Kosmické paprsky jsou silným druhem záření, které představuje riziko pro astronauty. Bez ochranného magnetického štítu Země zvyšují riziko vzniku rakoviny a dalších účinků na zdraví. První průzkumníci Marsu mohou čelit dvojnásobně vyššímu riziku, než se dříve myslelo, ukázala nedávná studie provedená na myších.
Lidi chce na Mars vyslat nejenom americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA), ale také Číňané a Rusové. Mezitím se zakladatel společnosti SpaceX, Elon Musk, snaží snížit náklady na vesmírnou loď tak, aby co nejdříve mohla vzniknout na Marsu stálá kolonie čítající asi 1 milion lidí. Společnost v zájmu ušetření nákladů poněkud zmenší původně zamýšlenou velikost nové nosné rakety vyvíjené pro lety k rudé planetě. Stavba by podle Muska měla začít už v první polovině příštího roku.
Nová studie radiační expozice provedená na myších však ukázala, že cesta na Mars může být pro člověka mnohem nebezpečnější, než se kdy očekávalo. Klíčovým problémem je kosmické záření. Kosmické paprsky jsou vysoce energetické atomové a subatomové částice, které jsou vysílány z explodujících hvězd, černých děr a dalších silných zdrojů v prostoru.
Paprsky mohou poškodit DNA, zvýšit riziko vzniku rakoviny, vést ke zhoršení zraku a šedému zákalu, způsobit poškození nervového systému a způsobit problémy s cirkulací krve. Zdraví astronautů ale mohou ovlivnit i mnoha jinými způsoby, uvádí server Business Insider.
Vědci vědí, že astronauti by byli vystaveni mnohem vyššímu záření než ti z nás, kteří zůstávají na Zemi, protože atmosféra naší planety absorbuje hodně takové škodlivé energie. Zemské magnetické pole také odvádí mnoho radiačního záření, které pomáhá chránit astronauty na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) – která je umístěna na nízké oběžné dráze Země ve výšce kolem 400 km.
Výletníci na Mars však budou vystaveni přímému kosmickému záření, tato planeta již navíc před miliardami let ztratila své kosmické pole, které by lidi alespoň nějakým způsobem chránilo. Vědci Frank Cucinotta a jeho kolega Eliedonna Cacao z University of Nevada Las Vegas zkoumali tento problém přezkoumáním výsledků čtyř předchozích studií nádorů u myší.
Kromě toho, že hledali účinky přímého zásahu kosmického záření na buňky, také zkoumali, jakou roli by mohly sehrát sekundární nebo „necílené účinky". Zjistili, že riziko rakoviny v hlubokém vesmíru (alespoň u myší), je asi dvakrát vyšší, než uváděly předchozí odhady.
Vědci se domnívají, že toto zvýšené riziko rakoviny spočívá v tom, jak se poškozená DNA šíří po celém těle. Když je buňka zasažena kosmickým paprskem, neznamená to, že se změní jen ona. Může také vydávat chemické signály dalším buňkám, které by mohly způsobit, že blízké zdravé buňky se také změní v rakovinu. Předchozí modely ale tento dominový efekt nezaznamenaly. Ještě více znepokojivé je, že typ záření, který způsobil účinek, byl „jen mírně snížen radiačním stíněním", napsali Cucinotta a Cacao ve své studii.
Kosmické agentury a soukromé společnosti se aktivně snaží zmírnit účinky vesmírné záření. Izraelský start-up vyvíjí tělovou vestu navrženou tak, aby absorbovala více záření, a jeden vědec z NASA nedávno představil myšlenku nasazení satelitu, který by sloužil jako umělý magnetický štít k odvrácení škodlivého záření kolem Marsu .
A jak vědci poznamenali ve své studii, existují „významné rozdíly" mezi mírou rakoviny myší a tou, která je pozorována u lidí. „Tyto rozdíly by mohly omezit použitelnost předpovědí popsaných v tomto dokumentu," připouští vědci. Dodávají ale, že právě tato mezera v znalostech je důvodem, proč by budoucí průzkumníci hlubokých vesmírů a příslušné agentury měly být opatrné.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Možná jsme na Marsu našli stopy života, oznámila NASA
Konec jedné éry. NASA definitivně ukončila misi Ingenuity. Měla trvat měsíc, protáhla se na tři roky
Mars , vesmir , astronauti
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
před 1 hodinou
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
před 2 hodinami
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
před 2 hodinami
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
před 3 hodinami
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
před 4 hodinami
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
před 5 hodinami
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
před 6 hodinami
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
před 7 hodinami
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
před 8 hodinami
Česko - Jižní Korea 1:2. Kapitán Krejčí skóroval, Korejci předvedli obrat
včera
Dnes v noci velmi tvrdě udeříme na Írán. Převezmeme ostrov Charg, pohrozil Trump. O hodinu později vše zrušil
včera
Fotbalové MS plné nových pravidel. Jaké novinky týmy i fanoušky čekají?
včera
Amerika zůstane bezbranná? Rakety bleskově dochází, Trumpa čeká ostrá debata se zbrojaři
včera
Tchajwanská armáda cvičně odpálila rakety směrem k Číně z amerických zařízení
včera
Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody
včera
Evropští lídři chtějí na summitu G7 přesvědčit Trumpa k obnovení mírových rozhovorů mezi Ukrajinou a Ruskem
včera
Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití
včera
Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové
včera
Americe se nelíbí, že ji Netanjahu neposlouchá. Prosazuje zájmy které se neshodují s USA, prohlásil Vance
včera
Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí
Útoky Spojených států z posledních hodin podle íránského ministerstva zahraničí prakticky zlikvidovaly platnost dosavadního příměří. Teherán označil americké vojenské akce za nezákonné a kriminální, přičemž zdůraznil, že vedle zjevného porušení Charty OSN a základních pravidel mezinárodního práva ohledně národní suverenity tyto údery učinily dohodu o příměří z 8. dubna fakticky bezvýznamnou.
Zdroj: Libor Novák