Opravy železnic? NKÚ zjistil závažné nedostatky. Peníze jen létají...

Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil poskytování, čerpání a použití peněz na opravy a údržbu celostátních a regionálních drah v letech 2010 až 2014. Kontrola nezjistila u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ani u jejích oblastních ředitelství zásadní pochybení. Ukázalo se ale, že SŽDC má ve vynakládání finančních prostředků rezervy. SŽDC na svém webu tvrdí, že uvedená čísla jsou nepřesná. Jaké jsou přesné údaje ale správa neuvedla, data uvedená NKÚ prý nyní analyzuje.

Kontroloři poukázali na nedostatky v oceňování údržbových prací a ve výběru dodavatelů, vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou. Nedostatky se podle NKÚ týkají také plánování oprav drah. Ty se často kvůli nedostatku financí odkládají i několik let, což je v konečném důsledku prodražuje.

"Nejhorší situace je u mostů, propustků a tunelů. V roce 2013 bylo bez závad nebo se závadami odstranitelnými v rámci běžné údržby jen 33 % mostů, 36 % propustků a 38 % tunelů. SŽDC v letech 2010 až 2013 vynaložila na opravy ročně v průměru 8,9 miliardy korun, v roce 2014 měly náklady dosáhnout téměř 12 miliard korun. Za opravy a údržbu jednoho kilometru drah SŽDC ročně zaplatila průměrně jeden milion korun," uvedl NKÚ v tiskové zprávě.

Kontroloři zjistili, že SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké – někdy i stoprocentní – rozdíly.

Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě 2 až 5 milionů korun SŽDC požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů korun. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen 3 až 4 uchazeči. Například u stavebních prací na železničním svršku a spodku získala 3 procenta dodavatelů 56 procent zakázek.

"Musí přece být rozdíl například v ceně za výměnu jednoho pražce, pokud je poptávána v zakázce výměna jednotlivých pražců v různých úsecích, v porovnání se zakázkou, kdy je poptávána cena za výměnu desítek i stovek pražců v jednom úseku," sdělil náměstek ředitele SŽDC Bohuslav Navrátil. Zmíněný katalog cen navíc podle správy železnic teprve v letech 2010 až 2014 vznikal, byl průběžně upravován a teprve od letošního února byl zcela účinný.

SŽDC jako sektorový zadavatel nemusí u podlimitních veřejných zakázek postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala. Při kontrole jednotlivých zadávacích řízení navíc kontroloři zjistili řadu nedostatků – od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. Většina těchto pochybení se týkala právě podlimitních veřejných zakázek.

Výklad zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z pera Ministerstva dopravy neumožňuje SŽDC hradit nákupy movitého majetku. SŽDC tak využívala pro údržbu a opravy čtyřicet speciálních vozů získaných na leasing, což jejich cenu prodražilo o 87 milionů korun.

Podle náměstka ředitele SŽDC Navrátila je ale zásadní, že kontrola neodhalila porušení zákona. "Při závěrečném projednávání kontroly NKÚ konstatoval, že SŽDC neporušilo žádnou směrnici ani nařízení a že se vždy drželo veškeré platné legislativy. V porovnání s kontrolami u jiných organizací kontrola u SŽDC nedopadla špatně a nebyly zjištěny žádné systémové nedostatky," uvedl.

Související

Ministerstvo obrany

Obrana neopravila nedostatky z dřívějších kontrol NKÚ. Může za to covid a nedostatek financí, reaguje resort

Kontroloři NKÚ se vrátili ke čtyřem předcházejícím kontrolám v resortu Ministerstva obrany (MO) a zkoumali, jak ministerstvo tehdy zjištěné nedostatky napravilo. Kontroloři zjistili, že z 11 vybraných opatření nebyla čtyři splněna vůbec a další dvě jen částečně. Ministerstvo např. dosud nezavedlo systém objednání a distribuce výstroje, který by zjednodušil a urychlil její výdej pro všechny příslušníky armády; nenakoupilo ani dostatečnou zásobu některých druhů výstroje. Dále neplnilo stanovenou provozuschopnost tanků a nezajistilo přiměřenou zásobu náhradních dílů pro jejich opravy. Obnova a modernizace vojenských areálů neprobíhá podle plánů a hrozí, že MO nestihne vybudovat zázemí pro nakupovanou vojenskou techniku.

Více souvisejících

nkú železnice oprava

Aktuálně se děje

před 8 minutami

před 1 hodinou

včera

včera

včera

Válka v Izraeli

Válečný zločin. Izrael se podle HRW dopouští etnické čistky

Lidskoprávní organizace Human Rights Watch (HRW) ve čtvrteční zprávě uvedla, že opakované evakuační příkazy izraelských úřadů vůči obyvatelům Pásma Gazy představují "válečný zločin nuceného vysídlení" a mohou být v některých případech považovány za "etnické čistky".  

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Donald Trump vystoupil během volební noci. (6.11.2024)

Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat

Izraelský zvláštní vyslanec pro změnu klimatu a udržitelnost Gideon Behar doporučil Donaldu Trumpovi neodstupovat od Pařížské dohody, kterou Spojené státy podepsaly v roce 2015. Uvedl to server Politico.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Peter Pellegrini

O počasí nám nejde, ale využijeme ho. Politico zmapovalo, jak Slovensko či Maďarsko zneužily COP29

Někteří pravicoví lídři v Evropě, jako je italská premiérka Giorgia Meloni, se zasazují o nový přístup k řešení klimatických změn s důrazem na národní zájmy a bezpečnost. V úvodních dnech letošního klimatického summitu COP29 někteří evropští nacionalisté a autoritářští vůdci překvapivě podpořili určité klimatické kroky, a to navzdory tomu, že například bývalý americký prezident Donald Trump plánuje odstoupení USA od Pařížské dohody.

včera

včera

Izrael porušil 50 let starou dohodu. Potají mění nárazníkovou zónu

Organizace spojených národů obvinila Izrael z „vážného porušení“ 50 let staré dohody se Sýrií a tvrdí, že Izrael provádí „inženýrské práce“, které zasahují do klíčové nárazníkové zóny na Golanských výšinách. Uvedl to server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy