Nejslavnější "lodi mrtvých"? Ve skutečnosti jen pojišťovací podvody

V námořnické hantýrce se občas objevují termíny, které u suchozemce vyvolávají podivné asociace. Ale taková "loď mrtvých" nebo též "mrtvola" nepředstavuje plavidlo napěchované neživými těly. Je pouze předem odsouzená k smrti.

Obrovský rozvoj námořní dopravy na přelomu 19. a 20. století celkem pochopitelně zvedl nároky na stavbu lodí. Ruku v ruce tu kráčela elegance a přepych s nutností ho zaplatit přeplněným podpalubím, kde se těch několik dní plavby rovnalo peklu. Jak se podmínky vyvíjely a zlepšovaly, začaly do popředí vystupovat záležitosti spojené s komfortem - a rychlostí. Nešlo jenom o prestiž, ale také o finance a snižování nákladů.

Proto se při stavbě lodí dbalo ve smlouvě na stanovení minimální povinné rychlosti, které musí zaoceánský obr dosáhnout. Pokud by se tak nestalo, mělo rejdařství právo parník odmítnout a loděnice musela vše uvést na správnou míru, samozřejmě bezplatně. Dbalo se také na to, aby při plavbě nedocházelo k nepříjemným průvodním jevům - přílišnému naklánění či vibracím. Rychlost byla většinou vypočítána tak, aby loď bezpečně při plavbě přes Atlantik dosáhla v daném termínu newyorského přístavu před jeho večerním uzavřením. Pokud by zůstala na volném moři přes noc, znamenalo by to náklady na zabezpečení pasažérů navíc. 

Moc se nám to kýve

Ony případy, kdy byly lodi vráceny k výrobci na přepracování, jsou dobře známy. Například německý transatlantický parník Kaiser Friedrich přes veškerou snahu nebyl schopen překonat nařízenou hranici 20 uzlů a bohužel nepomohla ani několikerá přestavba, proto ho rejdařství Norddeutsche-Lloyd nakonec prodalo konkurenčnímu HAPAGu. 

Další obří plavidlo z německé produkce zvané Deutschland (HAPAG) zase trpělo značnými otřesy, proto se mezi cestujícími začalo této lodi říkat Cocktail Shaker. Podobně na tom byla i další německá loď, tentokrát patřící Norddeutsche-Lloyd: Imperator trpěl špatnými vlastnostmi, takže mu pasažéři dali posměšný titul Limperator (od slova limp = kývat, naklánět).

Možnosti byly v podstatě tři - buď se lodi zbavit odprodejem, což ovšem s ohledem na nedobré reference nebylo jednoduché, většinou byla loď poslána na méně významnou a prestižní trasu a tam tolik nevydělala. V úvahu přicházela i přestavba, ale to znamenalo zdržení a prostor pro konkurenci, navíc se zjišťovalo, zda jsou požadavky oprávněné. Proto se otevírala možnost o loď "přijít v důsledku katastrofy".

Plánovaná potopení

Princip byl velice jednoduchý - loď se pojistila na částku buď dosahující pořizovací hodnoty nebo aspoň přibližné a pak už bylo jen na posádce, aby ji dostala pod hladinu, tak aby nepadlo podezření, že šlo o chystaný čin. Vyšetřování bylo v tomto případě vždy velice pečlivé, takže nebylo jen tak možné najet s lodí na nějaký ten útes. Přesto není málo podobných případů, ba dokonce jeden sahá až do nejslavnějších katastrof v dějinách paroplavby.

V souvislosti s pojišťovacím podvodem se někdy mluví o Titanicu. Jde o poměrně propletený čin, do něhož je zapojen i Olympic, sesterská loď nejslavnějšího ztroskotaného plavidla. O okolnostech jsme na EuroZprávy.cz už psali, nebude proto problém příslušnou stať vyhledat. Nabízíme vám dva jiné případy, které sice nejsou oficiálně potvrzeny, ale můžete posoudit, nakolik bylo podezření z nekalé činnosti oprávněné.

Byl to úmyslný požár?

Francouzská L'Atlantique byla postavena v loděnici Penhoët ve St. Nazaire, odkud pocházela slavná loď Île-de-France. Jenže tentokrát bylo vše špatně. Loď o výtlaku 42 000 BRT měla špatné těžiště, vypadala příliš hranatě a proto ani nebyla nasazena na tradiční trasu Francie - USA. Jenže při panenské plavbě 29. září 1930 do Jižní Ameriky se objevila fůra dalších nedostatků. L'Atlantique putovala k opravě, ale ta mnoho nezachránila. 

Psal se 3. leden 1933 a francouzský kolos, plující z Bordeaux do Le Havru k další opravě, zčistajasna v kanálu La Manche začal hořet. V nastávajícím chaosu smetlo uvolněné jeřábní lano sedm mužů přes palubu, kapitán Schoofs poté odpovědně jako poslední opustil palubu, ale hořící kolos dál setrvával na hladině. Nakonec byl dotažen do Cherbourgu, kde proběhla prohlídka. Loď byla sice hodně ohořelá, ale z výpovědí se zjistilo, že požár vznikl ve společenském salónu, kde neměl nikdo být. Naštěstí totiž šlo o plavbu bez pasažérů.

K vyšetřování se ještě přidalo šetření ohledně "kořistního práva", protože pokud posádka opustí loď, má právo zabrat ji ta zem, jejíž příslušníci na palubě bezprizorního plavidla vztyčí národní vlajku. Z tohoto důvodu o vrak usilovaly Velká Británie, Holandsko, Německo a Francie. L'Atlantique byla nakonec sešrotována a provozní společnost Compaigne de Navigation Sud-Atlantique za ní obdrželo 6,8 milionu dolarů. To však nebylo po chuti pojišťovně a chystala velké šetření sporných bodů. Jenže než k němu mohlo dojít, vypukla II. světová válka a případ překryly mnohem dramatičtější události.

Budoucí plovoucí univerzita také lehla popelem

Queen Elizabeth byla pýchou oceánů, ale i královnám přibývají roky. Její aktivní služba skončila v roce 1968 po 22 letech a nastala otázka, co s Elizabeth dále. Byl tu zájem obchodníků z Philadelphie, kteří chtěli podobně jako v případě příbuzného plavidla Queen Mary (zakotvené u mola v americkém Long Beach) udělat z lodi plovoucí hotel, ale nesehnali dost financí. V dražbě pak Elizabeth koupil hongkongský podnikatel C. Y. Tung, o jehož věrohodnosti by se daly psát romány.

Asiat hodlal přeměnit Queen Elizabeth v rámci akce World Campus Afloat na plovoucí univerzitu s ubytováním pro tisícovky studentů, což ovšem znamenalo velké přestavby. K ničemu takovému ovšem nedošlo, protože 9. ledna 1972 vypukl na lodi požár. Jakákoli snaha ji zachránit ba dokonce uhasit byla zcela zbytečná.

Začalo se pátrat a hned tu byla první podezřelá okolnost. Přítomní vypověděli, že požár propukl prakticky na celé lodi najednou, neexistovalo jeho centrum. Odtud už byl krůček ke zjištění, že Tung vyplatil za Queen Elizabeth asi 3,4 miliony dolarů, ovšem do její přestavby by musel investovat minimálně další pět. Přímo se tedy nabízel názor, že majitel společnosti Orient Overseas Line uzavřel výhodnou pojistku na 8 milionů $ a pak nechal "Královnu" potopit. Vyšetřování ale skončilo výsledkem: neprokazatelné...

Vrak byl demontován a stal se díky postupnému rozebírání vhodným místem pro filmaře - natáčely se tu pasáže z bondovky "The Man With The Golden Arm". Firma Parker zase odkoupila části trupu a nechala z nich vyrobit luxusní limitovanou edici 5000 psacích per. Poslední stopa po Queen Elizabeth zmizela až 18 let po jejím zániku.

Literatura, film i komiks

Jednou z nejlepších knih o této problematice je bezesporu román B. Travena nesoucí příznačný název Loď mrtvých (Das Totenschiff, 1926) a vyprávěný jako příběh amerického námořníka jménem Gale. V tehdejším Československu vyšla kniha v roce 1973 ve vydavatelství Mladá fronta.

Časopis pro mládež Ohníček vydal v závěru 21. ročníku (1970-1971) šestidílný příběh nazvaný Kraken. Jeho autory byli MUDr. Ludvík Souček, CSc. a kreslíř Milan Ressel. Dvanáctistránkový černobílý komiks zachycuje osudy k zániku odsouzené lodi Rip van Vinkle, o jehož konec se ale postarají záhadní tvorové.

Namátkou zvolme i jeden film, byť jde o komedii s vousatým Budem Spencerem v hlavní roli. Nese jméno Charleston (1977) a také tady existuje majitel luxusní lodi, které se potřebuje jako prodělečné za každou cenu zbavit. Do věci se vloží skupina podvodníčků a za pomoci experta na podobné situace obrátí případ kompletně naruby.

Související

Lodní doprava, ilustrační foto

Tankery plné ropy se obrací zpět. Svět se po útoku USA obává ekonomických dopadů

Napětí na Blízkém východě eskaluje a mezinárodní společenství se obává ekonomických důsledků. Výkonná ředitelka Mezinárodního měnového fondu (MMF) Kristalina Georgievová varovala, že americké útoky na Írán a následná íránská hrozba uzavření strategického průlivu Hormuz by mohly vážně poškodit globální hospodářský růst.
Lodní doprava, ilustrační foto

Evropa jde po ruské stínové flotile. Sankcemi se snaží vytvořit mezinárodní tlak

Evropská unie uvalila nové sankce na téměř dvě stě lodí stínové flotily, které Rusko využívá k obcházení ropných embarg a k nelegálnímu vývozu ukradeného ukrajinského obilí. Cílem je zasáhnout klíčový logistický nástroj Kremlu, jenž pomáhá financovat válku a zároveň ohrožuje mezinárodní bezpečnost i potravinové trhy.

Více souvisejících

lodní doprava Lodě v bouři lodě, jachty, plavidla

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Ostrava se bude muset připravit na varšavské peklo. Tamní fanoušci přerušili bojkot

Od začátku sezóny drželi fanoušci Legie Varšava bojkot kvůli tomu, že mimo jiné nesouhlasí s tím, kam jejich klub v současnosti směřuje a stejně nesouhlasí i s jeho současnou přestupovou politikou. Proto se tak mohlo očekávat horší atmosféra při blížící se odvetě 2. předkola Evropské ligy, v rámci které se Baník Ostrava představí právě na hřišti Legie Varšava, s níž minulý týden remizovala ve Vítkovicích 2:2. Nakonec ale varšavští tento bojkot před zmiňovanou odvetou přerušili.

včera

Laura Dahlmeierová (v popředí s číslem 1)

Drama v horách v Pákistánu. Hledá se slavná sportovní šampionka

Německou sportovní a světovou biatlonovou scénu zasáhla špatná zpráva. Několikanásobná olympijská vítězka a mistryně světa v biatlonu Laura Dahlmeierová, která ukončila kariéru již před šesti lety, se dostala do velkých problémů při horolezectví v Pákistánu. 

včera

včera

Ruský diktátor Vladimir Putin a slovenský premiér Robert Fico

Absolutní nezájem, Putin na schůzce s Ficem převracel oči. Slovensko je pro něj komár, může ho kdykoli rozmáznout

Slovenský premiér Robert Fico je jediným západním lídrem, který ještě ochotně usedá ke stolu s Vladimirem Putinem. Ruský prezident však dává převracením očí a znuděným výrazem jasně najevo, že o něj nestojí. Květnové setkání v Kremlu působilo spíš jako rutinní audience provinčního úředníka z dálné Sibiře u ruského prezidenta než rozhovor dvou státníků. Putin s Ficem mluví, protože prostě musí.

včera

Prezident Trump

Slíbil, že ukončí válku na Ukrajině i v Gaze. Analytik vysvětluje, proč konflikty eskalují a Trump selhal

Donald Trump při své kampani sliboval, že ukončí válku na Ukrajině a rychle uzavře konflikt v Gaze. Dnes, více než šest měsíců po jeho nástupu do úřadu, se však mír na obou frontách zdá být vzdálenější než kdy jindy. V Gaze se jednání o příměří a výměně zajatců, která ještě před několika týdny vykazovala slibné pokroky, zhroutila a humanitární situace dosáhla katastrofických rozměrů. Na Ukrajině opakované diplomatické pokusy narazily na masivní ruské letecké útoky, které byly největšími od začátku války. Co se stalo a proč Trump selhal?

včera

včera

Královská kobra - ilustrační foto

Dvouletý chlapec pokousal kobru. Had na místě zemřel

Dvouletý chlapec v indickém státě Bihár zabil holýma rukama kobru, která ho napadla a omotala se mu kolem rukou. Místo úniku se do ní zakousl tak silně, že had na místě zemřel. Dítě poté upadlo do bezvědomí, ale díky včasnému zásahu lékařů přežilo.

včera

včera

Situace v Gaze po izraelských náletech

Hladovění v Gaze dosahuje kritické úrovně. Taktické pauzy nic nevyřeší, varuje Líska

Takzvané taktické pauzy v bojích, které Izrael zavedl v Pásmu Gazy, nejsou podle Jana Lísky z Charity ČR skutečným řešením humanitární krize. Pomoc podle něj nelze dostatečně efektivně doručit bez příměří a bezpečného prostoru. Líska zároveň pro EuroZprávy.cz varoval, že současný systém distribuce prostřednictvím militarizovaných center pod vedením americké organizace GHF je zcela nedostatečný a pomoc se k nejzranitelnějším vůbec nemusí dostat.

včera

Ukrajinská armáda, ilustrační fotografie

Za zničený ruský tank 40 bodů. Ukrajina vymyslela motivační systém, vojákům z války udělala hru

Na Ukrajině se každý den objevují tisíce záběrů z bojové linie – explodující tanky, vojáci prchající před drony, výbuchy a další scény. Tyto snímky však už nejsou jen svědectvím války, ale staly se i cennou měnou. Ukrajinská armáda zavedla systém, v němž vojáci sbírají body za zničené cíle, které mohou následně směnit za vojenskou výbavu. Válka se tak v podstatě proměňuje v digitální soutěž, která někteří přirovnávají k počítačové hře.

včera

Dovoz a vývoz zboží

EU se ponížila a opět kapitulovala před Trumpem. Konec obchodní války ale stále nenastal, varuje server

Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyen ustoupila Donaldovi Trumpovi a souhlasila s podmínkami obchodní dohody, která je pro EU výrazně nevýhodná. Tato dohoda, která přináší daleko vyšší cla na evropské zboží dovážené do USA než na americké produkty vyvážené do EU, je nejen ponižující, ale ani nezaručuje konec obchodní války mezi oběma stranami, píše The Guardian.

včera

Šanghaj

The Diplomat: K Číně jsou nejkritičtější Češi, Slováci ji vnímají nejvíce pozitivně

Průzkumy veřejného mínění v zemích Visegrádské čtyřky (V4) — Česku, Maďarsku, Polsku a Slovensku — naznačují, že veřejnost zůstává převážně skeptická vůči Číně, přičemž jejich postoje se často liší od vládních politik. Tento kontrast mezi vládními směry a názory obyvatel nabízí zajímavý pohled na bilaterální vztahy s Pekingem. Uvedl to server The Diplomat.

včera

Palestina, pásmo Gazy

IPC: V Gaze probíhá nejhorší možný scénář hladomoru

Iniciativa Integrated Food Security Phase Classification (IPC), globální projekt vedený agenturami OSN, humanitárními organizacemi a vládami, vydala alarmující upozornění, že v Gaze v současnosti probíhá nejhorší možný scénář hladomoru.

včera

včera

Dva mrtví v centru Prahy. Na místě zasahuje policie

Pražská policie se od úterního rána zabývá nálezem dvou mrtvých v centru hlavního města. Těla našel náhodný kolemjdoucí, na místě pracují i kriminalisté. Předběžné závěry jsou takové, že nedošlo k cizímu zavinění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy