Dva dny po Vánocích, 26. prosince 2004, postihlo oblast západního pobřeží indonéského ostrova Sumatra mohutné zemětřesení. Zabilo přes 200 tisíc lidí a stalo se jednou z nejsmrtonosnějších přírodních katastrof v historii. Kromě toho má ale na kontě i jedno prvenství, vyvolala vlnu tsunami, která se postarala o nejhorší železniční katastrofu všech dob.
Podmořské zemětřesení postihlo v neděli 26. 12. 2004 v 07:58:53 místního času oblast západního pobřeží indonéského ostrova Sumatra. Kromě toho, že jde o třetí nejsilnější zemětřesení zaznamenané seismografem, vypuklo po hlavním otřesu v celé oblasti dalších několik desítek zemětřesení s amplitudou větší než 5 stupňů Richterovy stupnice. S délkou trvání 8,3 až 10 minut tak jde o nejdéle trvající zemětřesení, které kdy bylo pozorováno.
Zemětřesení následované vlnou tsunami bylo citelné v Bangladéši, Indii, Malajsii, Myanmaru, Thajsku, Singapuru a na Maledivách. Způsobilo, že se dlouhé rovné úseky mořského dna vymrštily, což vyústilo v nárůst výšky a rychlosti vln, které kompletně zničily město indonéské Lhoknga.
Tsunami, která zasáhla pobřeží Indonésie a jižní Asie, dosahovala v oblastech severní Sumatry a Nicobarských a Andamanských ostrovů výšky až 17 metrů. Pobřeží Thajska tsunami zasáhla asi po 50 minutách, Srí Lanku po 2 hodinách a Indii asi za 2–3 hodiny.
Vlna tsunami vyvolaná zemětřesením ale nezabíjela jen ve městech a na vesnicích. Srazila také vlak na trati mezi městy Kolombo a Galle. Podle odhadů si katastrofa vyžádala nejméně 1700 mrtvých, podle některých zdrojů dokonce přes 2000. Jedná se tak o největší železniční neštěstí všech dob.
Nehodu přežilo pouze 150 pasažérů a více než 200 mrtvých nikdy nebyly identifikovány. Jisté je, že lidé neměli šanci přežít. Již do tak plného vlaku se snažili schovat další místní lidé, kteří věřili, že je mohutný stroj ochrání před masou vody, která se na ně po otřesech řítila. Právě to se jim ale stalo osudné.
Osm vagonů bylo natolik plných lidí, že jejich dveře nešly otevřít. Jakmile se přes vlak přehnala vlna, odmrštila jej mezi stromy, a lidé uvnitř se začali topit. Neměli sebemenší na záchranu, stejně jako lidé, kteří se před vlnou schovávali za vlakem. Ty odmrštěné vagony doslova rozmačkaly.
Asie má ale na kontě více železničních neštěstí. 18. února 2004 došlo v Íránu k požáru a následnému výbuchu vykolejených železničních vagonů nákladního vlaku převážejícího benzin a průmyslové chemikálie, které se daly samovolně do pohybu na železniční stanici nedaleko Nejšapúru v severovýchodním Íránu. Podle úřadů zemřelo 295 lidí, většinou hasičů a záchranářů.
Výbuch nákladu vlaku zničil v tomtéž roce, 22. dubna 2004, nádraží a okolí i v severokorejském městě Jongčchonu u hranic s Čínou. Exploze nastala pár hodin poté, co projel zvláštní vlak s tehdejším vůdcem KLDR Kim Čong-ilem. Příčinou exploze byl hořlavý náklad ve vlaku; objevily se ale spekulace o atentátu.
Související
Trump může na cestě po Asii změnit svět. Tváří se jako revolucionář, navazuje na předchůdce
Politico: Ani Ukrajina, ani Blízký východ. Třetí světová začne v ještě žhavějším regionu
Asie , Vlaková neštěstí , Tsunami , Zemětřesení
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě