Zázračná technologie léčí pouhým dotekem. První testy dopadly úspěšné

Přelomový objev se povedl vědeckému týmu týmu z univerzity v americkém Ohiu. Výzkumníci vyvinuli nové zařízení, které by mělo vyrobit nové buňky přímo v těle pacienta. Taková technologie by mohla otevřít nové možnosti léčení a úplně změnit svět z medicíny. Jedním z prvních velkých úspěchů by mohlo být léčení Alzheimerovy choroby.

Nová lékařská technologie je na světě. Pokud se podaří potvrdit její využitelnost na lidech, půjde o přelomový objev. Novinka se jmenuje Tissue Nanotransfection (TNT) - tedy tkáňová nanotransfekce (transfekce = přenos DNA do buněk, pozn. red.). A buňky jsou v tomto případě klíčové.

Novinka spočívá v umístění nanotechnologického čipu na kůži pacienta. Pomocí drobného elektrického výboje by pak čip měl převést jeden typ buňky na jiný. Celá procedura je neinvazivní, to znamená, že nedojde k žádné operaci. Vše vyřeší jeden "magický" dotek.

„Díky využití naší převratné nanotechnologie mohou být zraněné či nemocné orgány nahrazeny,“ tvrdí spoluautor studie Chandan Sen. „Ukázali jsme, že kůže je plodné místo, ve kterém můžeme pěstovat části jakéhokoliv orgánu, který přestává fungovat,“ je přesvědčený Sen.

Na testování na lidech se zatím ještě čeká, ale už se prokázala jeho funkčnost na myších a prasatech. V případě myši to bylo zranění nohy, které zásadně omezovalo průtok krve končetinou. Čip pomohl zvířeti opravit cévy a noha byla do dvou týdnů zachráněna. V jiném případě pomohl s regenerací mozkových buněk myši po mrtvici.

„Čip má v sobě specifický genetický kód ve formě DNA či RNA, který při aplikaci na buňky mění jejich původní strukturu a funkci na struktury a funkce potřebné k léčbě zranění,“ vysvětlil novou technologii časopis Medical News Today.

Podle výzkumníků byla léčba zatím úspěšná v 98% případů. Výhodou je, že pacient nemusí nosit čip s sebou. Stačí ho na pár sekund přiložit ke kůži. Tým tvrdí, že byl sám překvapen, jak dobře vše zafungovalo.

Pěstování mozkových buněk pod kůží

Potenciál nové technologie je obrovský. Mohla by pomáhat s léčbou zraněné tkáně či možná dokonce i obnovit funkci stárnoucí tkáně v orgánech, cévách a nervových buňkách. Teoreticky je také možné pomoci novinky pěstovat mozkové buňky pod kůží člověka. Přímo pod "dozorem" vlastního imunitního systému toho, kdo je potřebuje.

To znamená, že nově vypěstované buňky by mohly být použity k léčení nemocí jako jsou Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba, které jsou v současné době neléčitelné a lékaři pouze zmírňují utrpení nemocných. Buňky vypěstované přímo na těle pacienta by přitom imunitní systém neodmítal a to by dalo větší šanci na to, že léčba zabere.

„S touto technologii můžeme přeměnit kožní buňky na jakýkoliv element jakéhokoliv orgánu jedním dotekem. Proces trvá méně než sekundu, je neinvazivní a hned po zákroku můžete odejít,“ představil Sen. Můžeme jen doufat, že se novou technologii podaří co nejdříve představit pro praktické a široké využití.