Už jsou to tři roky, kdy těsná většina britských voličů hlasovala v referendu pro odchod z EU. Ten je navzdory veškerým neúspěchům při vyjednávání britské vlády o něm stále ještě populární. Samotné volby do Evropského parlamentu, u nichž se očekávalo, že ve Velké Británii už neproběhnou, jasně vyhrála Strana pro brexit Nigela Farageho. Uvědomují si však Britové veškeré ekonomické následky, které jim v souvislosti s vyjednáváním o vystoupení z EU hrozí? Odpověď na tuto otázku nastínil server Politico.eu.
Ve Velké Británii, která je členem sdružení nejvyspělejších ekonomik světa G8, byl v posledních měsících zaznamenán výrazný útlum automobilového průmyslu nejen kvůli odchodu předních závodů do zemí kontinentální Evropy, nýbrž i v jejich neschopnosti přizpůsobit se novým podmínkám, kdy se politická rozhodnutí mění téměř stejně rychle jako počasí - jednou tvrdý brexit, pak měkký brexit, pak žádný brexit atd. Kdo se v tom má vyznat? Důvodem jsou také obavy z hrozby tvrdého brexitu (no deal) kvůli neschopnosti Londýna a Bruselu najít kompromis, který by byl přijatelný pro obě strany.
Samotná Británie měla být už touto dobou mimo EU s tím, že by se nacházela v takzvané přechodné fázi, kdy by už nebyla formálně členskou zemí, ale zůstaly by jí zachovány veškeré výhody plynoucí z něj - volný trh, celní unie. Toto období by trvalo až do konce roku 2020, než by bylo dosaženo kompletní dohody mezi Londýnem a Bruselem o budoucích diplomatických vztazích.
To se však nestalo a představitelé předních automobilových závodů začali postupně odcházet z Británie do jiných zemí EU, které se jim nabídly - například Nizozemsko. Obavy z hrozícího tvrdého brexitu a s ním souvisejícím uvalením cel, které by ohrozily jejich zakázky, jasně převýšily náklady na přesun výroby do jiných zemí. Velké Británii teď momentálně hrozí izolace a kolaps ekonomiky. Pokud nedokáže navázat dobré diplomatické vztahy s EU, nezbývá jí, než se zaměřit na jiné země - USA, Jižní Koreu, ale i své bývalé kolonie.
Odchod závodů a s ním související pokles objemu výroby automobilů v Británii způsobil zpomalení růstu britské ekonomiky z 0,5 % v období od ledna do března na 0,3 % v dubnu. Nejedná se sice o příliš velké číslo, ale i tak je potřeba nebrat je na příliš lehkou váhu. Podle ekonomů se totiž i tak jedná o výrazně zpomalení, které může mít nedozírné následky. Britští voliči si možná svým hlasem před třemi lety zadělali na velké problémy, případně si v předčasných volbách nedokázali zvolit své odpovědné politické zástupce.
Automobilky potřebují jistotu! Bude, anebo nebude brexit? A jaký?"V posledních třech měsících jsme zaznamenali pokles růstu HDP a zpomalení britské ekonomiky. Hlavním důvodem je výrazně nízký objem výroby automobilů, který způsobila neschopnost zbývajících automobilek adaptovat se na nepředvídatelný vývoj ohledně brexitu, respektive data, kdy země skutečně vystoupí z EU. Automobilky potřebují mít v tomto směru větší jistotu, protože očekávají, že po brexitu přijde chaos, respektive hrozba cel," varoval Rob Kent-Smith, statistik odpovědný za měření růstu HDP.
Automobilové závody byly podle Kenta-Smitha už smířeny s 29. březnem coby datem vystoupení Velké Británie z EU, k čemuž ale nedošlo. Do té doby uspokojily veškeré své zakázky a zbytek odložily na léto, kdy už budou vědět, jak se věci mají. Z tohoto důvodu pak nebyly v dubnu schopné efektivně reagovat na následnou poptávku po automobilech, což způsobilo výrazný pokles objemu jejich výroby.
Nejen, že spousta automobilových závodů už v Británii není, ale velká část z nich nedokáže reagovat nepředvídatelný vývoj v jednáních o brexitu. Britská ekonomka Elizabeth Martinsová pracující pro banku HSBC varovala, že podobný vývoj lze zaznamenat i v jiném průmyslu - například ve stavebnictví. Bude-li tento trend pokračovat, může se Británie a tím pádem i celý svět dostat do recese.
Související
Vrátí se Británie do EU? Jednání se mohou obnovit, má to ale podmínku
Události Petra Nutila: Konec Liberlandu, nejhorší premiér, antibrexit a homofobní konzervatismus
Brexit , EU (Evropská unie) , Velká Británie , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Německé lékařství v krizi. Situace se zhoršuje každým rokem
před 2 hodinami
ISS čelí vážnému problému. USA se bojí, Rusko ho neřeší
před 3 hodinami
Válka se pro Kyjev nevyvíjí dobře. Rusko upevňuje své postavení, Ukrajina zažívá jednu vlnu teroru za druhou
před 4 hodinami
Zelenskyj: Putinovi nejde o mír, dialog s ním Ukrajina prohraje. Válku musíme ukončit příští rok
před 5 hodinami
Výcvik ukrajinských vojáků v Polsku: Jak přesně probíhá a co se důstojníci učí?
před 6 hodinami
Prestižní deník si posvítil na Fica. Odhalil skutečné směrování a postoje Slovenska
před 7 hodinami
Politico: O počasí tady vůbec nešlo. Trumpova přesilovka zastínila klimatický summit
před 8 hodinami
CNN: COP29 je fraška. Boj proti klimatické krizi se změnil v divadlo plné bojkotů a oslav fosilních paliv
před 9 hodinami
Migrant zaútočil v Německu na policisty. Jedné z nich ukousnul ucho
před 10 hodinami
Počasí v Česku: Meteorologové počítají se změnou charakteru počasí
včera
Rakušan vyjednal pro policisty ještě tisícikorunu navíc
včera
Ceny másla řeší ÚOHS. Fiala se pustil do Babiše, ten označil premiéra za klauna
včera
Nové ohnisko ptačí chřipky. Testy ho potvrdily na Klatovsku
včera
Klimatické konference ztrácí smysl? Aktivisté upozornili na zásadní problém
včera
Jde vůbec o počasí? Na COP29 dostalo pozvánku víc ropných lobbistů než zahraničních delegací
včera
Scholz po dvou letech zvedl telefon a zavolal Putinovi
včera
Metro na lince B odpoledne nejezdilo
včera
Platy ve veřejné sféře v lednu vzrostou. Ministerstvo práce poslalo návrh dál
včera
Problémy SOCDEM s Lidovým domem pokračují. Soud rozhodl ve prospěch Altnerových
včera
Severní Korea jde s dobou. Kim nařídil masovou výrobu útočných dronů
Severokorejský vůdce Kim Čong-un nařídil masovou produkci sebevražedných útočných dronů, informoval web DW s odkazem na severokorejská státní média. Diktátor konstatoval, že zavedení bezpilotních strojů ve světě si žádá urychlenou aktualizaci státní vojenské teorie.
Zdroj: Lucie Podzimková