twitter, kterou vlastní Elon Musk. Mnozí nacházejí nové útočiště na konkurenční platformě Bluesky, založené v roce 2019 Jackem Dorseyem, původním zakladatelem Twitteru.
Zdroj: Libor Novák