Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé aerolinky provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si dnes vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Britský Úřad pro civilní letectví (CAA) dočasně zapověděl strojům s dotyčným motorem britský vzdušný prostor. Jejich provoz zakázala domácím aerolinkám japonská vláda.
Boeingu 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo s 241 lidmi na palubě se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Stroj byl osazen motory Pratt & Whitney 4000.
FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.
Agentura EASA informovala, že incident ze soboty, kdy nákladnímu letadlu Boeing 747-400 odpadly nad Nizozemskem kusy hořícího motoru, s problémem motoru starších letadel 777 nesouvisí. Třebaže jsou oba stroje osazeny stejným motorem, ten je v případě Boeingu 777 speciálně upraven. Incidenty podle EASA nevykazují žádnou podobnost.
Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777.
Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ ale mají ve flotile i letecké společnosti v Japonsku nebo Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.
Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.
Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Související

Tragický rok letecké dopravy: Umírali obyčejní lidé, prezidenti i známé osobnosti

Jižní Korea se vyrovnává s leteckou katastrofou. Aerolinky čeká zevrubná kontrola
Aktuálně se děje
před 25 minutami

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače
před 1 hodinou

Víkendové počasí bude jiné než minule. Sněžit může i poměrně nízko
včera

Papež si to představoval jinak. Vatikán prozradil, jak si připomněl své zvolení
včera

V Neapoli vyhnalo zemětřesení lidi do ulic. Experti řekli, jak reaguje Vesuv
včera

Italové se přiklání k evropské strategii. Ukrajině posílají nebezpečné zbraně
včera

Známý soudce se našel. Policie ho prověřuje kvůli možné zpronevěře
včera

Zelenskyj naznačil, jak bude Putin sabotovat mírové snahy
včera

Případ brutální vraždy v Jaroměři se poprvé dostal k soudu. Padlo rozhodnutí o vazbě
včera

Kam za zimním počasím? Na hory. Meteorologové nabídli předpověď
včera

Mark Carney se oficiálně stal premiérem Kanady
Aktualizováno včera

Zabraňte masakru, jaký svět neviděl od druhé světové. Ušetřete životy ukrajinských vojáků, vyzval Trump Putina
včera

Co bude s Ruskem, až skončí válka na Ukrajině? Šéf NATO nastínil další kroky
včera

Portugalsko ruší kvůli Trumpovi nákup stíhaček F-35
včera

Midttun: USA mají tři možnosti, jak reagovat na ruské odmítnutí příměří na Ukrajině
včera

Evropská unie prodloužila sankce proti Rusku. Našla s Maďarskem kompromis
včera

Historický zvrat, který může ovlivnit celou Evropu. Německo se chystá k masivnímu navýšení výdajů
včera

Dohoda, která může vše zhoršit? Před deseti lety už k jednomu podpisu došlo, situaci to jen přitížilo
včera

Putin vodí Trumpa za nos. Získává tak čas pro pokračování invaze
včera

Musk začíná couvat? Vaše obchodní válka nám škodí, vzkázala Tesla Trumpovi
včera
Kreml dohodu odmítnul, podle USA je ale na spadnutí, tvrdí po jednání Witkoffa, které možná neproběhlo
Spojené státy mají „určitý opatrný optimismus“, že dohoda o příměří ve válce na Ukrajině je na spadnutí, uvedl ve čtvrtek pozdě večer poradce pro národní bezpečnost USA Mike Waltz. Kreml se přitom týž den k příměří postavil odmítavě, a to ještě dříve, než se zvláštní vyslanec amerického prezidenta Donalda Trumpa Steve Witkoff setkal s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Zda schůzka nakonec proběhla není doteď jasné.
Zdroj: Libor Novák