K čemu jsou gravitační vlny dobré? Přečtěte si, na které otázky pomohou odpovědět

Washington – Objev gravitačních vln zaznamenal celý vědecký svět. Ačkoliv se ale jedná o přelomový a klíčový objev, jeho význam nemusí být pro běžného člověka na první pohled zřejmý. Server Nature.com proto připravil přehled klíčových otázek, které by existence gravitačních vln a jejich další výzkum měly zodpovědět.

Existence černých děr

Ačkoliv byla existence černých děr teoreticky předpovězena a nepřímo pozorována díky hvězdám a plynným obrům, které černé díry obíhají, teprve objev gravitačních vln skutečně potvrzuje jejich existenci.

Díky poslouchání údajů z detektorů LIGO (Advanced Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) vědci také mohou potvrdit, že sloučení dvou černých děr probíhá tak, jak se předpokládalo.

Pohybují se gravitační vlny rychlostí světla?

Díky porovnání výsledků z LIGO s výsledky jiných teleskopů při pozorování jedné události bude možné určit, zda se gravitační vlny pohybují rychlostí světla. Toto zjištění je klíčové pro určení, zda gravitony, teoretické částice, které přenášejí gravitaci, mají hmotnost (a tedy se pohybují pomaleji než světlo), či zda hmotnost nemají, jak předpovídá obecná teorie relativity.

Proč hvězdy vybuchují?

Výbuchy zhroucených hvězd, známé jako výbuchy supernov, byly pozorovány, ale co přesně stojí za původem jejich neskutečné energie vědci zatím přesně určit nedokáží. Naslouchání gravitačním vlnám při podobném výbuchu by ale mohlo vnést světlo do této záhady a potvrdit či vyvrátit již existující teorie.

Jaká je rychlost rozpínání vesmíru?

Vědci až doposud odhadovali rychlost rozpínání vesmíru na základě pozorování tzv. rudého posuvu okolních galaxií. Díky poslechu gravitačních vln by ale mělo být možné podniknout přesnější měření.

Zkoumání gravitačních vln by také mohlo poskytnout případné důkazy o existenci takzvaných kosmických strun a přinést více informací o tajemných neutronových hvězdách.