Byly doby, kdy se zdálo, že jsou možnosti letecké dopravy neomezené. Boeing 747 "Jumbo Jet" ovládl komerční letectví, pak nahradil nadzvukový Concorde. Od té doby ovšem uplynulo přesně půl století.
Concordy byly z provozu vyřazeny v roce 2003, od té doby jsou k vidění jen v muzeích. Důvodem vyly neudržitelné provozním nákladům, nedostatku poptávky i konkurenci, která dokázal přijít s lepšími technickými vymoženostmi.
Nadzvukové cestování by se ovšem už brzy mohlo opět stát realitou, nové typy letadel, která by mohla přepravovat cestující, jsou ve vývoji. Americká společnost Aerion Corporation nedávno uvedla že její nadzvukový proudový dopravní letoun Aerion AS2 vzlétne za pět let, tedy v roce 2023.
Letoun by měl měřit 52 m na délku, na palubu by se mělo vejít až 12 cestujících a 2 členové posádky. Maximální vzletová hmotnost je 60,3 tun, dolet 7 800 km v závislosti na rychlosti. AS2 je konstruován pro lety nad mořem na rychlost 1,4 Mach, nad zemí by měl létat rychlostí 0,95 Mach. Cestu na trase Londýn-New Yorku, Dubaj-Peking by se měly zkrátit o několik hodin. Letadlo by mělo fungovat na biopaliva.
Na nadzvukovém letounu pracuje i bostonská firma Spike Aerospace. Spike S-512 by měl pojmout až 18 cestujících. Podle CNN už má společnost 76 předobjenávek a společnost Japan Airlines do firmy investovala 10 milionů dolarů.
Někteří experti říkají, že kolem roku 2025 by na obloze mohly létat tisíce nadzvukových letounů, ale aby se tato nová flotila rychlých letadel stala realitou, musí překonat problémy, kterým čelili jejich předchůdci.
Největším problémem je hlasitý aerodynamický třesk. To je jev, který se objeví při překonání rychlosti zvuku. Letadlo před sebou tlačí vzduch a zvukové vlny, a protože se pohybuje rychleji než ony, „protrhne je“. Zvuk, který takto vznikne, se dá přirovnat k hlasitému výstřelu nebo malé explozi.
Dan Rutherford, autor zprávy Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT), předpovídá, že nový nadzvukový věk by mohl znamenat, že ti, kteří žijí pod letovými cestami mezi Evropou a Spojenými státy, budou muset snášet tyto exploze „asi 50krát denně“. Podle předpovědi by ovšem zvukové výboje nových letounů měly být přibližně třicetkrát tišší než Concorde, a navíc by měly být úspornější. V praxi to znamená, že vy ceny letenek byly o 75% nižší.
Výhody nadzvukových letadel
Když v 60. letech začaly létat nadzvukové letouny, znamenalo to, že se zkrátila doba cestování na velké vzdálenosti. Pro firmy to tedy znamená větší efektivitu, protože cestující zaměstnanci stráví více času v kanceláři a méně na cestách. Výhodu to samozřejmě má i pro turisty, pro které budou vzdálenější destinace dostupné rychleji.
„Pokud nová nadzvuková letadla dokáží překonat peněžní a environmentální překážky, může opět být cestovní čas mezi Londýnem a New Yorkem třeba tři hodiny,“ píše CNN.
Užitek by letadla ale mohla mít i pro ty, kteří nelétají. Zrychlit by se totiž mohlo také doručování nákladu či pošty na větší vzdálenosti.
Související
Rodinná tragédie při letecké nehodě v USA. Zemřel slavný závodník i s dětmi
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
letadla, letectví , Concorde , nadzvukové letouny
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
před 1 hodinou
Víkendová jednání na Floridě jsou nadějná, tvrdí ruští vyjednavači. Kreml ale stupňuje požadavky
před 2 hodinami
Rusko: Evropské změny v mírovém plánu naději na konec války nezvýšily. Možnost nalezení řešení zkomplikovaly
před 4 hodinami
Na záchranu v první linii čekal měsíc. Pak zraněného vojáka zachránil robot
před 5 hodinami
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
před 6 hodinami
Americké ponorky jsou v Pacifiku v menšině. Jižní Korea má plán, jak to změnit
před 7 hodinami
Počasí: Budou Vánoce bílé? Ve středu může nasněžit
včera
USA navrhly setkání Spojených států, Ukrajiny a Ruska. Mír nemůže nastat za každou cenu, reagoval Zelenskyj
včera
Spousta začerněných stránek a pozoruhodně málo Trumpa? Zamlžování pravdy, říká jedna z Epsteinových obětí
včera
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
včera
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
včera
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
včera
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
včera
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
včera
Vítězové summitu EU o financování Ukrajiny? De Wever i Česko, píše Politico
včera
Superchřipka, nebo mnoho povyku pro nic? Epidemie tříští vědeckou obec
včera
Zveřejnění Epsteinových záznamů hýbe Amerikou. Ministerstvo řadu informací dál tají
včera
USA provedly rozsáhlou sérii útoků v Sýrii
včera
Dokumenty z vyšetřování Epsteina zveřejněny. Na fotkách s ním je Michael Jackson i Bill Clinton
včera
Pravé zimní počasí je v nedohlednu, ukazuje měsíční výhled
Na sníh bohatého zimního počasí se nejspíš v Česku jen tak nedočkáme. Vyplývá to z aktuálního dlouhodobého výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Denní teploty se zřejmě i v úvodu ledna budou držet nad nulou.
Zdroj: Jan Hrabě