Žene se svět dobrovolně do záhrobí? Nová technologie může zabít miliony lidí

New York - Největšímu ohrožení, kterému lidstvo čelí do budoucna, je nedostatečná kybernetická bezpečnost. Čím víc se snažíme automatizovat a nahrazovat lidskou akci mechanickou, strojovou a počítačovou, tím víc na sebe přivoláváme možnost hackerských útoků. Bezpečnost na tomto poli je nízká a zločinci, jak se zatím zdá, jsou vždy o krok vepředu před vládou.

Lidská síla je v porovnání s tou strojovou doopravdy slabší, technologie už za nás dnes dělají lepší výpočty, zvládnou práci rychleji a přitom důkladněji. A nepotřebují čas na odpočinek. Není tak divu, že spousta vizionářů si představuje svět, kde stroje vykonají lidskou práci a nám tak nejspíš nezbude nic jiného, než relaxovat a bavit se.

Jak ušetřit lidem nejvíce času a práce, to je nejspíš otázka, kterou si položili i vývojáři aut. Do doby, kdy budou auta jezdit bez lidské kontroly, máme ještě trochu daleko, ale to nic nemění na tom, že dnešní auta se ve velkém spoléhají právě na automatizaci.

Využíváte třeba automatické převodovky? Spoléháte se během couvání a parkování na výstražné senzory? Tohle všechno patří do automatizace a vás nejspíš ani nenapadlo, jak se dají tyto maličkosti zneužít k páchání masových vražd, kdy útočník jednoduše sedí u počítače a špinavou práci za něj odvedou nic netušící cestující.

Moderní auta jsou "otevřenými dveřmi" pro hackery, kteří během pár vteřin dokáží změnit silnice v pohřebiště. Pokud bude trend pokračovat a automobiloví výrobci na hrozby nezareagují včas, už za pět let by úmrtím nic nezabránilo, varuje Justin Cappos, počítačový expert z Univerzity v New Yorku.

Podle Cappose jsou nyní v ohrožení veškerá auta, která byla vyrobená po roce 2005, některé systémy však byly implantovány již v roce 2000. Už nyní dokáží hackeři ovládat vaše auto na dálku, aniž by museli například fyzicky "poupravit" brzdy. Ve skutečnosti už můžou hackeři stát za některými nehodami, protože vyšetřovatelé se většinou spokojí s vysvětlením, že ve stroji něco selhalo, aniž by chtěli vědět příčinu.

Justin Cappos tvrdí, že na nové technologii není nic špatného, musí se tomu ovšem přizpůsobit bezpečnost. Jenže v automobilovém průmyslu to funguje tak, že už několikrát se zkouší a přidávají nové systémy, aniž by se někdo zajímal o to, jak auta ochránit před ovládnutím zvenčí.

"Pokud se dostaneme do války, velmi bych se obával toho, že hackeři napadnou civilní auta. Ta nejsou nijak chráněná a představují tak snadný cíl. Útok mezi civilisty pak může snadno ochromit zemi," varuje Cappos. Odborník taky tvrdí, že jen několik států na světě vlastní jaderné zbraně, ale prakticky každý stát můžeme v krátké době vyvinout takovou hackerskou skupinu, která napadne běžná auta na silnicích.

"Kdykoliv může někdo poškodit na dálku vaše brzdy, senzory, řazení, nebo vás jednoduše zavřít v autě. Možností je spousta," tvrdí Justin Cappos. Souhlasí s ním i spousta dalších odborníků. "Už jsme byli svědky toho, že auta jsou využívána jako vraždící stroj během teroristických útoků. Čím víc budou vozidla automatizovaná, tím víc dáváme šanci teroristům," řekl odborník na kybernetickou bezpečnost Carsten Maple.

Maple se domnívá, že zasáhnout musí hlavně stát. Jenže politici zatím nevidí problém a bez důkazů i nadále nechávají výrobcům volnou ruku s minimální regulací. Jenom ve Velké Británii je více než 9 milionů vozů, které jsou nějakým způsobem připojeni k wifi síti.

Ať už se to týká zabudované GPS, multimediálních zařízení či systémy ovládající motor a řízení. V podstatě technologie funguje na principu, že si jednotlivé části auta mezi sebou nebo s někým jiným vyměňují a předávají informace, proces je však zcela nechráněný a snadno napadnutelný. "Komponenty v automobilech nejsou schopné vyhodnotit, odkud pocházejí příkazy a zda jsou autentické, " tvrdí Carsten Maple.

Výrobci aut sice tvrdí, že se snaží držet krok s dobou a s každou novou technologií se snaží i o větší bezpečnost, nicméně veřejné mínění jim příliš nevěří. Až 60 procent řidičů se domnívá, že jejich auta by se kybernetického útoku neubránilo samo, dvě třetiny korespondentů pak uvedlo, že se výrobce musí postarat o to, aby hackerům útok co nejvíc znemožnil.

Související

Více souvisejících

auto Hackeři budoucnost technologie

Aktuálně se děje

před 3 minutami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 12 minutami

před 45 minutami

před 46 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 4 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině

Sněmovní volby by na začátku listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Dostalo by 35,3 % hlasů, vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research. Křesla v dolní parlamentní komoře by získalo ještě pět dalších subjektů. Dvě z vládních stran, konkrétně TOP 09 a KDU-ČSL, by zůstaly pod pětiprocentní hranicí. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy