MAGAZÍN - Máte rádi cukrem slazené limonády? Nebo snad z obav před cukrem dáváte přednost těm slazeným uměle? Ani jednu skupinu "pijáků" nepotěšíme. Vědci tento týden zveřejnili dvě studie, ze kterých vyplývá, že konzumace obyčejných i dietních limonád lidskému organizmu vůbec nesvědčí.
Dvě nové vědecké studie vyvolávají otázky o tom, zda není možné, že obyčejné i dietní nápoje způsobují onemocnění mozku. Pokud jde o nebezpečí pravidelného pití limonády a jiných nápojů slazených cukrem, věda má jasno. Rozežírá to zuby, přibývá se po nich na váze a vyšší je také riziko cukrovky, infarktu a mozkové mrtvice. Seznam by mohl pokračovat dál a dál, jen se zeptejte svého lékaře.
Pokud jde o dietní limonády, neměla dosud věda jednoznačnou odpověď. Když přejdete z obyčejné koly na dietní kolu, omezíte sice přísun cukru, ale i tak vám její pití může způsobit další problémy. Umělá sladidla jsou spojena s přibýváním na váze, cukrovkou a srdečními chorobami.
Server Bloomberg poukazuje na dvě studie, které byly zveřejněny ve čtvrtek a ve kterých se vědci zaměřili na pití obyčejných i dietních limonád. První z nich, zveřejněná v lékařském časopise Stroke, zjistila, že konzumace uměle slazených nápojů je spojena s vyšším rizikem mrtvice a demence, včetně Alzheimerovy choroby. Druhá, publikovaná v magazínu Alzheimer's & Dementia, uvádí, že vyšší konzumace sladkých nápojů je spojena s markery pro Alzheimerovu chorobu.
Studie vedená výzkumníky z Boston University School of Medicine zhodnotila údaje shromážděné prostřednictvím starší studie, do které se na počátku, v roce 1948, zapojilo více než 5000 dobrovolníků, v roce 1971 se přidaly i jejich děti a nakonec i jejich vnoučata v roce 2002. Experti provedli celkem devět cyklů zkoušek, které trvaly asi čtyři roky. Účastníci hlásili přísun nápojů prostřednictvím dotazníků.
Ve druhé studii vědci zjistili, že vyšší konzumace sladkých nápojů byla spojena se vzorem odpovídajícím preklinické Alzheimerově chorobě, včetně menšího celkového objemu mozku a slabší epizodické paměti. Autoři tato zjištění označili za „zarážející“, protože byla objevena ve vzorku lidí středního věku a neovlivnily je ani statistické úpravy faktorů, jako je fyzická aktivita a celkový kalorický příjem. Výsledky porovnali s dřívějším výzkumem provedeném na menším vzorku, který zjistil, že vyšší příjem cukru byl spojen s Alzheimerovou chorobou.
Vědci přiznávají, že studie zveřejněná v Alzheimer’s & Dementia má svá omezení - homogenní vzorek populace nezahrnoval menšiny a údaje o spotřebě nápojů na bázi dotazníků bázi neodmyslitelně nespolehlivé. S podobnými problémy se potýkal i výzkum druhý.
William Dermody Jr., viceprezident Americké asociace nápojů, hlavní lobby výrobců limonád, k tomu řekl: „Alzheimerova asociace poukazuje na to, že největší rizikové faktory pro Alzheimerovu chorobu jsou zvyšující se věk, rodinná anamnéza Alzheimerovy choroba a genetika – ne příjem cukru z jakéhokoliv zdroje.“
Druhý výzkum také objevil vztah mezi uměle slazenými nápoji a mrtvicí a demencí – podobný vztah u cukrem slazených nápojů však objeven nebyl, což vědci označují za „zajímavé“. Redakční komentář doprovázející studii však uvádí, že toto zjištění je v rozporu s další studií, která zjistila opak.
Poukazuje také na to, že spojení může být způsobeno zpětnou příčinnou souvislostí, kdy „nemocnější jedinci konzumují dietní nápoje jako prostředek negace dalšího zhoršení zdraví.“ Jinými slovy, diabetici logicky dávají přednost uměle slazeným nápojům – a cukrovka může být více rizikový faktor pro demenci než konzumace uměle slazených nápojů. Vztahy mezi spotřebou nápojů, diabetem a demencí tak zůstávají nejasné. Vědci poukazují, že je třeba provést další studie.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Coca-Cola začala psát svůj příběh před 140 lety.K dostání byla jen v lékárnách
Mojito, Margarita nebo Piňa Colada. Jak vznikly oblíbené letní drinky?
nápoje , alzheimerova nemoc , cukrovka , Vědci , zdraví , nemoci
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump
před 1 hodinou
Počasí bude příští týden tropické, potvrdili meteorologové
včera
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
včera
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
včera
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
včera
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
včera
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
včera
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
včera
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
včera
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
včera
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
včera
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
včera
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
včera
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
včera
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
včera
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
včera
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
včera
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
včera
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
včera
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
Česko čeká v příštím týdnu výrazná změna počasí doprovázená pozvolným oteplováním, které v druhé polovině období vyvrcholí tropickými teplotami. Začátek týdne přinese ještě mírnější hodnoty a proměnlivou oblačnost.
Zdroj: Libor Novák