Německý kancléř Friedrich Merz zahájil v Mnichově autosalon IAA kritikou zákazu prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, který schválila Evropská unie. Merz zdůraznil, že jednostranná politická rozhodnutí, která se soustředí pouze na jednu technologii, jsou špatnou hospodářskou politikou.
Jeho slova byla doprovázena souhlasným pokyvováním a potleskem ze strany zástupců největších německých automobilek, jako jsou BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen, kteří seděli v první řadě, uvedl server Politico.
Zákaz, který by od roku 2035 znemožnil prodej nových aut s emisemi CO2, je v Německu, kde se nachází řada největších světových výrobců automobilů, velmi nepopulární. Automobilový průmysl tvoří přibližně 5 % německého HDP a zaměstnává kolem 800 000 lidí. Toto odvětví čelí hned několika problémům najednou.
Kromě poklesu prodeje v Číně, který je pro německé automobilky klíčový, se potýká s pomalým přechodem na elektromobily. Tím se otevírá prostor pro čínské společnosti, které na evropský trh vstupují s technologicky vyspělými vozy. Situaci navíc komplikují i celní tarify, které zavedl americký prezident Donald Trump.
Vzhledem k rostoucí podpoře krajně pravicové Alternativy pro Německo, která se v průzkumech veřejného mínění blíží podpoře křesťanských demokratů, Merz usiluje o zajištění budoucnosti pro průmysl, který Německo dominovalo po více než století. Flexibilita v plnění unijních cílů by tak pomohla tradičnímu automobilovému průmyslu přežít o něco déle.
Není to pouze německý kancléř, kdo se staví proti tomuto zákazu. Italský ministr Adolfo Urso by také rád viděl zrušení legislativy, a dokonce i Evropská lidová strana ve svém volebním programu požadovala zvrácení tohoto zákazu.
Ačkoliv je Merz členem koalice s levicovými sociálními demokraty, kteří tvrdí, že je třeba, aby tento zákon zůstal v platnosti jako součást širšího úsilí o řešení klimatických změn, jeho postoj je jasný.
Merz má však v tomto směru spojence, mezi něž patří bavorský premiér Markus Söder, který se vyslovil před kancléřem a prohlásil, že je třeba tento zákaz odstranit a cíle pro emise CO2 do roku 2035 přizpůsobit realitě.
Hildegard Müllerová, předsedkyně německé automobilové lobby VDA, představila desetibodový plán. Navrhuje v něm, aby se cílová hranice změnila ze 100 % na 90 % vozidel s nulovými emisemi a aby se povolily i jiné pohony, jako jsou hybridní vozy nebo automobily, které používají alternativní paliva. Podle průmyslu by tyto možnosti splňovaly klimatické cíle a zároveň by umožnily spalovacímu motoru získat dodatečný čas.
Jen několik dní předtím, než se Merz vyjádřil, tři německé automobilky představily své nejnovější modely s důrazem na elektromobily, aby mohly konkurovat čínským protějškům. Jejich nejnovější elektromobily, které jsou vybaveny řadou technologických vychytávek, mají na trhu dosud navrch.
Například nový elektrický vůz iX3 SUV od BMW má dojezd až 800 kilometrů. Vedení evropských automobilek se má v pátek setkat s předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou, aby jednali o změnách legislativy.
Diskuse o budoucnosti spalovacích motorů je v Německu velmi důležitá, a to nejen kvůli ekonomickým, ale i politickým důvodům. Merz se snaží najít kompromis, který by uspokojil jeho koalici a zároveň by ochránil německý automobilový průmysl před zbytečnou regulací. Zdá se, že budoucnost tohoto odvětví bude záviset na tom, jak se podaří vyjednat flexibilitu v pravidlech Evropské unie.
Související
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
Německo varuje: Rusko by mohlo zaútočit na NATO už v roce 2029
Německo , Friedrich Merz (CDU)
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 1 hodinou
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 1 hodinou
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 3 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 3 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 4 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 4 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 4 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 5 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 6 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 7 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 8 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 8 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 9 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 9 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 10 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 11 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 12 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
Globální potravinová bezpečnost zůstává podle britského biologa a odborníka na potravinové systémy Tima Bentona relativně stabilní, především proto, že současné geopolitické otřesy zatím nepřerostly do scénáře s přímým dopadem na širší evropský prostor. Benton exkluzivně pro EuroZprávy.cz upozornil, že zásadní hrozbu by představovala pouze výrazná eskalace války ze strany Vladimira Putina.
Zdroj: Jakub Jurek