Kolik sníme masa? Vědci to spočítali a jsou zděšeni. Měli bychom s tím prý něco dělat

Zvyšující se globální spotřeba masa může mít zásadní negativní vliv na životní prostředí. Tvrdí to desítka vědců z Oxfordské univerzity, kteří jsou autory nové studie zveřejněné v prestižním časopisu Science.

Spotřeba masa každoročně narůstá s tím, jak roste velikost lidské populace a zvyšuje se bohatství lidí. Jak ale upozorňuje nová studie zveřejněná magazínem Science, tento nárůst spotřeby masa má zásadní negativní důsledky pro využívání půdy, vody a změny životního prostředí.

„Přestože je maso koncentrovaným zdrojem živin pro rodiny s nízkými příjmy, zvyšuje také riziko chronického onemocnění, jako je například rakovina tlustého střeva a kardiovaskulární onemocnění. Změna návyků na spotřebu masa je výzvou, která vyžaduje identifikaci složitých sociálních faktorů spojených s konzumací masa a rozvoj účinných intervencí,“ píší vědci.

Rychlost růstu spotřeby masa se v různých regionech liší, přičemž spotřeba v zemích s vysokými příjmy je statická nebo klesající, zatímco u zemí se středními příjmy středně silně roste. V zemích s nízkými příjmy je spotřeba masa v průměru nízká a stabilní. „Celosvětová spotřeba kuřat a vepřového masa se výrazně zvýšila. Spotřeba různých druhů masa a masných výrobků má významný vliv na zdraví lidí a živočišná výroba může mít zásadní negativní účinky na životní prostředí,“ upozorňuje studie.

Průměrné množství masa, které se zkonzumuje ve světě, se téměř zdvojnásobilo – v roce 1961 to bylo asi 23 kilogramů na osobu, v roce 2014 už to bylo 45 kilogramů.

Maso je dobrým zdrojem energie a některých základních živin - včetně proteinů a stopových prvků, jako je železo, zinek, a vitamin B 12. Tyto živiny je ale na druhé straně možné získat i jinak než konzumací masa, píší vědci. „V západních zemích s vysokými příjmy velké studie a metaanalýzy ukazují, že celková míra úmrtnosti je mírně vyšší u účastníků, kteří mají vysoký příjem červeného a zpracovaného masa. Nejsilnějším důkazem specifického nežádoucího účinku je zvýšené riziko kolorektálního karcinomu (rakovina tlustého střeva a konečníku) souvisejícího s vysokým příjmem zpracovaného masa,“ píše se ve studii.

Při výrobě masa je také produkováno více emisí ve srovnání s rostlinnými potravinami. Zemědělství také využívá mnohem více sladké vody než jakákoli jiná lidská činnost a téměř třetina vody směřuje k hospodářským zvířatům, takže produkce masa je v některých oblastech hlavním konkurentem jiného způsobu využívání vody, včetně toho, který je nezbytný k udržení přírodních ekosystémů. Výroba masa může být důležitým zdrojem dusíku, fosforu a dalších znečišťujících látek a ovlivňuje biologickou rozmanitost.

Podle vědců by tak lidé měli své návyky změnit. „Historie naznačuje, že změna stravovacího chování v reakci na intervence je pomalá. Můžeme však změnit sociální normy. Tomuto procesu může napomoci koordinované úsilí občanské společnosti, zdravotnických organizací a vlády," dodávají vědci. 

Související

Více souvisejících

Maso Maso vepřové Kuřecí maso Vědci Lidé

Aktuálně se děje

před 15 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Obavy vědců se naplnily. El Niño je tady, může dosáhnout historické síly a působit miliardové škody

V Tichém oceánu se oficiálně zformoval klimatický jev El Niño a podle předpovědí meteorologů by mohl dosáhnout historické síly. Tento přirozený oteplovací cyklus, který v tichomořské oblasti blízko rovníku ovlivňuje celosvětové počasí, podle odborníků ještě více zvýší teplotu planety již tak zatížené znečištěním z fosilních paliv a pravděpodobně vyvolá extrémní projevy počasí po celém světě. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Ilustrační foto

Polsko spustí unikátní program. Statisícům lidí poskytne kurzy přežití

Polsko v rámci své snahy stát se klíčovou pevností NATO vůči Rusku spustilo rozsáhlý civilní program wGotowości neboli Připravenost, který učí dobrovolníky dovednostem potřebným pro přežití v dobách krize. Tato iniciativa představuje největší projekt dobrovolného obranného výcviku v polské historii a klade si za cíl propojit armádu s veřejností a psychologicky připravit společnost na případný válečný stav.

před 5 hodinami

Kaja Kallasová

Neřeší Ukrajinu, Írán ani Trumpa. Státy EU se bouří proti Kallasové

Francie, Německo a další členské státy Evropské unie intenzivně diskutují o zásadní reformě, či dokonce rozpuštění patnáct let staré Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). Cílem plánovaných změn je zefektivnit reakci bloku na současné geopolitické krize. Podle informací deníku Financial Times zvažují unijní metropole omezení pravomocí šéfky unijní diplomacie Kaji Kallasové a přesun funkcí tohoto úřadu, disponujícího ročním rozpočtem ve výši jedné miliardy eur, zpět pod Evropskou komisi a jednotlivé členské státy.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Hormuzský průliv

Írán oznámil uzavření Hormuzského průlivu. Útoky USA zlikvidovaly příměří, tvrdí

Útoky Spojených států z posledních hodin podle íránského ministerstva zahraničí prakticky zlikvidovaly platnost dosavadního příměří. Teherán označil americké vojenské akce za nezákonné a kriminální, přičemž zdůraznil, že vedle zjevného porušení Charty OSN a základních pravidel mezinárodního práva ohledně národní suverenity tyto údery učinily dohodu o příměří z 8. dubna fakticky bezvýznamnou. 

před 8 hodinami

Elon Musk

Musk podnítil nepokoje v Belfastu. Odhalil slabinu sociálních sítí

Násilné nepokoje v Belfastu a dalších britských městech ukázaly rostoucí vliv sociálních sítí, s jejichž pomocí krajně pravicoví aktéři prosazují protipřistěhovaleckou agendu. Rozbuškou pro vlnu neklidu se stal pondělní útok nožem v Belfastu, ze kterého byl obviněn súdánský žadatel o azyl, jenž do Spojeného království dorazil v roce 2023. Incidentu okamžitě využili radikální aktivisté k mobilizaci svých stoupenců. Následující večer provázely pouliční střety, zapalování aut, domů i autobusů a také rasově motivované útoky na majetek, včetně napadení provozovny tureckého holičství.

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

V Severním Irsku vypukly násilné protiimigrační protesty

Policie v Severním Irsku nasadila proti demonstrantům vodní děla

Policie v Severním Irsku nasadila vodní děla proti výtržníkům během druhé noci protiimigračních protestů. U kruhového objezdu Sandyknowes poblíž Newtownabbey, severně od Belfastu, tak rozehnala dav přibližně tří set lidí, kteří zapálili nákladní vůz a házeli cihly a zápalné lahve. Nepokoje byly hlášeny také z měst Derry a Coleraine, celkově však byly výtržnosti mírnější než v úterý, kdy davy útočily na etnické menšiny v reakci na pondělní útok nožem v severním Belfastu, který si vyžádal jednoho těžce zraněného muže.

před 11 hodinami

před 11 hodinami

před 13 hodinami

včera

Aleš Svoboda

Česká cesta do vesmíru míří k úspěchu. Svoboda by mohl letět na ISS

Premiér Andrej Babiš se společně s prvním místopředsedou vlády a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Robertem Plagou a ministrem obrany Jaromírem Zůnou v pondělí v pražském Planetáriu zúčastnil tiskové konference k národnímu projektu Česká cesta do vesmíru. Konference představila aktuální kroky směřující k realizaci historicky první samostatné mise České republiky na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS).

včera

včera

včera

včera

Zemřela Zdena Mašínová

Česko zasáhla ve středu odpoledne velmi smutná zpráva. Ve věku 92 let zemřela Zdena Mašínová, dcera odbojáře Josefa Mašína a sestra kontroverzně vnímaných bratří Mašínů. O úmrtí Mašínové informoval historik Petr Blažek. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy