New York - Největšímu ohrožení, kterému lidstvo čelí do budoucna, je nedostatečná kybernetická bezpečnost. Čím víc se snažíme automatizovat a nahrazovat lidskou akci mechanickou, strojovou a počítačovou, tím víc na sebe přivoláváme možnost hackerských útoků. Bezpečnost na tomto poli je nízká a zločinci, jak se zatím zdá, jsou vždy o krok vepředu před vládou.
Lidská síla je v porovnání s tou strojovou doopravdy slabší, technologie už za nás dnes dělají lepší výpočty, zvládnou práci rychleji a přitom důkladněji. A nepotřebují čas na odpočinek. Není tak divu, že spousta vizionářů si představuje svět, kde stroje vykonají lidskou práci a nám tak nejspíš nezbude nic jiného, než relaxovat a bavit se.
Jak ušetřit lidem nejvíce času a práce, to je nejspíš otázka, kterou si položili i vývojáři aut. Do doby, kdy budou auta jezdit bez lidské kontroly, máme ještě trochu daleko, ale to nic nemění na tom, že dnešní auta se ve velkém spoléhají právě na automatizaci.
Využíváte třeba automatické převodovky? Spoléháte se během couvání a parkování na výstražné senzory? Tohle všechno patří do automatizace a vás nejspíš ani nenapadlo, jak se dají tyto maličkosti zneužít k páchání masových vražd, kdy útočník jednoduše sedí u počítače a špinavou práci za něj odvedou nic netušící cestující.
Moderní auta jsou "otevřenými dveřmi" pro hackery, kteří během pár vteřin dokáží změnit silnice v pohřebiště. Pokud bude trend pokračovat a automobiloví výrobci na hrozby nezareagují včas, už za pět let by úmrtím nic nezabránilo, varuje Justin Cappos, počítačový expert z Univerzity v New Yorku.
Podle Cappose jsou nyní v ohrožení veškerá auta, která byla vyrobená po roce 2005, některé systémy však byly implantovány již v roce 2000. Už nyní dokáží hackeři ovládat vaše auto na dálku, aniž by museli například fyzicky "poupravit" brzdy. Ve skutečnosti už můžou hackeři stát za některými nehodami, protože vyšetřovatelé se většinou spokojí s vysvětlením, že ve stroji něco selhalo, aniž by chtěli vědět příčinu.
Justin Cappos tvrdí, že na nové technologii není nic špatného, musí se tomu ovšem přizpůsobit bezpečnost. Jenže v automobilovém průmyslu to funguje tak, že už několikrát se zkouší a přidávají nové systémy, aniž by se někdo zajímal o to, jak auta ochránit před ovládnutím zvenčí.
"Pokud se dostaneme do války, velmi bych se obával toho, že hackeři napadnou civilní auta. Ta nejsou nijak chráněná a představují tak snadný cíl. Útok mezi civilisty pak může snadno ochromit zemi," varuje Cappos. Odborník taky tvrdí, že jen několik států na světě vlastní jaderné zbraně, ale prakticky každý stát můžeme v krátké době vyvinout takovou hackerskou skupinu, která napadne běžná auta na silnicích.
"Kdykoliv může někdo poškodit na dálku vaše brzdy, senzory, řazení, nebo vás jednoduše zavřít v autě. Možností je spousta," tvrdí Justin Cappos. Souhlasí s ním i spousta dalších odborníků. "Už jsme byli svědky toho, že auta jsou využívána jako vraždící stroj během teroristických útoků. Čím víc budou vozidla automatizovaná, tím víc dáváme šanci teroristům," řekl odborník na kybernetickou bezpečnost Carsten Maple.
Maple se domnívá, že zasáhnout musí hlavně stát. Jenže politici zatím nevidí problém a bez důkazů i nadále nechávají výrobcům volnou ruku s minimální regulací. Jenom ve Velké Británii je více než 9 milionů vozů, které jsou nějakým způsobem připojeni k wifi síti.
Ať už se to týká zabudované GPS, multimediálních zařízení či systémy ovládající motor a řízení. V podstatě technologie funguje na principu, že si jednotlivé části auta mezi sebou nebo s někým jiným vyměňují a předávají informace, proces je však zcela nechráněný a snadno napadnutelný. "Komponenty v automobilech nejsou schopné vyhodnotit, odkud pocházejí příkazy a zda jsou autentické, " tvrdí Carsten Maple.
Výrobci aut sice tvrdí, že se snaží držet krok s dobou a s každou novou technologií se snaží i o větší bezpečnost, nicméně veřejné mínění jim příliš nevěří. Až 60 procent řidičů se domnívá, že jejich auta by se kybernetického útoku neubránilo samo, dvě třetiny korespondentů pak uvedlo, že se výrobce musí postarat o to, aby hackerům útok co nejvíc znemožnil.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
auto , Hackeři , budoucnost , technologie
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 12 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 45 minutami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 46 minutami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 1 hodinou
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 3 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 4 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
Sněmovní volby by na začátku listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Dostalo by 35,3 % hlasů, vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research. Křesla v dolní parlamentní komoře by získalo ještě pět dalších subjektů. Dvě z vládních stran, konkrétně TOP 09 a KDU-ČSL, by zůstaly pod pětiprocentní hranicí.
Zdroj: Jan Hrabě