Praha - Vláda podle informací ČTK schválila prodloužení pronájmu švédských nadzvukových stíhaček Gripen do roku 2027 s dvouletou opcí. Roční splátky mají být o třetinu nižší, než byly podle současné smlouvy. Cena nového pronájmu činí podle dřívějších informací zhruba 448 milionů švédských korun ročně. Při současném kurzu bude celková částka za dvanáctiletý pronájem přibližně 16,5 miliardy českých korun.
Podklady připravil předchozí úřednický kabinet. O dodatku nynější smlouvy, na jejímž základě má Česká republika 14 stíhaček v nájmu, se ale začalo vyjednávat před více než dvěma roky.
Součástí dodatku ke kontraktu je rozšíření schopností gripenů pro útoky na pozemní cíle. Zakotveny jsou i požadavky ministerstva obrany na výcvik pozemního a létajícího personálu. Během dvanáctileté smlouvy tak švédská strana vytrénuje 25 českých pilotů a 90 techniků.
Podle Martina Stropnického Česko nadzvukové stíhačky potřebuje. „Země, které těmito zbraněmi nedisponují, jsou třeba Island, Lucembursko, pobaltské země. Já si nemyslím, že my patříme úplně do kategorie těchto zemí," řekl Stropnický.
Odvolal se také na tradici českého letectva, píše Rozhlas.cz. „Letectvo je vždycky elita, my jsme v oblasti vojenského letectví dosahovali vždycky výborných nebo dokonce vynikajících výsledků," poznamenal kandidát na ministra.
Deník E15 nedávno upozornil, že ministru obrany chybí znalecký posudek o ceně v místě a čase obvyklé, který by potvrdil, jestli je nový kontrakt skutečně výhodný. Podle deníku za stejné pochybení při nákupu dopravních letounů CASA vyšetřovatelé stíhají jeho předchůdkyni Vlastu Parkanovou (TOP 09).
Stropnický dnes řekl, že s vypracováním posudku nepočítá. Podle něj si ministerstvo už v minulých letech nechalo zpracovat podklady o srovnatelných nabídkách, které posuzoval meziresortní tým. Věc prý posuzoval i Nejvyšší kontrolní úřad a nenašel žádné pochybnosti. "Považuji to za dostatečné. Nebyl žádný důvod se zamýšlet nad jiným řešením," konstatoval ministr.
Letoun Jas-39 Gripen přehledně:
Jde o jednomotorový středoplošník s jednoduchým deltakřídlem a předkřídlem. Písmena Jas v názvu říkají, že gripeny umějí bojovat jako stíhačky (švédsky Jakt), útočit na pozemní cíle (Attack) a plnit průzkumné úlohy (Spaning).
Ačkoli se o gripenu běžně mluví jako o švédském letadle, podílela se na jeho vývoji a hlavně prodeji ve světě i britská zbrojovka BAE Systems (někdejší British Aerospace). V továrnách mimo Švédsko vzniká zhruba 40 procent dílů pro každý gripen.Gripen má délku 14,1 metru, výšku 4,5 metru a rozpětí křídel 8,4 metru. Jeho prázdná hmotnost je 5 700 kilogramů, maximální vzletová hmotnost letounu dosahuje 14 000 kilogramů. Posádku gripenu tvoří standardně jeden pilot, existuje ale i dvoumístná verze.
U jednomístné verze C tvoří výzbroj palubní kanon Mauser BK-27 ráže 27 milimetrů se zásobou 120 nábojů a regulovatelnou kadencí 1 100 až 1 700 ran za minutu (dvoumístná varianta D kanon nemá). Letoun je vybaven pěti závěsníky.
Vedle Švédska a ČR využívají gripeny také vojenská letectva Maďarska, Jihoafrické republiky a Thajska. Jedná se o koupi letounů ve Švýcarsku, jeden stroj létá také v Británii.
Schopnosti gripenů si piloti vesměs pochvalují. Letouny se vyznačují snadnou ovladatelností a obratností, mechanici zase oceňují jednoduchou údržbu. Kritici však poukazují na to, že gripeny nejsou plně kompatibilní se systémy NATO a nikde na světě je nevyzkoušeli v ostrém bojovém nasazení.
Konkurenty gripenů jsou například americké F-16 či Eurofighter, uvedl web CT24.
21. prosince 2024 8:21
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
Související
Švédsko pozastavilo plány na poskytnutí svých gripenů Ukrajině
Babiš zpochybnil nákup stíhaček F-35. Připustil případné odstoupení od smlouvy
Gripen , Armáda České Republiky , Vláda ČR
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Rusko utáhlo kohoutky a Moldavsko mrzne. Po zastavení dodávek plynu nefunguje topení ani teplá voda
před 1 hodinou
Nemáme jídlo, vodu ani život. Umíráme zimou a modlíme se, abychom konečně zemřeli, popisují lidé život v Gaze
před 2 hodinami
V Německu je po silvestrovských oslavách pět mrtvých. Zákaz prodeje pyrotechniky obchází přes Česko
před 3 hodinami
Kde se zaseknul boj s extrémním počasím? Zastavit se ho podařilo jedné jediné zemi
před 3 hodinami
Prvním miminkem roku 2025 je zřejmě Terezka. Na svět přišla dvě minuty po půlnoci
Aktualizováno před 3 hodinami
Živě Svět vstupuje do roku 2025, Česko už v něm je. Sydney předvedlo úchvatnou show, Zelenskyj promluvil k Ukrajincům
před 3 hodinami
Ukrajina ukončila tranzit ruského plynu do Evropy
před 5 hodinami
Počasí přinese do konce prázdnin citelné oteplení i ochlazení, dorazí i silný vítr
Aktualizováno před 12 hodinami
Silvestr v Česku je zatím klidný. Policie uzavřela nábřeží, v ulicích jsou policisté s dlouhými zbraněmi
včera
Putin v novoročním projevu podle expertů mystifikoval Rusko
včera
Německo chce prodloužit kontroly na hranicích s Českem
včera
Čína odhalila světu železniční monstrum. Vlak CR450 překonává všechny rychlostní rekordy
včera
Po čtvrtstoletí u moci čelí Putin nové výzvě: Návratu Donalda Trumpa
včera
Chráněné mouchy nebo řešení války prodlouženým víkendem. Slovenští politici v uplynulém roce perlili
včera
Politico: Státy se připravují na možnost klimatické katastrofy. Chtějí zjistit, kdy přijde konec světa
včera
Zemřela oblíbená herečka Svatava Hubeňáková
včera
Před pěti lety se poprvé objevil covid. Čína jeho původ dodnes tají
včera
Mohou USA uspět v Sýrii? Zbývá jim prakticky jediná možnost
včera
Hrozí Západu válka? Nebezpečí eskalace konfliktu s Ruskem je reálné
včera
Proč došlo k nejhorší letecké katastrofě v Jižní Koreji? Vyšetřovatelé jsou zatím bezradní
Předletová kontrola cestujícího letadla společnosti Jeju Air, které se zřítilo v Jižní Koreji a zabilo 179 lidí, neodhalila žádné problémy, uvedla letecká společnost. Podle generálního ředitele Kim Yi-bae nebyly při kontrole zaznamenány žádné abnormality, včetně podvozku letadla.
Zdroj: Libor Novák