Vědci z 16 zemí na světě se podíleli na vzniku tzv. planetární diety. Změna stravovacích návyků by měla zabránit předčasné smrti, omezit dopady jídla na životní prostředí, ale především zabránit hladomoru, který lidstvu hrozí již za tři desetiletí.
Planetární dieta by mohla zabránit smrti až 12 milionů lidí, kteří každý rok umřou předčasně. Navíc by mohla přispět ke snížení emisí skleníkových plynů a ochraně většího území zemědělské plochy nebo vody.
Už v roce 2050, kdy má celosvětová populace dosáhnout 10 miliard lidí, hrozí, že bez změny našich stravovacích návyků nebude možné nakrmit všechny hladové krky. Změna návyků stojí za zvážení i z toho pohledu, že stojí za množstvím vážných nemocí, jako jsou některé druhy rakoviny či obezita.
„Jídlo, které produkujeme i jíme, determinuje zdraví lidí na celé planetě. V současnosti jsme přitom bezpochyby na špatné cestě,“ říká autor studie Tim Lang, který vzápětí dodává: „Potřebujeme výraznou změnu, která bude založena na podmínkách jednotlivých zemí.“
„Základem by podle nás měl být zdravý a zároveň dlouhodobě udržitelný způsob stravování,“ konstatuje Lang. Podle 37 specializovaných vědců z několika zemí by měl spočívat v redukci spotřeby červeného masa a cukru o polovinu. Zdvojnásobit bychom naopak měli konzumaci zeleniny, ovoce nebo ořechů.
„Světové stravovací návyky se musí dramaticky změnit,“ vzkazuje i Walter Willett z Harvardské univerzity s tím, že už dnes nemá 800 milionů lidí na světě dostatek jídla, zatímco jinde na světě se jí velice nezdravě. Vědci stanovená dieta by podle jeho názoru měla všude na světě respektovat místní tradice a možnosti.
Lidé na severoamerickém kontinentu momentálně překračují doporučené dávky konzumace červeného masa více než šestkrát. V jižní Asii přitom leckde nemají ani polovinu potřebného množství. Planetární dieta by v tomto ohledu měla do budoucna zajistit větší rovnováhu.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Klid před bouří. Válka v Íránu zatím cenami v obchodech nezahýbala, experti řekli, kdy se to změní
V Rakousku se objevila nebezpečná dětská výživa. Případ se řeší i v Česku
potraviny jídlo , dieta , stravování , hladomor , Klimatické změny , věda
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 57 minutami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 1 hodinou
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 3 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
včera
Zemřela princezna Bha. Budoucí thajská královna strávila poslední roky života v kómatu
včera
Ukrajinská armáda zničila při útoku na most desítky vojenských vozidel. Chce odstřihnout Rusko od Krymu
včera
Ukončili jsme válku s Íránem, prohlásil Trump. K žádné dohodě zatím nedošlo, reaguje Teherán
včera
Počasí bude i o víkendu deštivé. Dorazí i vítr
Víkendové počasí přinese větrné dny, kdy se zpočátku setkáme s deštěm, ale v průběhu času bude oblačnosti ubývat.
Zdroj: Libor Novák