Nejslavnější "lodi mrtvých"? Ve skutečnosti jen pojišťovací podvody

V námořnické hantýrce se občas objevují termíny, které u suchozemce vyvolávají podivné asociace. Ale taková "loď mrtvých" nebo též "mrtvola" nepředstavuje plavidlo napěchované neživými těly. Je pouze předem odsouzená k smrti.

Obrovský rozvoj námořní dopravy na přelomu 19. a 20. století celkem pochopitelně zvedl nároky na stavbu lodí. Ruku v ruce tu kráčela elegance a přepych s nutností ho zaplatit přeplněným podpalubím, kde se těch několik dní plavby rovnalo peklu. Jak se podmínky vyvíjely a zlepšovaly, začaly do popředí vystupovat záležitosti spojené s komfortem - a rychlostí. Nešlo jenom o prestiž, ale také o finance a snižování nákladů.

Proto se při stavbě lodí dbalo ve smlouvě na stanovení minimální povinné rychlosti, které musí zaoceánský obr dosáhnout. Pokud by se tak nestalo, mělo rejdařství právo parník odmítnout a loděnice musela vše uvést na správnou míru, samozřejmě bezplatně. Dbalo se také na to, aby při plavbě nedocházelo k nepříjemným průvodním jevům - přílišnému naklánění či vibracím. Rychlost byla většinou vypočítána tak, aby loď bezpečně při plavbě přes Atlantik dosáhla v daném termínu newyorského přístavu před jeho večerním uzavřením. Pokud by zůstala na volném moři přes noc, znamenalo by to náklady na zabezpečení pasažérů navíc. 

Moc se nám to kýve

Ony případy, kdy byly lodi vráceny k výrobci na přepracování, jsou dobře známy. Například německý transatlantický parník Kaiser Friedrich přes veškerou snahu nebyl schopen překonat nařízenou hranici 20 uzlů a bohužel nepomohla ani několikerá přestavba, proto ho rejdařství Norddeutsche-Lloyd nakonec prodalo konkurenčnímu HAPAGu. 

Další obří plavidlo z německé produkce zvané Deutschland (HAPAG) zase trpělo značnými otřesy, proto se mezi cestujícími začalo této lodi říkat Cocktail Shaker. Podobně na tom byla i další německá loď, tentokrát patřící Norddeutsche-Lloyd: Imperator trpěl špatnými vlastnostmi, takže mu pasažéři dali posměšný titul Limperator (od slova limp = kývat, naklánět).

Možnosti byly v podstatě tři - buď se lodi zbavit odprodejem, což ovšem s ohledem na nedobré reference nebylo jednoduché, většinou byla loď poslána na méně významnou a prestižní trasu a tam tolik nevydělala. V úvahu přicházela i přestavba, ale to znamenalo zdržení a prostor pro konkurenci, navíc se zjišťovalo, zda jsou požadavky oprávněné. Proto se otevírala možnost o loď "přijít v důsledku katastrofy".

Plánovaná potopení

Princip byl velice jednoduchý - loď se pojistila na částku buď dosahující pořizovací hodnoty nebo aspoň přibližné a pak už bylo jen na posádce, aby ji dostala pod hladinu, tak aby nepadlo podezření, že šlo o chystaný čin. Vyšetřování bylo v tomto případě vždy velice pečlivé, takže nebylo jen tak možné najet s lodí na nějaký ten útes. Přesto není málo podobných případů, ba dokonce jeden sahá až do nejslavnějších katastrof v dějinách paroplavby.

V souvislosti s pojišťovacím podvodem se někdy mluví o Titanicu. Jde o poměrně propletený čin, do něhož je zapojen i Olympic, sesterská loď nejslavnějšího ztroskotaného plavidla. O okolnostech jsme na EuroZprávy.cz už psali, nebude proto problém příslušnou stať vyhledat. Nabízíme vám dva jiné případy, které sice nejsou oficiálně potvrzeny, ale můžete posoudit, nakolik bylo podezření z nekalé činnosti oprávněné.

Byl to úmyslný požár?

Francouzská L'Atlantique byla postavena v loděnici Penhoët ve St. Nazaire, odkud pocházela slavná loď Île-de-France. Jenže tentokrát bylo vše špatně. Loď o výtlaku 42 000 BRT měla špatné těžiště, vypadala příliš hranatě a proto ani nebyla nasazena na tradiční trasu Francie - USA. Jenže při panenské plavbě 29. září 1930 do Jižní Ameriky se objevila fůra dalších nedostatků. L'Atlantique putovala k opravě, ale ta mnoho nezachránila. 

