Vědci jsou na stopě metodě, jak léčit Alzheimerovu chorobu

Stimulace vysokofrekvenčních mozkových vln pomocí blikajících světel a klikání by v budoucnu mohla pomoci léčit Alzheimerovu chorobu. Vyplývá to ze studie zveřejněné v únorovém čísle časopisu Nature.

Vědecké studie odhalily, že stimulace vysokofrekvenčních mozkových vln zvaných gama vlny může pomoci mozku zbavit se odpadních látek, které mohou přispívat k vývoji neurologických onemocnění. Nová studie, provedená vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT), se zaměřuje na metody dosažení tohoto efektu.

Při Alzheimerově chorobě se v mozku lidí vytvářejí lepkavé shluky bílkovin, známé jako amyloidové plaky. Zatím není jisté, zda tyto shluky přímo způsobují Alzheimerovu chorobu, neboť její skutečná příčina je pravděpodobně složitější.

Tým vědců z MIT zkoumal amyloidové plaky v mozku myší. Během studie zjistili, že záblesky světla a klikání s frekvencí 40 Hz (tedy 40krát za sekundu) pomáhaly glymfatickému systému mozku odstraňovat amyloidní proteiny. Glymfatický systém funguje jako "odpadové potrubí" mozku, které odstraňuje škodlivé látky.

Po aplikaci světelné a zvukové stimulace vědci pozorovali zvýšené množství mozkomíšního moku a rychlejší pulsování sousedních tepen, což ještě více podpořilo schopnost mozku eliminovat biologický odpad. Také zaznamenali zvýšení množství intersticiální tekutiny vylučované z mozku, což potvrdilo efektivnější vyplavování odpadních látek.

"Zatím nemáme kompletní popis přesných kroků, ale výsledky naší studie podporují teorii, že vyplavování probíhá prostřednictvím glymfatického systému," uvedl kognitivní vědec Mitchell Murdock z MIT.

Detailní analýza zdůraznila význam aquaporinu-4 jako kanálu v membránách astrocytů, buněk v centrální nervové soustavě, které podporují a chrání mozek. Blokování těchto kanálů vedlo k normalizaci hromadění amyloidních bílkovin, což naznačuje slibnou oblast pro další výzkum.

Analýza chemických signálů na úrovni RNA rovněž odhalila zvýšenou produkci peptidů spojených s potlačením Alzheimerovy choroby. Všechny tyto změny pravděpodobně vyvolala stimulace gama vlnami, která vedla neurony k produkci peptidů jako reakci.

"Naše zjištění odhalují nové mechanismy, které využívají glymfatický systém k odstraňování amyloidních proteinů z mozku," dodávají vědci ve studii.