Sociální systémy jsou obecně velice kontroverzním tématem a oblastí akademických debat i mediálního zkoumání, nicméně samotný pohled ze strany obyvatelstva té které zkoumané země na danou problematiku bývá často v těchto debatách opomíjen. V tomto článku proto představíme názor čínského obyvatelstva na tamější sociální monitorovací systém, který v jednom ze svých odborných článků blíže zkoumala Genia Kostka z Freie Universität v Berlíně. Článek vychází z výsledků průzkumu veřejného mínění provedeného na jaře roku 2018.
Čínský sociální monitorovací systém je pro nás na evropském kontinentu něčím nepředstavitelným. Systém, který postupně zavádějí jednotlivé čínské regionální vlády, aby mohly lépe a efektivněji kontrolovat činnost a chování svého obyvatelstva, by se navíc měl do konce roku 2020 rozrůst v komplexní celonárodní sledovací soustavu. Z technologického hlediska se jedná o velice propracovanou strukturu sociálního managementu využívající pokročilé datové technologie, z hlediska lidsko-právního se však jedná o poměrně citlivé téma. Mohli bychom se ptát, zda kreditní sociální systém (dále také SCS = Social credit system, pozn. red.) nenapomáhá k omezování, či dokonce k porušování lidských práv obyvatel Číny? Odpověď tamějších obyvatel nás Evropany může poměrně zaskočit.
Pomocí začlenění progresivních datových platforem a technologií do systému vládnutí vytvořila Čína rozsáhlý monitorovací systém, který nejenže dokáže velice dobře kontrolovat životní prostředí, ale který především efektivně provádí sociální kontrolu a management. Pomocí této kontroly mohou vládnoucí čínské elity odhalit nejčastěji se vyskytující sociální problémy, což jim v dlouhodobém horizontu může napomoci těmto a obdobným společenským problémům předejít.
Původním záměrem SCS systémů bylo zjišťování problémů v obchodní a finanční sféře, takto byla poprvé strategie SCS představena na počátku 90. let minulého století. V průběhu následujícího desetiletí se však začala začleňovat i do sféry vládnutí a v roce 2007 bylo možné napočítat téměř 20 centrálních vládních oddělení, která prvky SCS systému zavedla. Do poloviny roku 2018 zavedlo zkušební SCS systém více než 40 místních a provinčních vlád.
Zavádění systémů SCS tak postupně poměrně radikálním způsobem proměnilo tradiční čínský systém vládnutí, a to jak v sociální, tak v ekonomické dimenzi. Doposud se jedná spíše o fragmentovaný systém, v jehož jednotlivých částech přebírají iniciativu provinční a regionální čínské vlády, často ale i obchodní společnosti. Ačkoliv je systém prozatím nejednotný a necentralizovaný, a jednotlivé vlády na lokálních úrovních tak mají ponechanou určitou volnost v konkrétním nastavování a řízení, jeho jednotlivé součásti mají něco společného – každý z regionálních SCS systémů vytváří soustavu tzv. sankcí a benefitů, které ovlivňují a řídí chování jedinců, firem a dalších organizací napříč zemí. Podle způsobu chování získávají občané v různých formách a podobách buďto „odměny“, anebo naopak „tresty“. Pokud se občané či organizace chovají ilegálně a protiprávně, vede to k následným penalizacím – příkladem nejčastěji udělovaných sankcí je omezený přístup do vysokorychlostních vlaků nebo k finančním službám. V opačném případě – tedy při dodržování pravidel a legislativy, jsou lidé odměňováni například tak, že platí nižší daně anebo mají jednodušší přístup k vládním službám.
Postoj čínské veřejnostiPrimárním cílem čínské vlády je zlepšení vynucení práva a jeho dodržování napříč širokou veřejností – systém odměn a trestů považují autority za efektivní nástroj sociálního managementu. Čínská veřejnost překvapivě sdílí na kontrolní systém velice obdobný názor. Průzkum z loňského jara ukázal, že až 80 % dotázaných vyjadřuje podporu až silnou podporu se systémem SCS, 19 % jej vnímá neutrálně a zbylé 1 % projevilo v průzkumu se sociálním systémem nesouhlas.
Systém má nejvyšší podporu mezi občany s vyššími příjmy a vyšším vzděláním, kteří pocházejí z měst. Tato výseč společnosti je o systému a jeho fungování lépe informovaná, a dokáže jej tedy i lépe využít ve svůj prospěch. Logicky i proto byla zaznamenána vyšší podpora u těch obyvatel, kteří ze systému profitují. Ti uvádějí, že SCS považují za užitečný nástroj, který dělá lidi více upřímnými a zodpovědnými za své činy a který zlepšuje kvalitu jejich života.
Naopak téměř polovina respondentů pocházejících z vesnic či okrajových městských částí uvedla, že neví, jak systém přesně funguje a jak je jejich „sociální skóre“ počítáno. Z tohoto důvodu je systém na vesnicích a v odlehlejších oblastech vnímán velice negativně. Vysvětlením tohoto jevu může být i skutečnost, že lidé na vesnicích nemají stejný přístup ke všem výhodám a službám SCS, jako mají lidé ve městech a metropolích. Je pro ně tedy obtížnější ze systému profitovat.
Další spíše skeptickou část čínské populace tvoří mladší a lépe vzdělaná generace, která je nakloněna více liberálním pohledům. Z provedeného průzkumu však celkově vyplývá, že občané nepovažují sociální kreditní systém za nástroj kontroly, ale spíše za nástroj zlepšující kvalitu života a za nástroj, díky kterému se lidé stanou více upřímnými a zodpovědnými za své konání a chování a díky kterému budou více dodržovat zákony.
Z některých rozhovorů provedených v rámci průzkumu také vyplynulo, že občany příliš neznepokojuje ani skutečnost, že se vláda pomocí kontrolního systému dostane k jejich nejosobnějším informacím. Tato osobní a citlivá data jsou totiž již dávno přístupná Komunistické straně Číny. Někteří respondenti dodali, že pokud sbíraná data slouží k dobrým účelům, tak je to pro ně přijatelné.
Související
Trump pojede do Číny, jejího prezidenta pak pohostí v USA
Čínský odpor k Japonsku roste. Co stojí za tamní nenávistí vůči premiérce Takaichi?
Čína , lidská práva , společnost , veřejnost , sociální kontrola
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák