Brambory mají v našem jídelníčku své nezastupitelné místo, většina z nás je jí dokonce několikrát týdně. Vědci však varují, že pokud jde o zdraví, hodně záleží na tom, jaké úpravě brambor dáváme přednost.
U lidí, kteří jedí smažené brambory dvakrát nebo vícekrát týdně, existuje dvojnásobné riziko předčasného úmrtí ve srovnání s těmi, kteří se jim spíše vyhýbají, ukázala nedávná studie zveřejněná v časopise American Journal of Clinical Nutrition. „Spotřeba smažených brambor se zvyšuje po celém světě,“ varoval doktor Nicola Veronese, vedoucí autor studie a vědec z National Research Council v italské Padově.
V roce 2014 Američané podle CNN spotřebovali téměř 51 kilogramů brambor na osobu. Z tohoto celkového počtu tvořily 15 kilogramů čerstvé brambory a 36 kilogramů předem zpracované brambory. Podle amerického ministerstva zemědělství tvoří většinu zpracovaných brambor, které Američané jedí, hranolky.
Veronese a jeho kolegové sledovali 4,440 lidí ve věku 45 až 79 let po dobu osmi let kvůli studiu osteoartrózy. Výzkumný tým se ale nakonec rozhodl změnit téma a podívat se na spotřebu brambor. I přesto, že většina z nás předpokládá, že smažené brambory mohou být nezdravé, existuje jen „velmi omezené“ množství vědeckých údajů o této problematice, vysvětluje Veronese.
Vědci proto rozdělili účastníky studie do podskupin podle toho, jak často jedí brambory. V průběhu osmi let celkem 236 účastníků zemřelo. Díky analýze dat pro každou skupinu Veronese a jeho tým zjistili, že u těch, kteří jedli smažené brambory dvakrát až třikrát týdně se zdvojnásobila šance předčasného úmrtí ve srovnání s těmi, kteří nejedli žádné smažené brambory.
Pod hlavičkou „smažené brambory, hranolky, bramborové lupínky“ jsou zahrnuty veškeré další přípravy brambor vyžadující fritézu či smažení, vysvětluje Veronese. Věk nebo pohlaví účastníků neovlivnilo výsledek, ale data ukázala, muži a mladší účastníci s větší pravděpodobností jedí smažená jídla než ženy a starší účastníci výzkumu.
Studie byla založena na pozorování, což znamená, že výzkumníci jednoduše sledovali chování určité skupiny lidí a našli spojitost mezi jedním chováním – tedy jedením smažených brambor - a dalším faktorem - předčasnou smrtí. Vzhledem k tomu, že jde o pozorovací studii, Veronese a jeho spoluautoři upozorňují, že nelze říci, že jedení smažených brambor přímo způsobuje předčasnou smrt - to by totiž vyžadovalo další výzkum.
„I když se jedná o observační studii, jsme přesvědčeni, že kuchyňský olej, bohatý na trans-tuky, je důležitým faktorem při vysvětlování úmrtnosti u těch, kteří jedí více brambor,“ řekl Veronese. Dodal, že roli v předčasné smrti těch, kteří jedli dvě nebo více porcí hranolků každý týden, mohou hrát také „další důležité faktory“, včetně obezity, sedavého způsobu života a požívání velkého množství soli.
John Keeling z Národní bramborové rady také řekl, že „studie není relevantní pro běžnou populaci“, protože údaje byly shromážděny pro studii osteoartrózy a obsahuje pouze pacienty s artritidou. „Brambory jsou ze své podstaty velmi zdravá zelenina,“ řekl Keeling. Středně velký brambor podle něj obsahuje 110 kalorií, nemá žádný tuk, žádný sodík, žádný cholesterol, poskytuje téměř třetinu denní dávky vitamínu C a také draslík. Na základě údajů ve studii Keeling také uvedl, že „je do značné míry přehnané tvrdit, že smažené brambory, nebo jakékoliv jiné formy brambor, jsou nezdravé.“
Susanna Larssonová, docentka na Ústavu environmentální medicíny Karolinska Institutet ve Stockholmu, poznamenala, že nová studie neposkytuje „žádný důkaz“, že spotřeba brambor sama o sobě může zvýšit riziko předčasného úmrtí. „Spotřeba smažených brambor může být ukazatelem méně zdravého (západního) dietního vzoru, který je spojen se zvýšenou mortalitou,“ říká Larssonová, která rovněž provedla studii o spotřebě brambor. Její studie ale neobjevila zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění spojených s jedením brambory.
Podle dietetičky Stephanie Schiffové může potenciální nebezpečí při konzumaci smažených potravin obsahujících škrob představovat akrylamid, který vzniká, když jsou škrobové potraviny jako brambory smažené či pečené při vysoké teplotě. S tím spojený proces hnědnutí je vlastně reakce, která produkuje tuto chemickou látku. Bylo už prokázáno, že akrylamid způsobuje rakovinu u laboratorních zvířat a je považován za toxický i pro člověka, vysvětluje Schiffová. Akrylamid je také potenciální příčina rakoviny, dodala.
Související
Brambory mají svůj mezinárodní den. Co z nich vařili naši předci?
Ve slevových akcích zlevnily brambory i vejce. Lidé si připlatí za mléčné výrobky či chléb
Aktuálně se děje
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
včera
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
včera
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
10. srpna 2026 22:02
Kolumbie vyhlásila stav národní katastrofy. Počet mrtvých po zemětřesení dál prudce stoupá
10. srpna 2026 20:50
Francie zavádí kvůli vedru krizový stav. Domácnostem omezuje spotřebu vody
Francie se potýká s mimořádně závažnou krizí způsobenou vlnami veder a přetrvávajícím suchem. Podle oficiálních informací ministerstva pro ekologickou tranzici podléhá v současné době omezením spotřeby vody již téměř sedmdesát procent území státu. Nepříznivý vývoj počasí z posledních tří měsíců vytváří nebývalý tlak na veškeré vodní zdroje v zemi.
Zdroj: Libor Novák