Komise doporučila vládě brněnské nádraží přesunout. "Metro" neprošlo, Vokřál se nevzdává

Praha/Brno - Centrální komise ministerstva dopravy dnes doporučila vládě, aby jako místo ke stavbě nového brněnského nádraží určila dnešní dolní nádraží. Vybrala ale podvariantu bez podzemní železnice, jinou, než preferovalo Brno a Jihomoravský kraj. Primátor Petr Vokřál (ANO), který na jednání byl, ČTK řekl, že i v dané podvariantě má zůstat prostor pro budoucí řešení podzemní železniční tratě a vedení města se brzy sejde se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), aby se pokračovalo v přípravě takzvaného severojižního kolejového diametru.

Ministerstvo dopravy v tiskové zprávě odůvodnilo rozhodnutí studiemi a stanovisky především kraje a města i dalších účastníků projektu. Dále tím, že na rozdíl od varianty modernizace nádraží v centru je nádraží v odsunuté poloze v územně plánovacích dokumentech. S rozhodnutím je spokojený i ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). "Jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva. Přesun prospěje především městu a dělá to prostor pro organický rozvoj jeho centra," uvedl Ťok.

Na dnešní rozhodnutí centrální komise se čekalo několik týdnů a jde o klíčové doporučení vládě, která definitivně rozhodne. O umístění nového brněnského nádraží se vedou ostré spory.

"Jsem velmi spokojený, že se konečně rozhodlo a že se rozhodlo o variantě Řeka," řekl Vokřál. Tak se označuje varianta odsunu nádraží a jeho stavby na novém místě, nádraží by mělo být vedle Svratky. Dnes zde stojí nákladové dolní nádraží na nákladním průtahu.

Na sloučení nákladní a osobní dopravy a nedostatečnou kapacitu nového řešení brněnského uzlu pro nákladní dopravu poukazovalo sdružení dopravců ZESNAD. "SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu," uvedlo ministerstvo.

Podle studie proveditelnosti, která srovnávala varianty nového nádraží a řešení uzlu, vychází vybraná podvarianta značená jako Ab nejlevněji, železniční infrastruktura by měla stát 40,8 miliardy korun. Zároveň se počítá s náklady 2,3 miliardy na městskou infrastrukturu. Vybraná varianta je také v souladu s vydaným nepravomocným územním rozhodnutím, uvedl v tiskové zprávě předseda politického hnutí Brno+ Robert Kotzian.

Podvarianty nádraží ve variantě Řeka se liší různým zaústěním některých tratí. Podzemní železnice má v budoucnu spojit jih města se severem, měla by být propojením železniční trati od Chrlic s tratí na Tišnov, na niž se připojí v Králově Poli či Řečkovicích. Bez její existence se jeví dopravní obsluha odsunutého nádraží podle studií problematicky. I proto brněnští zastupitelé schválili usnesení, v němž deklarovali, že po státu chtějí, aby nové nádraží nezačalo fungovat, aniž by v dohledné době začala fungovat alespoň část podzemní železnice.

Kdy by se mohlo začít stavět, není zatím zřejmé, optimistické odhady hovoří o brzkém termínu po roce 2020. Přestavba se stala naléhavou především v posledním desetiletí, kdy začala výrazně růst poptávka cestujících a nyní se již větší množství vlaků na nádraží v době dopravní špičky nevejde. Kolejiště současného nádraží má v budoucnu zaniknout, zachovat se má pouze památkově chráněná nádražní budova.

Související

Více souvisejících

Brno železnice Dan Ťok (ministr dopravy) Petr Vokřál (primátor Brna) Ministerstvo dopravy SŽDC

Aktuálně se děje

před 30 minutami

před 54 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 3 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy