Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé aerolinky provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si dnes vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Britský Úřad pro civilní letectví (CAA) dočasně zapověděl strojům s dotyčným motorem britský vzdušný prostor. Jejich provoz zakázala domácím aerolinkám japonská vláda.
Boeingu 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo s 241 lidmi na palubě se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Stroj byl osazen motory Pratt & Whitney 4000.
FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.
Agentura EASA informovala, že incident ze soboty, kdy nákladnímu letadlu Boeing 747-400 odpadly nad Nizozemskem kusy hořícího motoru, s problémem motoru starších letadel 777 nesouvisí. Třebaže jsou oba stroje osazeny stejným motorem, ten je v případě Boeingu 777 speciálně upraven. Incidenty podle EASA nevykazují žádnou podobnost.
Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777.
Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ ale mají ve flotile i letecké společnosti v Japonsku nebo Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.
Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.
Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Související
Německá základna NATO byla v pohotovosti kvůli možné hrozbě
Boeing se dohodl s USA v kauze nehod letounů 737 MAX. Zaplatí tučnou pokutu
Aktuálně se děje
včera
Szijjártó: Vstup Ukrajiny do NATO rozpoutá třetí světovou, shoduje se většina států
včera
Okamžitě se evakuujte, vyzval Biden Floridu. Řítí se na ni nejsilnější hurikán za sto let
včera
Zelenskyj Bidenovi svůj vítězný plán nepředstaví. Americký prezident do Evropy nepřiletí
včera
Norsko vyhlásilo druhý nejvyšší stupeň teroristického ohrožení. Ozbrojí všechny policisty
včera
Pražská policie dopadla celosvětově hledaného Čecha. Šel po něm Europol i FBI
včera
Ukrajina dostane příští rok francouzské stíhačky Mirage
včera
Hizballáh je bez vůdce. Izraelská armáda prý zabila i Nasralláhova nástupce
včera
Po Vuhledaru padl i Toreck. Ruské síly dosáhly dalšího klíčového frontového města
včera
Respirační choroby jsou v Česku na vzestupu. Přibývá lidí s covidem i chřipkou
včera
Proč nebráníte svou zemi? Kritika libanonské armády sílí, ta toho moc nezmůže
včera
Nobelovu cenu za fyziku získali vědci za strojové učení pomocí umělých neuronových sítí
včera
Írán "doporučil" Izraeli, aby se vyhnul odvetě. Hrozí silnějšími útoky
včera
Českem se šíří katarální horečka ovcí. Počet ohnisek se téměř zdvojnásobil
včera
Počasí dnes: Meteorologové varují poprvé od povodní. V Česku bude větrno
včera
Izraelská armáda rozšířila operace v Libanonu. V zemi nasadila tisíce vojáků
včera
Vláda je opět kompletní. Pavel jmenoval dva nové ministry
včera
Osamělý vyvrhel si musel gratulace vynutit. Putin oslavu narozenin nařídil
včera
Na Ukrajině zřejmě bojují a umírají i severokorejští vojáci
včera
Rusko trpí zásadním nedostatkem lidí. Plánuje náhradu vojenské služby
včera
Komunitní energetika. Posune ji nový ministr Vlček zase o kus dál?
Lukáš Vlček, nový ministr průmyslu a obchodu, se dostává ke klíčovým úkolům, jako je dokončení novely energetického zákona a implementace evropské legislativy pro komunitní energetiku. Unie komunitní energetiky vyzdvihuje jeho odborné zkušenosti a zaměřuje se na ochranu spotřebitelů a ekonomickou udržitelnost společenství v rámci tzv. lex OZE III. To naznačuje, že vládní kroky mohou mít významný dopad na rozvoj energetické spolupráce a ochranu uživatelů.
Zdroj: Martin Hájek