Sociální systémy jsou obecně velice kontroverzním tématem a oblastí akademických debat i mediálního zkoumání, nicméně samotný pohled ze strany obyvatelstva té které zkoumané země na danou problematiku bývá často v těchto debatách opomíjen. V tomto článku proto představíme názor čínského obyvatelstva na tamější sociální monitorovací systém, který v jednom ze svých odborných článků blíže zkoumala Genia Kostka z Freie Universität v Berlíně. Článek vychází z výsledků průzkumu veřejného mínění provedeného na jaře roku 2018.
Čínský sociální monitorovací systém je pro nás na evropském kontinentu něčím nepředstavitelným. Systém, který postupně zavádějí jednotlivé čínské regionální vlády, aby mohly lépe a efektivněji kontrolovat činnost a chování svého obyvatelstva, by se navíc měl do konce roku 2020 rozrůst v komplexní celonárodní sledovací soustavu. Z technologického hlediska se jedná o velice propracovanou strukturu sociálního managementu využívající pokročilé datové technologie, z hlediska lidsko-právního se však jedná o poměrně citlivé téma. Mohli bychom se ptát, zda kreditní sociální systém (dále také SCS = Social credit system, pozn. red.) nenapomáhá k omezování, či dokonce k porušování lidských práv obyvatel Číny? Odpověď tamějších obyvatel nás Evropany může poměrně zaskočit.
Pomocí začlenění progresivních datových platforem a technologií do systému vládnutí vytvořila Čína rozsáhlý monitorovací systém, který nejenže dokáže velice dobře kontrolovat životní prostředí, ale který především efektivně provádí sociální kontrolu a management. Pomocí této kontroly mohou vládnoucí čínské elity odhalit nejčastěji se vyskytující sociální problémy, což jim v dlouhodobém horizontu může napomoci těmto a obdobným společenským problémům předejít.
Původním záměrem SCS systémů bylo zjišťování problémů v obchodní a finanční sféře, takto byla poprvé strategie SCS představena na počátku 90. let minulého století. V průběhu následujícího desetiletí se však začala začleňovat i do sféry vládnutí a v roce 2007 bylo možné napočítat téměř 20 centrálních vládních oddělení, která prvky SCS systému zavedla. Do poloviny roku 2018 zavedlo zkušební SCS systém více než 40 místních a provinčních vlád.
Zavádění systémů SCS tak postupně poměrně radikálním způsobem proměnilo tradiční čínský systém vládnutí, a to jak v sociální, tak v ekonomické dimenzi. Doposud se jedná spíše o fragmentovaný systém, v jehož jednotlivých částech přebírají iniciativu provinční a regionální čínské vlády, často ale i obchodní společnosti. Ačkoliv je systém prozatím nejednotný a necentralizovaný, a jednotlivé vlády na lokálních úrovních tak mají ponechanou určitou volnost v konkrétním nastavování a řízení, jeho jednotlivé součásti mají něco společného – každý z regionálních SCS systémů vytváří soustavu tzv. sankcí a benefitů, které ovlivňují a řídí chování jedinců, firem a dalších organizací napříč zemí. Podle způsobu chování získávají občané v různých formách a podobách buďto „odměny“, anebo naopak „tresty“. Pokud se občané či organizace chovají ilegálně a protiprávně, vede to k následným penalizacím – příkladem nejčastěji udělovaných sankcí je omezený přístup do vysokorychlostních vlaků nebo k finančním službám. V opačném případě – tedy při dodržování pravidel a legislativy, jsou lidé odměňováni například tak, že platí nižší daně anebo mají jednodušší přístup k vládním službám.
Postoj čínské veřejnostiPrimárním cílem čínské vlády je zlepšení vynucení práva a jeho dodržování napříč širokou veřejností – systém odměn a trestů považují autority za efektivní nástroj sociálního managementu. Čínská veřejnost překvapivě sdílí na kontrolní systém velice obdobný názor. Průzkum z loňského jara ukázal, že až 80 % dotázaných vyjadřuje podporu až silnou podporu se systémem SCS, 19 % jej vnímá neutrálně a zbylé 1 % projevilo v průzkumu se sociálním systémem nesouhlas.
Systém má nejvyšší podporu mezi občany s vyššími příjmy a vyšším vzděláním, kteří pocházejí z měst. Tato výseč společnosti je o systému a jeho fungování lépe informovaná, a dokáže jej tedy i lépe využít ve svůj prospěch. Logicky i proto byla zaznamenána vyšší podpora u těch obyvatel, kteří ze systému profitují. Ti uvádějí, že SCS považují za užitečný nástroj, který dělá lidi více upřímnými a zodpovědnými za své činy a který zlepšuje kvalitu jejich života.
Naopak téměř polovina respondentů pocházejících z vesnic či okrajových městských částí uvedla, že neví, jak systém přesně funguje a jak je jejich „sociální skóre“ počítáno. Z tohoto důvodu je systém na vesnicích a v odlehlejších oblastech vnímán velice negativně. Vysvětlením tohoto jevu může být i skutečnost, že lidé na vesnicích nemají stejný přístup ke všem výhodám a službám SCS, jako mají lidé ve městech a metropolích. Je pro ně tedy obtížnější ze systému profitovat.
Další spíše skeptickou část čínské populace tvoří mladší a lépe vzdělaná generace, která je nakloněna více liberálním pohledům. Z provedeného průzkumu však celkově vyplývá, že občané nepovažují sociální kreditní systém za nástroj kontroly, ale spíše za nástroj zlepšující kvalitu života a za nástroj, díky kterému se lidé stanou více upřímnými a zodpovědnými za své konání a chování a díky kterému budou více dodržovat zákony.
Z některých rozhovorů provedených v rámci průzkumu také vyplynulo, že občany příliš neznepokojuje ani skutečnost, že se vláda pomocí kontrolního systému dostane k jejich nejosobnějším informacím. Tato osobní a citlivá data jsou totiž již dávno přístupná Komunistické straně Číny. Někteří respondenti dodali, že pokud sbíraná data slouží k dobrým účelům, tak je to pro ně přijatelné.
Související
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
Čína , lidská práva , společnost , veřejnost , sociální kontrola
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák