Už jsou to tři roky, kdy těsná většina britských voličů hlasovala v referendu pro odchod z EU. Ten je navzdory veškerým neúspěchům při vyjednávání britské vlády o něm stále ještě populární. Samotné volby do Evropského parlamentu, u nichž se očekávalo, že ve Velké Británii už neproběhnou, jasně vyhrála Strana pro brexit Nigela Farageho. Uvědomují si však Britové veškeré ekonomické následky, které jim v souvislosti s vyjednáváním o vystoupení z EU hrozí? Odpověď na tuto otázku nastínil server Politico.eu.
Ve Velké Británii, která je členem sdružení nejvyspělejších ekonomik světa G8, byl v posledních měsících zaznamenán výrazný útlum automobilového průmyslu nejen kvůli odchodu předních závodů do zemí kontinentální Evropy, nýbrž i v jejich neschopnosti přizpůsobit se novým podmínkám, kdy se politická rozhodnutí mění téměř stejně rychle jako počasí - jednou tvrdý brexit, pak měkký brexit, pak žádný brexit atd. Kdo se v tom má vyznat? Důvodem jsou také obavy z hrozby tvrdého brexitu (no deal) kvůli neschopnosti Londýna a Bruselu najít kompromis, který by byl přijatelný pro obě strany.
Samotná Británie měla být už touto dobou mimo EU s tím, že by se nacházela v takzvané přechodné fázi, kdy by už nebyla formálně členskou zemí, ale zůstaly by jí zachovány veškeré výhody plynoucí z něj - volný trh, celní unie. Toto období by trvalo až do konce roku 2020, než by bylo dosaženo kompletní dohody mezi Londýnem a Bruselem o budoucích diplomatických vztazích.
To se však nestalo a představitelé předních automobilových závodů začali postupně odcházet z Británie do jiných zemí EU, které se jim nabídly - například Nizozemsko. Obavy z hrozícího tvrdého brexitu a s ním souvisejícím uvalením cel, které by ohrozily jejich zakázky, jasně převýšily náklady na přesun výroby do jiných zemí. Velké Británii teď momentálně hrozí izolace a kolaps ekonomiky. Pokud nedokáže navázat dobré diplomatické vztahy s EU, nezbývá jí, než se zaměřit na jiné země - USA, Jižní Koreu, ale i své bývalé kolonie.
Odchod závodů a s ním související pokles objemu výroby automobilů v Británii způsobil zpomalení růstu britské ekonomiky z 0,5 % v období od ledna do března na 0,3 % v dubnu. Nejedná se sice o příliš velké číslo, ale i tak je potřeba nebrat je na příliš lehkou váhu. Podle ekonomů se totiž i tak jedná o výrazně zpomalení, které může mít nedozírné následky. Britští voliči si možná svým hlasem před třemi lety zadělali na velké problémy, případně si v předčasných volbách nedokázali zvolit své odpovědné politické zástupce.
Automobilky potřebují jistotu! Bude, anebo nebude brexit? A jaký?"V posledních třech měsících jsme zaznamenali pokles růstu HDP a zpomalení britské ekonomiky. Hlavním důvodem je výrazně nízký objem výroby automobilů, který způsobila neschopnost zbývajících automobilek adaptovat se na nepředvídatelný vývoj ohledně brexitu, respektive data, kdy země skutečně vystoupí z EU. Automobilky potřebují mít v tomto směru větší jistotu, protože očekávají, že po brexitu přijde chaos, respektive hrozba cel," varoval Rob Kent-Smith, statistik odpovědný za měření růstu HDP.
Automobilové závody byly podle Kenta-Smitha už smířeny s 29. březnem coby datem vystoupení Velké Británie z EU, k čemuž ale nedošlo. Do té doby uspokojily veškeré své zakázky a zbytek odložily na léto, kdy už budou vědět, jak se věci mají. Z tohoto důvodu pak nebyly v dubnu schopné efektivně reagovat na následnou poptávku po automobilech, což způsobilo výrazný pokles objemu jejich výroby.
Nejen, že spousta automobilových závodů už v Británii není, ale velká část z nich nedokáže reagovat nepředvídatelný vývoj v jednáních o brexitu. Britská ekonomka Elizabeth Martinsová pracující pro banku HSBC varovala, že podobný vývoj lze zaznamenat i v jiném průmyslu - například ve stavebnictví. Bude-li tento trend pokračovat, může se Británie a tím pádem i celý svět dostat do recese.
Související
Brexit pozpátku? Británie a EU se snaží aktualizovat vztahy, jinak nezvládnou čelit novým hrozbám, říká Meislová
Od rybolovu po Erasmus: Co přinese nová dohoda Spojeného království s EU
Brexit , EU (Evropská unie) , Velká Británie , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
před 1 hodinou
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
před 1 hodinou
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
před 2 hodinami
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
před 3 hodinami
Vražda na Štědrý den. Muž ve Vratimově připravil o život známého
před 4 hodinami
Pohonné hmoty jsou nejlevnější za čtyři roky. A může být ještě lépe
před 5 hodinami
Odveta za vraždění křesťanů. Trump nařídil útok proti teroristům v Nigérii
před 6 hodinami
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusové při útoku na Oděsu poškodili loď pod vlajkou Slovenska
před 7 hodinami
Ukrajina jedná neustále. Zelenského čeká další setkání s Trumpem
před 8 hodinami
Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest
před 9 hodinami
Počasí přinese o víkendu silné noční mrazy, během dne se oteplí
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
Ministr obrany Jaromír Zůna měl být pro SPD „nezávislým expertem“, místo toho se stal problémem. Svým jasným vymezením proti ruské agresi a podporou Ukrajiny připomněl, že obrana státu není prostor pro populismus. Reakce SPD je výmluvná – zákaz cesty na Ukrajinu, tlak na konec muniční iniciativy a převracení reality ve jménu falešného míru. Nyní ale jde jen o to, zda se Česko rozhodne být slabé, nebo odpovědné.
Zdroj: Jakub Jurek