Praha - Od prvního listopadu platí povinnost používat pouze zimní pneumatiky. Nicméně i když máte auto na letních, v určitých situacích jezdit může.
Ačkoli se o povinných zimních pneumatikách mluví plošně, přeci jen neplatí povinnost je používat vždy. Předně je omezena časovým obdobím od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Platí ale také, že řidič musí použít zimní pneumatiky, pokud se "na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza."
Aspoň tak definuje použití zimních pneumatik zákon. Ještě se sluší připomenout, že můžete ale narazit na dopravní značku "Zimní výbava", jedná se o modrý terč, na kterém je symbol osobního auta a pod ním sněhová vločka. Jedná se o značku C15a a označuje úsek, kde jsou zimní pneumatiky v období od 1.11. do 31.3. povinné bez ohledu na počasí. Na to pozor!
Z výše uvedeného vyplývá, že pokud je ve zmíněném období sucho a nevypadá to na sníh nebo námrazu, lze jezdit na letních pneumatikách. To může být zásadní informace třeba pro majitele vozů, které jsou používány převážně v letním období, například pokud máte kabriolet. Skutečně nemusíte auto nutně přezouvat.
"Povinnost použití zimních pneumatik se nevztahuje ani na vozidla zaparkovaná," připomíná Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Mírní tak obavy motoristů, kteří v zimě auto téměř nepoužívají, ale parkují ho na ulici.
Termín "zimní pneumatika" platí pro takovou pneumatiku, které má na své bočnici zřetelné logo M+S. Toto označení můžete najít i na některých celoročních pneumatikách, lze tedy použít i takové pneumatiky. "Celoroční pneumatiky mohou dávat smysl pro motoristy, kteří toho najednou za rok méně a při velmi nepříznivých podmínkách raději nevyjíždějí," říká Svoboda z Auto ESA.
Celoroční pneumatiky mají ale svá omezení a v souvislé vrstvě sněhu nebo na náledí nefungují tak dobře jako kvalitní zimní pneumatiky. "Je to spíše kompromis, ale zákon jejich využití dovoluje a pokud jezdíte méně, ušetříte za pravidelné přezouvání," dodává Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Pro pneumatiky M+S ale také platí, že musí být na všech čtyřech kolech, nelze tedy zimní pneumatiky použít pouze na poháněné nápravě, jako je tomu například u řetězů. Hloubka dezénu zimních pneumatik musí být také minimálně 4 mm, nikoli 1,6 mm, jak je tomu u letních pneumatik. Rezerva, ať už dojezdová nebo plnohodnotná, nemusí být zimní, tedy s označením M+S.
Nákup nových pneumatik také nenechávejte na poslední chvíli a dejte si velký pozor, pokud kupujete použité pneumatiky. Na ně se nevztahuje žádná záruka, lepší je hledat celou sadu nahuštěných kol, ať máte jistotu, že pneumatiky aspoň drží tlak vzduchu. Pokud koupíte od někoho použité pneumatiky nebo celou sadu kol, nechte je raději zkontrolovat a převážit v pneuservisu.
Související
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák