Záhada sondy Voyager 1: Opravdu už opustila sluneční soustavu?

Washington - Sonda Voyager 1 podle skupiny amerických vědců opustila sluneční soustavu už loni, a to 27. července. Tento závěr odporuje nedávnému tvrzení amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), podle něhož zařízení do mezihvězdného prostoru ještě nedoputovalo.

Sondy Voyager 1 a 2 vyslaly Spojené státy do vesmíru v roce 1977, každou jiným směrem. Obě doputovaly nejdál ze všech zařízení, které kdy lidé vytvořili. Voyager 1 se pohybuje vyšší rychlostí, takže je od Země dál než jeho sesterská sonda.

Vědci použili jiný model interpretace údajů ze sondy, než NASA, která čeká, až zaznamená magnetické pole s opačným magnetickým tokem, než je u sluneční soustavy. Podle nové studie to ale nemusí být nejvhodnější metoda.

"Domníváme se, že magnetická pole sluneční soustavy a mezihvězdného prostoru jsou dostatečně propojeny, takže jimi ve skutečnosti můžete procházet, aniž byste zaznamenali velkou změnu směru," řekl podle britského listu The Independent hlavní autor příslušné studie Marc Swisdak z Marylandské univerzity.

Slunce do svého okolí chrlí sluneční větry, které vanou od středu k okraji sluneční soustavy a vytváří tak bublinu kolem naší hvězdy v mezihvězdném prostoru, která se nazývá heliosféra. Kromě toho Slunce dřímá také v centru ohromných magnetických siločar, které obepínají celou sluneční soustavu a umožňují její vnitřek chránit před radiací pocházející od ostatních hvězd a jiných vesmírných objektů.

Sondy Voyager 1 a 2 měří intenzitu kosmického záření, slunečních větrů a magnetismu a podle těchto měření se potom vědci snaží charakterizovat konkrétní slupky na okraji solární bubliny. Tato měření identifikovala doposud neznámé regiony a úkazy na samotné hranici našeho hvězdného sousedství.

V posledních měsících teď Voyager 1 zaznamenal výrazný pokles intenzity slunečních větrů a naopak nárůst energetických částic přicházejících z mezihvězdného prostoru. Podle vědců jde o jasný náznak konce sféry vlivu Slunce a začátku mezihvězdného prostoru.

"Je to poněkud kontroverzní pohled, ale my se domníváme, že Voyager konečně opustil sluneční soustavu a začíná opravdovou cestu Mléčnou dráhou," dodal Swisdak.

NASA a někteří jiní vědci si myslí, že sonda se nachází ve zvláštní přechodné zóně na hranici sluneční soustavy.