Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé aerolinky provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si dnes vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Britský Úřad pro civilní letectví (CAA) dočasně zapověděl strojům s dotyčným motorem britský vzdušný prostor. Jejich provoz zakázala domácím aerolinkám japonská vláda.
Boeingu 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo s 241 lidmi na palubě se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Stroj byl osazen motory Pratt & Whitney 4000.
FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.
Agentura EASA informovala, že incident ze soboty, kdy nákladnímu letadlu Boeing 747-400 odpadly nad Nizozemskem kusy hořícího motoru, s problémem motoru starších letadel 777 nesouvisí. Třebaže jsou oba stroje osazeny stejným motorem, ten je v případě Boeingu 777 speciálně upraven. Incidenty podle EASA nevykazují žádnou podobnost.
Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777.
Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ ale mají ve flotile i letecké společnosti v Japonsku nebo Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.
Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.
Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Související

Tragický rok letecké dopravy: Umírali obyčejní lidé, prezidenti i známé osobnosti

Jižní Korea se vyrovnává s leteckou katastrofou. Aerolinky čeká zevrubná kontrola
Aktuálně se děje
před 2 hodinami

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump
před 3 hodinami

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
před 4 hodinami

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
před 5 hodinami

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
před 6 hodinami

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
před 6 hodinami

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno před 7 hodinami

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
před 8 hodinami

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
před 8 hodinami

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
před 9 hodinami

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
před 9 hodinami

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
před 10 hodinami

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
před 11 hodinami

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
před 11 hodinami

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
před 12 hodinami

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
před 13 hodinami

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
před 14 hodinami

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
před 15 hodinami

Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
před 16 hodinami

Jarní počasí ukáže příjemnou tvář, vyplývá z týdenní předpovědi
včera
Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
Květnové svátky jsou za rohem. Až skončí víkend, čekají nás poslední tři dubnové dny. Půjde zároveň poslední dny před dalším volnem. Dva následující čtvrtky jsou totiž vyhrazeny státním svátkům. A zákon stanovuje, že obchody budou během jednoho z těchto svátků mimo provoz.
Zdroj: Jan Hrabě