Psal se 3. leden 1933 a francouzský kolos, plující z Bordeaux do Le Havru k další opravě, zčistajasna v kanálu La Manche začal hořet. V nastávajícím chaosu smetlo uvolněné jeřábní lano sedm mužů přes palubu, kapitán Schoofs poté odpovědně jako poslední opustil palubu, ale hořící kolos dál setrvával na hladině. Nakonec byl dotažen do Cherbourgu, kde proběhla prohlídka. Loď byla sice hodně ohořelá, ale z výpovědí se zjistilo, že požár vznikl ve společenském salónu, kde neměl nikdo být. Naštěstí totiž šlo o plavbu bez pasažérů.

K vyšetřování se ještě přidalo šetření ohledně "kořistního práva", protože pokud posádka opustí loď, má právo zabrat ji ta zem, jejíž příslušníci na palubě bezprizorního plavidla vztyčí národní vlajku. Z tohoto důvodu o vrak usilovaly Velká Británie, Holandsko, Německo a Francie. L'Atlantique byla nakonec sešrotována a provozní společnost Compaigne de Navigation Sud-Atlantique za ní obdrželo 6,8 milionu dolarů. To však nebylo po chuti pojišťovně a chystala velké šetření sporných bodů. Jenže než k němu mohlo dojít, vypukla II. světová válka a případ překryly mnohem dramatičtější události.

Budoucí plovoucí univerzita také lehla popelem

Queen Elizabeth byla pýchou oceánů, ale i královnám přibývají roky. Její aktivní služba skončila v roce 1968 po 22 letech a nastala otázka, co s Elizabeth dále. Byl tu zájem obchodníků z Philadelphie, kteří chtěli podobně jako v případě příbuzného plavidla Queen Mary (zakotvené u mola v americkém Long Beach) udělat z lodi plovoucí hotel, ale nesehnali dost financí. V dražbě pak Elizabeth koupil hongkongský podnikatel C. Y. Tung, o jehož věrohodnosti by se daly psát romány.

Asiat hodlal přeměnit Queen Elizabeth v rámci akce World Campus Afloat na plovoucí univerzitu s ubytováním pro tisícovky studentů, což ovšem znamenalo velké přestavby. K ničemu takovému ovšem nedošlo, protože 9. ledna 1972 vypukl na lodi požár. Jakákoli snaha ji zachránit ba dokonce uhasit byla zcela zbytečná.

Začalo se pátrat a hned tu byla první podezřelá okolnost. Přítomní vypověděli, že požár propukl prakticky na celé lodi najednou, neexistovalo jeho centrum. Odtud už byl krůček ke zjištění, že Tung vyplatil za Queen Elizabeth asi 3,4 miliony dolarů, ovšem do její přestavby by musel investovat minimálně další pět. Přímo se tedy nabízel názor, že majitel společnosti Orient Overseas Line uzavřel výhodnou pojistku na 8 milionů $ a pak nechal "Královnu" potopit. Vyšetřování ale skončilo výsledkem: neprokazatelné...

Vrak byl demontován a stal se díky postupnému rozebírání vhodným místem pro filmaře - natáčely se tu pasáže z bondovky "The Man With The Golden Arm". Firma Parker zase odkoupila části trupu a nechala z nich vyrobit luxusní limitovanou edici 5000 psacích per. Poslední stopa po Queen Elizabeth zmizela až 18 let po jejím zániku.

Literatura, film i komiks

Jednou z nejlepších knih o této problematice je bezesporu román B. Travena nesoucí příznačný název Loď mrtvých (Das Totenschiff, 1926) a vyprávěný jako příběh amerického námořníka jménem Gale. V tehdejším Československu vyšla kniha v roce 1973 ve vydavatelství Mladá fronta.

Časopis pro mládež Ohníček vydal v závěru 21. ročníku (1970-1971) šestidílný příběh nazvaný Kraken. Jeho autory byli MUDr. Ludvík Souček, CSc. a kreslíř Milan Ressel. Dvanáctistránkový černobílý komiks zachycuje osudy k zániku odsouzené lodi Rip van Vinkle, o jehož konec se ale postarají záhadní tvorové.

Namátkou zvolme i jeden film, byť jde o komedii s vousatým Budem Spencerem v hlavní roli. Nese jméno Charleston (1977) a také tady existuje majitel luxusní lodi, které se potřebuje jako prodělečné za každou cenu zbavit. Do věci se vloží skupina podvodníčků a za pomoci experta na podobné situace obrátí případ kompletně naruby.

Související

Lodní doprava, ilustrační foto

Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump

Spojené státy podnikly významný krok v rámci svého čtyřměsíčního tlaku na venezuelského diktátora Nicoláse Madura, když se jim podařilo zadržet ropný tanker u venezuelského pobřeží. Operaci ve středu potvrdil i prezident Donald Trump, který loď označil za největší zadržený tanker, jaký kdy USA zajistily. O dalších probíhajících akcích se veřejnost má dozvědět později.

