Už jsou to tři roky, kdy těsná většina britských voličů hlasovala v referendu pro odchod z EU. Ten je navzdory veškerým neúspěchům při vyjednávání britské vlády o něm stále ještě populární. Samotné volby do Evropského parlamentu, u nichž se očekávalo, že ve Velké Británii už neproběhnou, jasně vyhrála Strana pro brexit Nigela Farageho. Uvědomují si však Britové veškeré ekonomické následky, které jim v souvislosti s vyjednáváním o vystoupení z EU hrozí? Odpověď na tuto otázku nastínil server Politico.eu.
Ve Velké Británii, která je členem sdružení nejvyspělejších ekonomik světa G8, byl v posledních měsících zaznamenán výrazný útlum automobilového průmyslu nejen kvůli odchodu předních závodů do zemí kontinentální Evropy, nýbrž i v jejich neschopnosti přizpůsobit se novým podmínkám, kdy se politická rozhodnutí mění téměř stejně rychle jako počasí - jednou tvrdý brexit, pak měkký brexit, pak žádný brexit atd. Kdo se v tom má vyznat? Důvodem jsou také obavy z hrozby tvrdého brexitu (no deal) kvůli neschopnosti Londýna a Bruselu najít kompromis, který by byl přijatelný pro obě strany.
Samotná Británie měla být už touto dobou mimo EU s tím, že by se nacházela v takzvané přechodné fázi, kdy by už nebyla formálně členskou zemí, ale zůstaly by jí zachovány veškeré výhody plynoucí z něj - volný trh, celní unie. Toto období by trvalo až do konce roku 2020, než by bylo dosaženo kompletní dohody mezi Londýnem a Bruselem o budoucích diplomatických vztazích.
To se však nestalo a představitelé předních automobilových závodů začali postupně odcházet z Británie do jiných zemí EU, které se jim nabídly - například Nizozemsko. Obavy z hrozícího tvrdého brexitu a s ním souvisejícím uvalením cel, které by ohrozily jejich zakázky, jasně převýšily náklady na přesun výroby do jiných zemí. Velké Británii teď momentálně hrozí izolace a kolaps ekonomiky. Pokud nedokáže navázat dobré diplomatické vztahy s EU, nezbývá jí, než se zaměřit na jiné země - USA, Jižní Koreu, ale i své bývalé kolonie.
Odchod závodů a s ním související pokles objemu výroby automobilů v Británii způsobil zpomalení růstu britské ekonomiky z 0,5 % v období od ledna do března na 0,3 % v dubnu. Nejedná se sice o příliš velké číslo, ale i tak je potřeba nebrat je na příliš lehkou váhu. Podle ekonomů se totiž i tak jedná o výrazně zpomalení, které může mít nedozírné následky. Britští voliči si možná svým hlasem před třemi lety zadělali na velké problémy, případně si v předčasných volbách nedokázali zvolit své odpovědné politické zástupce.
Automobilky potřebují jistotu! Bude, anebo nebude brexit? A jaký?"V posledních třech měsících jsme zaznamenali pokles růstu HDP a zpomalení britské ekonomiky. Hlavním důvodem je výrazně nízký objem výroby automobilů, který způsobila neschopnost zbývajících automobilek adaptovat se na nepředvídatelný vývoj ohledně brexitu, respektive data, kdy země skutečně vystoupí z EU. Automobilky potřebují mít v tomto směru větší jistotu, protože očekávají, že po brexitu přijde chaos, respektive hrozba cel," varoval Rob Kent-Smith, statistik odpovědný za měření růstu HDP.
Automobilové závody byly podle Kenta-Smitha už smířeny s 29. březnem coby datem vystoupení Velké Británie z EU, k čemuž ale nedošlo. Do té doby uspokojily veškeré své zakázky a zbytek odložily na léto, kdy už budou vědět, jak se věci mají. Z tohoto důvodu pak nebyly v dubnu schopné efektivně reagovat na následnou poptávku po automobilech, což způsobilo výrazný pokles objemu jejich výroby.
Nejen, že spousta automobilových závodů už v Británii není, ale velká část z nich nedokáže reagovat nepředvídatelný vývoj v jednáních o brexitu. Britská ekonomka Elizabeth Martinsová pracující pro banku HSBC varovala, že podobný vývoj lze zaznamenat i v jiném průmyslu - například ve stavebnictví. Bude-li tento trend pokračovat, může se Británie a tím pádem i celý svět dostat do recese.
Související
Brexit pozpátku? Británie a EU se snaží aktualizovat vztahy, jinak nezvládnou čelit novým hrozbám, říká Meislová
Od rybolovu po Erasmus: Co přinese nová dohoda Spojeného království s EU
Brexit , EU (Evropská unie) , Velká Británie , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 2 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 7 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
Česko bude v úterý mít nového premiéra, až prezident Petr Pavel jmenuje Andreje Babiš (ANO), který ve čtvrtek představil řešení svého střetu zájmů. Podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba měl Babiš prodat Agrofert, pokud chce být předsedou vlády. Pochybnosti vyjádřili i další opoziční politici.
Zdroj: Jan Hrabě