Možnost nové ruské vojenské akce na východě Ukrajiny již několik týdnů představuje hlavní téma světových médií i mezinárodních rozhovorů na nejvyšší úrovni. Důvod, proč výrazná aktivita ruských ozbrojených sil u hranic s Ukrajinou vyvolává enormní znepokojení, nevyplývá pouze z povahy této aktivity, ale především ze špatné historické zkušenosti s postupem Kremlu. Nabízí se však i jistá paralela z minulosti, která může naznačovat, že k nejhoršímu scénáři nedojde.
O přípravách opětovného vpádu ruské armády na východ Ukrajiny se spekuluje od listopadu loňského roku, kdy tuto informaci přinesla agentura Bloomberg s odkazem na své nejmenované zdroje v amerických bezpečnostních kruzích. Váhu této eventualitě následně přidalo hromadění sil a další ruská vojenská aktivita na ukrajinském pomezí, stejně jako postup Moskvy na diplomatické scéně v podobě hlasitých požadavků na nové garance a ústupky Západu v bezpečnostní sféře.
V první řadě je plně pochopitelné, že postup Moskvy s ohledem na nedávné, ale i starší zkušenosti vzbuzuje obavy, a to nejen v Kyjevě, ale i dalších metropolích na západ od něj. Rusko – a předtím Sovětský svaz – má dlouho historii nevybíravého přístupu ke svým sousedům. Ve stručnosti jej lze charakterizovat jako jednání z pozice síly, respektive samozvaně nadřazené mocnosti, která v případě potřeby ignoruje státní suverenitu, platné dohody i mezinárodní právo.
V minulosti jsme nicméně také viděli, že Moskva dokázala tento svůj obraz využít ve vlastní prospěch. Pouhým zvýšením vojenské aktivity v krizových dobách Kreml šířil strach, vytvářel nátlak a snažil se usměrnit vývoj kýženým směrem, aniž by ozbrojenou akci reálně plánoval.
Typickým příkladem byl postup Kremlu na počátku osmdesátých let během krize polského komunistického režimu. Snahu Moskvy o jeho záchranu skrze razantní potlačení tamního opozičního hnutí provázela rozsáhlá a konstantní vojenská aktivita v okolí polských hranic, která čítala čtrnáct cvičení Sovětským svazem vedené organizace Varšavské smlouvy i několik samostatných sovětských, případně sovětsko-polských manévrů různého rozsahu.
Současná situace je samozřejmě v mnohém odlišná. Aktuální ukrajinská vláda předně není na rozdíl od tehdejší polské komunistické vlády spojencem Kremlu. Stejně tak cíle, které dnes Moskva sleduje, jsou výrazně jiné. Rusko navíc není Sovětský svaz a nedisponuje jasně vymezenou sférou vlivu v Evropě. Zároveň lze nalézt i styčné body, které nám mohou při analýze stávající krize pomoci.
Stejně jako dnes i před více než čtyřiceti lety světová, především západní média s odkazem na zprávy o vojenské aktivitě na východě informovala o možných přípravách Moskvy na vojenskou intervenci proti sousednímu státu. Činila tak – podobně jako nyní – především na základě nedávných zkušeností, tehdy převážně s připomínkami sovětského postupu v roce 1968 při potlačení pražského jara. Odkazovala také na prohlášení západních politiků, případně uniklé střípky poznatků tajných služeb.
Je jasné, že média nemohla mít interní zprávy o diskuzích za zdmi Kremlu, kterými disponují s odstupem času dnešní historici. Přesto je důležité zmínit, že dostupná dobová dokumentace moskevských politických špiček ukazuje zcela jiný obraz, než jaký byl tehdy prezentován na čelních stranách renomovaných deníků.
Dnes dobře víme, že vyjma poměrně krátkého časového úseku v prosinci 1980 Kreml vojenský zásah v Polsku nechystal. Masivní vojenská aktivita v okolí polských hranic měla ve skutečnosti vytvořit pocit ohrožení, zastrašit polskou opozici, dostat pod určitý tlak polské vedení a také vyslat vzkaz Západu o vlastní síle. V tomto světle také sovětské manévry v reálu vnímali tehdejší analytici i politická reprezentace zemí NATO. Veřejná prezentace mohla být odlišná, protože sledovala své cíle a snažila se naopak dostat pod tlak Moskvu. I takto se totiž dělá politika.
Dostáváme se k zásadnímu poznatku, který si z polské krize můžeme ve vztahu k situaci okolo Ukrajiny odnést. Jedním ze zásadních důvodů, které na počátku osmdesátých let držely Kreml dál od vojenského řešení vývoje v Polsku, bylo právě jednoznačné poselství, jaká západní, především pak americká reakce by následovala.
Sovětský svaz se před čtyřmi dekádami nacházel ve svízelné situaci, ač se navenek stále prezentoval jako silná supervelmoc. V tomto lze opět vidět paralelu se současným Ruskem. Moskva v době polských událostí ztrácela neotřesitelné postavení supervelmoci, musela brát ohled na vnější faktory a konsekvence svých kroků. V první řadě se projevovala značná závislost země na Západu, obzvláště z ekonomického a technologického hlediska. Kreml zoufale usiloval o spolupráci se studenoválečným rivalem, která by kompenzovala jeho zaostávání a nesoběstačnost v těchto oblastech. To v zásadě platí i nyní.
Západ, v čele s tehdejší americkou administrativou prezidenta Ronalda Reagana, dával Moskvě najevo, že v případě vojenské agrese proti cizímu státu přijde zničující odveta v podobě rozsáhlých embarg a sankcí i nového kola vyčerpávajícího závodu ve zbrojení, což si skomírající sovětské hospodářství nemohlo dovolit. Dnes zcela bezpečně víme, že tento výhled sehrál při rozhodování klíčových osob v Kremlu zásadní roli. Takovou, že ozbrojený zásah vyloučily i pro případ, že by se v Polsku dostala k moci nekomunistická vláda.
Polská a ukrajinská krize mají nad veškerou pochybnost více odlišného než společného. Odehrávají se ve zcela jiném uspořádání světa, jde více o geopolitický než ideologický konflikt a Moskva dnes není ani zdánlivě rovnocenným protivníkem Washingtonu (to mohou tvrdit snad jen nejzarytější, od reality odtržení rusofilové). Stávající kremelský vládce Vladimir Putin se také v mnohém odlišuje od tehdy vládnoucího Leonida Brežněva. Přesto se nabízí styčný bod. Může jím být předpoklad, že Moskva se nenachází v postavení, aby mohla jednat bez ohledu na konsekvence svých kroků. A Západ proto činí dobře, když nyní – stejně jako na začátku osmdesátých let – demonstruje, že cena za útok na cizí zemi by byla mimořádně vysoká.
Autor je historik.
Související
Janukovyč se Putina bál. Každý akt ruské agrese vede k hlubší integraci Ukrajiny do EU, ukázal krvavý Euromajdan
Euromajdan byl prvním ukrajinským vítězstvím ve válce s Ruskem, řekl Zelenskyj
Ukrajinská krize , Rusko , historie , Sovětský svaz
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Česko bude mít další národní park, rozhodla vláda. Řešila i výpadek dodávek ropy
před 50 minutami
Svatá Barbora a tradice adventního času
před 1 hodinou
Policie našla u rodičky obviněné z vraždy další mrtvé dítě
Aktualizováno před 2 hodinami
Na univerzitě v Plzni se měly ozvat výstřely. Policie prověřuje oznámení
před 2 hodinami
EU není připravená na obchodní válku s USA. Macron varoval před bolestivou prohrou
před 3 hodinami
Pádem Aleppa to nekončí. Erdogan rozehrál v Sýrii nebezpečnou hru, o hlavu Asada mu ale nejde
před 3 hodinami
Jižní Korea se zmítá v politické krizi. Jun Sok-jol otevřel stanným právem bolestivé rány
před 4 hodinami
V Česku se poprvé objevil domácí případ onemocnění difylobotriózou
před 5 hodinami
Ukrajina nás přibližuje jaderné válce víc než Kuba, tvrdí Putinův propagandista. Historik vysvětlil, jak to skutečně je
před 6 hodinami
NATO odradí Putina od celoevropské války. K ústupkům ho ale nedonutí ani Trump, míní expert
před 7 hodinami
Podřezal si ICC pod sebou větev? Zatykač na Netanjahua nemá v historii obdoby
před 8 hodinami
Jun Sok-jol dal v sázku jihokorejskou demokracii potřísněnou krví. Ta ho zřejmě přežije
před 9 hodinami
Patová situace prolomena. Ukrajina čelí nejhorším ztrátám za poslední dva roky
před 10 hodinami
Rána geopolitické stabilitě. Noc politického chaosu v Jižní Koreji sleduje Rusko, Čína i KLDR
před 11 hodinami
Nejskloňovanější jméno týdne. Kdo je Jun Sok-jol?
před 12 hodinami
Jižní Korea na nohou. Politici i veřejnost chtějí prezidentovu hlavu, Sok-jol čelí impeachmentu
před 13 hodinami
Počasí o víkendu nebude tak teplé, jak se čekalo. Naopak
včera
Prezident Jižní Koreje Sok-jol zrušil stanné právo
včera
Krize v Jižní Koreji se stupňuje. Parlament stanné právo zrušil, na Sok-jola tlačí i vlastní strana
včera
Sok-jol se potácí na hranici politického kolapsu. Proč Jižní Korea vyhlásila stanné právo?
Jižní Korea zažila jeden z nejdramatičtějších politických okamžiků za poslední desetiletí, když prezident Jun Sok-jol nečekaně vyhlásil stanné právo. Tento krok, první svého druhu za více než 50 let, byl oznámen v úterý večer v přímém televizním vysílání, kde prezident argumentoval ochranou národní bezpečnosti a hrozbou ze Severní Koreje. Avšak skutečné důvody tohoto rozhodnutí byly spíše politické než vojenské.
Zdroj: Libor Novák