Více souvisejících

lodní doprava Lodě v bouři lodě, jachty, plavidla

Aktuálně se děje

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla

Fotbalisté Viktorie Plzeň i po šesti odehraných zápasech ligové fáze Evropské ligy drží neporazitelnost. Při čtvrtečním zápase na hřišti nepříjemného Panathinaikosu Atény se však hodně nadřeli. Zvlášť když už od 32. minuty hráli Západočeši o deseti lidech, když byl po druhé žluté kartě vyloučen Václav Jemelka. Proti družině věhlasného kouče Rafaela Beníteze nakonec parta Martina Hyského dokráčela k bodu za bezbrankovou remízu. Pražská Sparta v rámci Konferenční ligy dokráčela ke třem bodům, když na hřišti rumunské Craiovy hrála po většinu času lépe než soupeř a nakonec se radovala ze zajištění účasti v jarní fázi soutěže. Na pojistku postupu si však musí počkat Olomouc, která po předešlých senzačních výsledcích nečekaně vybouchla na Gibraltaru proti Lincolnu, jenž dokázal otočit z 0:1 na 2:1.

Aktualizováno včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny

Ukrajina čelila na začátku druhého prosincového víkendu dalšímu ruskému útoku ze vzduchu. Drony a rakety způsobily zranění několika lidí a zastavení dodávek energií na mnoha místech. Podle ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského je zřejmé, že Moskvě nejde o ukončení války. 

včera

včera

Martin Kupka

Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu

Čeští političtí konkurenti i zahraniční média už reagují na slova nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO), který dal najevo, že Česko pod jeho vedením nehodlá financovat Ukrajinu. Podle Martina Kupky (ODS) půjde o zjevný obrat v české zahraniční politice, který bude proti národním bezpečnostním zájmům.

včera

Český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček předal prezidentu Donaldu Trumpovi pověřovací listiny (24. dubna 2017), foto: Účet Hynka Kmoníčka

Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka

Česko se až v pondělí dočká kompletní nové vlády, ačkoliv Andrej Babiš (ANO) byl jmenován premiérem už v úterý. Jednotliví ministři ale budou uvedeni do úřadů až na začátku příštího týdne. Obsazení některých důležitých pozic ale zůstává nejasné. 

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0

Ani na pátý pokus se fotbalistům pražské Slavie nepodařilo skórovat v rámci probíhajícího ročníku Ligy mistrů. Nutno však přiznat, že tentokrát proti svěřencům kouče Jindřicha Trpišovského stál další z velice kvalitních soupeřů, londýnský Tottenham. Přestože se Pražané se svým věhlasným soupeřem snažili držet dlouho krok, nakonec postupem času ukázaná platila a nejen díky větší kvalitě v zakončení, ale i kvůli zbytečným slávistickým faulům ve své šestnáctce nakonec Slavia odjíždí z britských ostrovů s porážkou 0:3.

včera

včera

Filip Turek

Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé

Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde. 

včera

včera

Válka na Ukrajině od dvojice fotografů.

Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce

Historie varuje, že složité konflikty nelze ukončit rychlými ujednáními ani diktátem silnějšího. Stejně jako po první světové válce vedla touha po jednostranném řešení k dalšímu, ničivějšímu střetu, i dnešní válka na Ukrajině ukazuje, jak nebezpečné jsou ambice velmocí a selhání diplomacie. Ukrajina, usilující o svobodný rozvoj, se stala obětí opakujících se dějinných vzorců, které svět stále nedokáže překonat.

včera

Kateřina Konečná

Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou

Europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM) bude i nadále předsedkyní tuzemské komunistické strany, kterou upozadila v říjnových sněmovních volbách, kdy neúspěšně kandidovala za hnutí Stačilo. Na mimořádném stranickém sjezdu k žádné změně v nejvyšším vedení nedojde. 

včera

včera

Boris Šťastný

Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů

Nově jmenovaný premiér Andrej Babiš (ANO) nebude jediným členem vládního kabinetu, který se musel podřídit zákonu o střetu zájmů. Poslanec Boris Šťastný (Motoristé), jenž se stane ministrem sportu, prevence a zdraví, v pátek oznámil, že přerušuje živnost. 

včera

Vánoce, ilustrační fotografie.

Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék

Advent se dnes nese ve znamení pečení cukroví, svařeného vína a punče, a tedy i vůně skořice, hřebíčku, badyánu nebo třeba vanilky. Vánoční koření má dlouhou a zajímavou historii. Zatímco dnes nám provoní a dochutí sváteční okamžiky, dříve sloužilo třeba jako lék.

včera

včera

včera

včera

12. prosince 2025 21:28

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus)

Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?

Do vlády vstupují lidé, kteří v minulosti selhávali při zvládání krizí a opakují vzorce řízení, jež zemi oslabovaly ve chvílích největší potřeby. Kabinet zároveň doplňují politici s vazbami na osoby inklinující k neonacismu, což ohrožuje samotné hodnotové základy státu. Účast expertů bez exekutivních zkušeností pak posiluje riziko odklonu od evropské orientace a erozi institucí právního státu.

12. prosince 2025 21:11

EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině

Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy