Byly doby, kdy se zdálo, že jsou možnosti letecké dopravy neomezené. Boeing 747 "Jumbo Jet" ovládl komerční letectví, pak nahradil nadzvukový Concorde. Od té doby ovšem uplynulo přesně půl století.
Concordy byly z provozu vyřazeny v roce 2003, od té doby jsou k vidění jen v muzeích. Důvodem vyly neudržitelné provozním nákladům, nedostatku poptávky i konkurenci, která dokázal přijít s lepšími technickými vymoženostmi.
Nadzvukové cestování by se ovšem už brzy mohlo opět stát realitou, nové typy letadel, která by mohla přepravovat cestující, jsou ve vývoji. Americká společnost Aerion Corporation nedávno uvedla že její nadzvukový proudový dopravní letoun Aerion AS2 vzlétne za pět let, tedy v roce 2023.
Letoun by měl měřit 52 m na délku, na palubu by se mělo vejít až 12 cestujících a 2 členové posádky. Maximální vzletová hmotnost je 60,3 tun, dolet 7 800 km v závislosti na rychlosti. AS2 je konstruován pro lety nad mořem na rychlost 1,4 Mach, nad zemí by měl létat rychlostí 0,95 Mach. Cestu na trase Londýn-New Yorku, Dubaj-Peking by se měly zkrátit o několik hodin. Letadlo by mělo fungovat na biopaliva.
Na nadzvukovém letounu pracuje i bostonská firma Spike Aerospace. Spike S-512 by měl pojmout až 18 cestujících. Podle CNN už má společnost 76 předobjenávek a společnost Japan Airlines do firmy investovala 10 milionů dolarů.
Někteří experti říkají, že kolem roku 2025 by na obloze mohly létat tisíce nadzvukových letounů, ale aby se tato nová flotila rychlých letadel stala realitou, musí překonat problémy, kterým čelili jejich předchůdci.
Největším problémem je hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi.
Dan Rutherford, autor zprávy Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT), předpovídá, že nový nadzvukový věk by mohl znamenat, že ti, kteří žijí pod letovými cestami mezi Evropou a Spojenými státy, budou muset snášet tyto exploze „asi 50krát denně“. Podle předpovědi by ovšem zvukové výboje nových letounů měly být přibližně třicetkrát tišší než Concorde, a navíc by měly být úspornější. V praxi to znamená, že vy ceny letenek byly o 75% nižší.
Výhody nadzvukových letadel
Když v 60. letech začaly létat nadzvukové letouny, znamenalo to, že se zkrátila doba cestování na velké vzdálenosti. Pro firmy to tedy znamená větší efektivitu, protože cestující zaměstnanci stráví více času v kanceláři a méně na cestách. Výhodu to samozřejmě má i pro turisty, pro které budou vzdálenější destinace dostupné rychleji.
„Pokud nová nadzvuková letadla dokáží překonat peněžní a environmentální překážky, může opět být cestovní čas mezi Londýnem a New Yorkem třeba tři hodiny,“ píše CNN.
Užitek by letadla ale mohla mít i pro ty, kteří nelétají. Zrychlit by se totiž mohlo také doručování nákladu či pošty na větší vzdálenosti.
Související
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
Rusové chystali druhé 11. září, do letadel chtěli umístit bomby, zjistili zpravodajci
letadla, letectví , Concorde , nadzvukové letouny
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák