Miliony vysoce znečišťujících ojetých vozů se z bohatých států dostávají do rozvojových zemí, upozorňuje podle serveru BBC dnes zveřejněná zpráva Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP). Tyto automobily způsobují dopravní nehody a značně přispívají k změnám klimatu, konstatuje studie a vyzývá exportní i importní státy, aby přijaly potřebné regulace pro zastavení jejich přílivu.
Mezi lety 2015 a 2018 bylo z Evropy, Japonska a USA vyvezeno na 14 milionů ojetých vozů špatné kvality. Osmdesát procent z nich bylo prodáno do chudších zemí, víc než polovina pak putovala do Afriky. Podle odborníků také drtivá většina z nich neodpovídala minimálním bezpečnostním a ekologickým standardům v exportních zemích. Mnoho vozů navíc bylo upraveno, aby z nich mohly být odstraněny hodnotné komponenty.
"Můžeme říci, že asi 80 procent z těchto 14 milionů vozů není způsobilých k provozu na silnici a neodpovídá emisní normě Euro 4," uvádí Rob de Jong, jeden z autorů studie. Emisní norma Euro 4 stanovila v roce 2005 v Evropské unii limitní hodnoty pro škodliviny, které se dostávají do ovzduší z benzinových a naftových motorů nově vyrobených vozidel. Od té doby byly přijaty normy Euro 5 a Euro 6.
Between 2015-2018, 14 million used light-duty vehicles were exported worldwide. Some 80% went to low- & middle-income countries, with more than half going to Africa.Here are some of the impacts of a second life for these vehicles & paths forward. https://t.co/j2YBriLfxo
— UN Environment Programme (@UNEP) October 26, 2020
Průměrné stáří vozu importovaného v roce 2017 do Ugandy bylo 20 let, podobné je to také se Zimbabwe, kde neexistuje žádná zákonná hranice pro stáří automobilu. Naproti tomu do Maroka mohou být dovezeny pouze vozy mladší pěti let.
Kvůli provozu těchto vyvezených vozů pochybné kvality se do vzduchu dostávají jemné prachové částice PM 2,5 a oxidy dusíku, které jsou v mnohým městech významným zdrojem znečištění. Autoři zprávy se domnívají, že vyvážené automobily jsou nejen znečišťující, ale navíc také nebezpečné. Podle nich stojí za zvýšeným počtem dopravních nehod v mnoha chudých státech Afriky a Asie.
Další problém představuje odstranění některých částí automobilu. Například platinový katalyzátor je podle Roba de Jonga často nahrazován ocelovou trubkou, stejně tak se z aut před jejich exportem vyndávají airbagy, které se dají v Evropě zpeněžit, a podobně.
Podle zprávy pocházelo ve zkoumaném období přes 54 procent vyvezených aut z Evropy, mnoho z nich putuje do cílové země přes Nizozemsko. Nizozemská ministryně životního prostředí Stientje van Veldhovenová k věci uvedla, že Nizozemsko nemůže být na řešení problému samo a je zapotřebí postupu na celoevropské úrovni a užší spolupráce mezi evropskými a africkými vládami.
Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy aut, v roce 2014 už by to mohly být dvě miliardy. Nárůst je patrný především v rozvojových zemích Asie, Afriky a latinské Ameriky.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
auto , Klimatické změny , emise , OSN , afrika
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák