I mrtvoly kontrolovali východoněmečtí celníci před pádem režimu na hranicích se západním Německem, aby zabránili tomu, že někdo takto "maskovaný" z komunistické Německé demokratické republiky (NDR) uprchne na Západ.
V rozhovoru s ČTK to řekla Susana Baumgartlová, vedoucí památníku na bývalém hraničním přechodu Marienborn, který ležel na dálnici vedoucí ze západního Německa přes NDR do západního Berlína.
"Skutečně se koukali do rakví a kontrolovali, jestli je ten dotyčný opravdu mrtvý," říká Baumgartlová, podle níž celníci, z nichž většina patřila k východoněmecké tajné policii Stasi, vedle mrtvých důkladně kontrolovali také nemocné převážené přes hranici mezi oběma německými státy. V areálu hraničního přechodu Marienborn o rozloze 35 hektarů byla pro takovéto kontroly - které se nemohly uskutečňovat pod širým nebem - vyčleněna budova dvojgaráže o půdorysu zhruba osm krát pět metrů.
Vedle obav z útěků východních Němců ke kontrolám vedly i pokusy o pašování nepovoleného zboží. "Sledovali, jestli větší auta jako záchranky nejsou nějakým způsobem upravená a jestli nepřeváží ještě něco navíc, než co mají povolena," poznamenává Baumgartlová, která ale neví o případu, že by se někdo skutečně Marienborn pokusil překročit, a vydával se přitom za mrtvolu.
O svérázné pokusy o útěk z nesvobodné země ale ani tak nebyla nouze. "Slyšela jsem od celníků o případu, kdy se jedna osoba pokusila utéct schovaná mezi dobytek v přívěsu kamionu. Byla ale objevena. Jiný uprchlík se schoval do betonové roury v nákladu a svůj pach maskoval zkaženým masem, aby ho nevypátrali speciálně vycvičení psi," vypráví.
Většinu času ale 1000 zdejších celníků a dalších zaměstnanců trávila zcela běžnými kontrolami, během nichž v letech před pádem berlínské zdi v roce 1989 odbavovala přes 12.000 aut denně.
Jen v roce 1985 přes přechod v obou směrech projelo 4,5 milionu aut, z nichž velká většina - 3,7 milionu - směřovala do a ze západního Berlína. Pro ten dálnice vedoucí z Hannoveru přes Marienborn a východoněmecké Sasko-Anhaltsko a Braniborsko představovala nejdůležitější spojení se Spolkovou republikou Německo.
"Norma pro celníky byla, aby se v každém z odbavovacích pruhů snažili zvládnout 100 aut za hodinu," říká Baumgartlová, podle níž tak bylo jasné, že ne u všech vozů mohla být kontrola podrobná. Cestujícím mezi oběma částmi západního Německa se od začátku 70. let kontrolovaly doklady, ale podrobnější prohlídka vozu, k níž byly k dispozici i speciální přístroje, včetně rentgenu, se uskutečnila jen v případě podezření.
Jinak tomu bylo u cestujících do východního Německa nebo lidí, kteří dále směřovali do Československa či Polska. "U těch se vždy uskutečnila i celní kontrola, která sestávala přinejmenším z otevření kufru a motoru auta a prohlídky zadní sedačky," popisuje šéfka památníku. Návštěvníci NDR navíc měli povinnost si na osobu a každý den pobytu v zemi vyměnit západoněmecké marky v poměru jedna ku jedné za ty východoněmecké. Komunistická země tak získávala valuty, jichž měla obrovský nedostatek.
Dohled nad cestujícími ale nekončil na hraničním přechodu vybudovaném v letech 1972 až 74. I dálnici směrem na Berlín křižovali celníci a agenti Stasi, kteří hlídali také všechna odpočívadla. "NDR bylo jasné, že ta tranzitní cesta je nebezpečnou spojnicí a že je tak trochu otevřenou hranicí. Existují proto i podrobné nákresy této trasy se všemi možnými skrýšemi, které by někdo mohl využít," vysvětluje Baumgartlová.
Bez víz, zvláštních povolení a podrobných kontrol se východní Němci přes přechod poprvé dostali až 9. listopadu 1989, kdy padla berlínská zeď. Kontroly cestujících pak kompletně ustaly 30. června 1990, tedy pár měsíců před znovusjednocením Německa.
Na přechodu do té doby při pokusu utéct z NDR přišlo o život sedm lidí, na celé vnitroněmecké hranici zhruba 330. Dalších 140 obětí si vyžádala berlínská zeď.
Související
Německo čeká smutné výročí. Sovětské tanky utopily touhu lidí po svobodě v krvi
Německý prezident chce památník revoluce v NDR. "Srůstání" dopadlo tvrději na východ, přiznal
ndr , Komunismus , historie , Stasi
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 1 hodinou
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 2 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 3 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 3 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 4 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 5 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
včera
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
včera
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
Ukrajinské drony zasáhly dvě ruské ropné rafinerie a vojenské letiště v rámci rozsáhlého útoku, který Kyjev podnikl v noci na sobotu, uvedl podle AFP zdroj z prostředí tamního resortu obrany.
Zdroj: Libor Novák